زیباترین باغ شهر یزد در حصار زباله‌ها

باغشهر تفت که به دلیل نزدیکی به شهر پرازدحام و پرتردد و نسبتاً آلوده‌ی یزد، به نوعی ریه‌های تنفسی مرکز استان نیز محسوب می شود، این روزها با دغدغه‌‌های زیست محیطی متعددی مواجه است که یکی از آنها تولید و دفع نامناسب حجم بالای زباله در آن است.

به گزارش یزدی نیوز تفت به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های شیرکوه، یکی از خوش آب و هواترین شهرستان‌های استان است که به خاطر نزدیکی و چسبیده بودن به مرکز استان، گردشگری طبیعی در آن رونق ویژه‌ای دارد.

 
هر چند نام «تفت» در لغت به معنای داغ و تفتیده است ولی در عمل خنک‌ترین و ییلاقی‌ترین نقطه کویر مرکزی ایران نیز محسوب می‌شود و شاید به دلیل همین ییلاقی بودن و باغات میوه فراوان در اصطاح آن را «سبدی پر از میوه» نیز نامیده‌اند. 
 
مرکز شهرستان یعنی باغشهر تفت در همان ابتدای محدوده جغرافیایی شهرستان از سمت یزد واقع شده ولی هر چند در گذشته تا یزد ۲۲ کیلومتر فاصله داشته ولی امروز با توسعه هر دو شهر، این فاصله به حدود پنج کیلومتر رسیده است.
 
این دیار و روستاهای خوش آب و هوای آن که گاهاً اختلاف دمای برخی نقاطش با مرکز استان در فصل تابستان به بیش از ۱۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد، حتی در فصول سرد پاییز و زمستان نیز محل تردد گردشگران و مردمان کویر است تا  ساعاتی را برای سپری کردن در دل طبیعت و دوری از هیاهوی شهر به آن پناه ببرند.
 
سرسبزی و خرمی در این منطقه نعمتی خدادادی و طبیعی است که شامل حال مردمان سخت‌کوش استان یزد شده اما در سال‌های اخیر این شهرستان در کنار مسائل و دغدغه‌های زیست محیطی متعددی مانند خشکسالی و صنایع آلاینده، با بی‌توجهی و بی‌مهری با مشکل زیست محیطی تولید و دفع نمامناسب حجم بالایی از زباله‌ها نیز مواجه شده است.
 
تبدیل روستاهای تفت به شهر در روزهای تعطیل
 
«محمدرضا خواجه» مدیر اداره محیط زیست شهرستان تفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، در این رابطه می‌گوید: خوشبختانه در سال‌های اخیر در راستای جلوگیری از معضل آلودگی محیط زیست این شهرستان پرگردشگر، از ایجاد صنایع آلاینده جدید جلوگیری شده است و مجوزی در این رابطه صادر نمی‌شود.
 
وی با بیان این که در حال حاضر تنها ایجاد صنایع پاک را در اولویت توسعه صنعتی شهرستان داریم، از تاکید محیط‌زیست شهرستان بر انجام پایش‌های دوره‌ای به عنوان عاملی تاثیرگذار در کنترل آلودگی‌های زیست محیطی خبر می‌دهد.
 
خواجه با اشاره به افزایش مراجعات مردمی به روستاهای ییلاقی شهرستان تفت به ویژه در فصول گرم سال، تصریح می‌کند: بسیاری از روستاهای تفت در ایام تعطیل از نظر جمعیتی به شهر تبدیل می‌شوند و این افزایش جمعیت باعث افزایش حجم تولید زباله‌ها می‌شود که البته این مشکل نیز خارج از توان نظارتی دهیاران این روستاهاست.
 
تولید بیشترین حجم زباله‌های پلاستیکی در تفت
 
مدیر محیط زیست تفت با بیان این که بیشترین حجم زباله‌های شهرستان را مواد پلاستیکی تشکیل می‌دهد، از این منظر شهرستان تفت را بزرگترین تولید‌کننده زباله‌های پلاستیکی در استان می‌خواند.
 
به گفته وی، متاسفانه افزایش مصرف‌گرایی و تمایل استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی از مهمترین عوامل این حجم از تولید زباله‌هاست که در مقابل بهره‌گیری از روش‌های بازیابی و جایگزینی و همچنین فرهنگسازی در این موارد را می‌طلبد.
 
خواجه با اشاره به نبود محل دفن زباله در بخش مرکزی تفت به عنوان یک معضل، عنوان می‌کند: این مشکل باعث شده تا مردم به طور غیرمجاز، بسترهای طبیعی را آلوده ‌کنند.
 
البته این مسئول مهمترین دلیل بروز و  شیوع این معضل زیست محیطی را ناشی از عدم آگاهی و فرهنگ‌سازی مناسب می‌داند و عنوان می‌کند: گاهاً برخی افراد اقدام به آتش زدن زباله‌ها برای کاستن از حجم آنها در محیط زیست زندگی خود می‌کنند در حالی که آلودگی ناشی از سوزندن این زباله‌ها، زیست هوا را دچار مشکل می‌کند.
 
عدم اجرای طرح انتقال زباله‌های روستاهای تفت به یزد
 
خواجه با بیان این که محل دفن خاصی در مرکز شهرستان تفت نیز در این باره فراهم نیست، خاطرنشان می‌کند: البته در همین راستا مقرر شده بود که زباله‌های روستایی شهرستان تفت که حجم کثیری از زباله‌های شهرستان را نیز شامل می‌شد، به مرکز استان منتقل شود ولی با وجود تایید شدن طرح، به دلیل عدم تامین اعتبار، اجرایی نشد.
 
وی با اشاره به لزوم در اولویت قرار دادن برنامه‌ریزی برای مدیریت پسماند‌ها جهت حفاظت از محیط زیست متناسب با وضعیت کمبود اعتبارات موجود، بیان می‌کند: تمام دستگاه‌های مدیریت پسماند باید این مسئله را به طور جدی مورد اهتمام قرار دهند چرا که عواقب بی‌توجهی به آن، تمام شهر را درگیر خود خواهد ساخت.
 
خواجه در پایان تاکید می‌کند: این معضل محیط زیستی در شهری که با گردشگری طبیعت شناخته می‌شود، تنها  محیط زیست را درگیر نمی‌کند و چهره ناپسند شهر هم می‌تواند به چرخه گردشگری نیز آسیب برساند.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..