معاون پیشگیری از دادگستری یزد:

ناآشنایی با مهارت‌های زندگی علت اصلی دعاوی خانوادگی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: عدم آشنایی با مهارت‌های زندگی و دخالت اطرافیان دو عامل اصلی دعاوی خانوادگی در استان یزد است.

به گزارش یزدی نیوز«محمدحسین رحیمی‌زاده» در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان افزود: در یک پایش انجام گرفته روی ۸۰۰ پرونده دعاوی خانواده در استان از سال ۹۳، ۸۰ درصد از زوجین از تحصیلات دیپلم و کمتر از دیپلم برخوردار بودند که به اذعان مشاوران، عدم داشتن مهارت‌های زندگی عامل اصلی اختلافات خانوادگی اعلام شده است. 

 
وی ابراز کرد: آموزش ۱۰ مهارت از جمله مهارت خودآگاهی برای زوجین جوان پیشنهاد شده و در محتوای کارگاه‌های طرح امید دادگستری نیز این مهارت‌ها گنجانده شده است. 
 
رحیمی‌زاده از کاهش ۳۰ درصدی پرونده‌های دعاوی خانواده در شهر یزد و ۲۰ درصدی این دعاوی در کل استان در سال گذشته خبر داد و گفت: از مجموع دو هزار و ۴۰۲ مورد پرونده دعاوی خانوادگی وارده به کارگاه‌های طرح امید دادگستری نزدیک به هزار مورد از این موارد در مراحل مختلف انصراف از پیگیری پرونده خود را اعلام کرده‌اند که البته این به معنای کاهش طلاق در مقطع فعلی نیست و فقط به معنای توقف رشد طلاق با اقدامات انجام شده است. 
 
این مقام قضایی ارائه آموزش مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج را یک ضرورت مهم ذکر و اظهار کرد: اکنون آموزش‌های قبل از ازدواج، حین ازدواج، آموزش‌هایی در قالب مداخله در فرایند طلاق و آموزش‌های بعد از طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی در دستور کار است و در مقاطع مختلف یه طیف های درگیر ارائه می‌شود.
 
وی گفت: اکنون آموزش‌های پیش از ازدواج به سربازان از طریق همکاری با پادگان‌های نظامی و انتظامی و همچنین آموزش به دانشجویان در تعامل با دانشگاه‌های برای سال جاری برنامه‌ریزی شده است و فقط برای سطح دانش‌آموزان به جهت حساسیت موضوع و سن خاص مقطع دبیرستان، باید محتوای آموزشی مناسب با رویکرد اسلامی با مشارکت اساتید برجسته و با تجربه تدارک دیده شود و در شیوه آموزش‌های غیر مستقیم به دانش آموزان با همکاری آموزش و پروش ارائه شود.
 
رحیمی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله آب و صیانت از این مایع حیاتی در استان اشاره کرد و گفت: مسئله آب، بحث قابل توجهی است و همه باید در صیانت از آن همکاری و اهتمام ویژه داشته باشند. 
 
وی با اشاره به مسئله حاشیه‌نشینی در شهر‌ها و وجود بسیاری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی در این مراکز بر لزوم برخورد با پدیده حاشیه‌نشینی تأکید و بیان کرد: یکی از راه‌های مقابله با پدیده حاشیه‌نشینی، اجرای کامل طرح کاداستر است که ثبت اسناد و املاک استان با جدیت به دنبال آن است. 
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد تصریح کرد: باتوجه به اینکه اجرای طرح کاداستر نقش اساسی و بنیادی در جلوگیری از تصرفات غیر قانونی اراضی ملی دارد، ادارات مرتبط هرچه سریعتر نقشه های خود را در اختیار اداره کل ثبت اسناد و املاک قرار دهند تا به صورت متمرکز ثبت کاداستر شود. 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..