برای افطار چه غذاهایی بخوریم؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به افطاری به عنوان وعده ای که روزه دار پس از ساعاتی گرسنگی و تشنگی صرف می کند گفت: باید نکاتی در رابطه با این وعده غذایی در نظر گرفته شده تا به سلامت فرد آسیبی وارد نشود

به گزارش یزدی نیوز«سید کاظم کاظمینی» با اشاره به افطاری به عنوان وعده غذایی مهم برای روزه‏‏داران، اظهار کرد: یک نوشیدنی ولرم با یک شیرینی طبیعی مانند خرما، آب ‎‎ جوش عسل، چای کم رنگ، شیر گرم و عسل یا شیره خرما، شربت خاکشیر به ویژه برای افرادی که مبتلا به یبوست هستند، اولویت باز کردن روزه را شامل می‏‏شود.

 
این متخصص بر عدم مصرف آب سرد در هنگام افطار تاکید کرد و گفت: روزه‏‏داران به هیچ عنوان نباید در هنگام وعده افطار از آب سرد استفاده کنند چرا که به کبد آسیب می‏‏رساند و گاهی منجر به ایست بدن می‏‏کند ضمن این که مصرف آب داغ نیز توصیه نمی‌شود.
 
وی در رابطه با مصرف مواد شیرین در زمان افطار نیز تصریح کرد: شیرینی های مناسب افطار شامل خرما، کشمش و عسل هستند ولی نباید از نوشیدنی ‎ ها و خوراکی‏‏های صنعتی مانند زولبیا و بامیه در هنگام افطار استفاده کرد.
 
کاظمینی با تاکید بر مصرف مغزیجات در زمان افطار برای جبران انرژی بدن، توصیه می‏‏کند: ۲۰ دقیقه قبل از افطار یک گردو، فندوق، پسته و بادام را نیم‏‏کوب کرده و را در یک لیوان شیر گرم بریزید و یک نعلبکی روی آن بگذارید تا موقع افطار آن را آرام آرام صرف کنید.
 
وی ادامه داد: بعد از افطار نباید به یک باره آب زیادی مصرف کرد چون معده خالی، توانایی جذب و نگهداری آب را ندارد و لذا باید جرعه جرعه آب نوشیده شود. 
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر پرهیز از جلوگیری از پرخوری در زمان افطار، تصریح کرد: لازم است که حدود یک‏‏ربع بین باز شدن روزه و شام فاصله بیافتد.
 
وی با بیان این که برای شام نیز باید غذاهای راحت‏‏الهضم مثل فرنی، سوپ، آش و حریره یا کمی نان، پنیر، سبزی و گردو مصرف شود، گفت: مصرف غذاهایی مانند سمنو نیز به افزایش ایمنی بدن منجر می‏شود. 
 
وی یکی از آش‏‏های بسیار مناسب برای صرف شام بعد از افطار را آشی خواند که شامل انواع حبوات، غلات، سبزیجات و گردو باشد و هرچند فرد پس از صرف آن  نباید نوشیدنی مصرف کند اما می‏‏تواند در صورت تشنگی جرعه جرعه آب، میوه و انواع شربت‏‏های مناسب را صرف کند. 
 
کاظمینی از نوشیدنی‏‏های مناسب در زمان افطار به ماء الشعیر طبیعی اشاره و اظهار کرد: این نوشیدنی مواد غذایی مناسبی دارد که برای رفع یبوست، خشکی، رفع تشنگی و رطوبت بخشی بدن موثر است. 
 
وی دسر مناسب زمان افطار را نیز چند آلو و انجیر خیسانده شده دانست و عنوان کرد: البته بلافاصله نباید پس از افطار، دسر مصرف شود چون پرخوری به سنگینی معده منجر می‏‏شود ولی برای جلوگیری از سنگینی معده می‏توان یک استکان عرق نعناع مصرف کرد.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان خاطرنشان کرد: اگر زیاد ترش مصرف می‏‏کنید، کمی بارهنگ را نیز در آب گرم خیسانده و نصف لیوان آن را مصرف کنید و از صرف غذاهای خام و پخته نیز خودداری کنید.
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..