رئیس نهضت سواد آموزی خبر داد:

رشد ۳ برابری آمار باسوادی کشور نسبت به میانگین جهانی

معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به رشد ۳ درصدی آمار بیسوادی در کشور گفت: این میزان حدود سه برابر میانگین جهانی است.

به گزارش یزدی نیوزعلی باقرزاده در نشست شورای پشتیبانی سواد آموزی شهرستان یزد با اشاره به تدوین و امضای سند سوادآموزی برای جوامع بین الملل اظهار داشت: بر اساس این سند همه کشورها موظف بودند تا در بازه زمانی ۱۵ ساله از سال ۲۰۰۰ میزان بیسوادری را به کمترین درصد برسانند.

 
وی با بیان اینکه متاسفانه این امر در همه کشورها محقق نشد و تنها یک درصد کاهش یافت ادامه داد: بر اساس ارزیابی های به عمل آمده، میزان بیسوادی با تمام تلاش هایی که صورت گرفته تنها یک درصد کاهش داشته که عملکرد خوبی نیست.
 
معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی به تشریح مجمع اقدامات انجام شده برای کاهش بیسوادی در کشور پرداخت و اضافه کرد: خوشبختانه آمار باسوادی مردم ایران در این سال ها رشد کرد و استان یزد در طی این ۱۵ سال توانست به رشد بالای ۳ درصد در زمینه کاهش بیسوادی برسد.
 
وی با بیان اینکه در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ میزان بیسوادی در ایران دو دهم درصد رشد داشت عنوان کرد: دیدگاه هایی که در کشورهای توسعه یافته در خصوص بیسوادی وجود دارد اندکی متفاوت است و بیسواد را موجب بروز آسیب ها نیز می دانند.
 
این مقام مسئول با اشاره به پژوهش های انجام شده در این خصوص و تعریف بیسوادی بیان داشت: بی سواد آسیب دیده، آسیب پذیر و آسیب رسان نیز تلقی می شود و از این رو می تواند موجب آسیب به جامعه نیز باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه باید برای ریشه کنی بیسوادی تمامی امکانات و برنامه ها و زیرساخت ها به کار گرفته شوند تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته بی سوادی و کم سوادی رصد و دوره های ارتقای سواد برای اشخاص برگزار می شود.
 
باقرزاده با اشاره به تجربیات جهانی در راستای سوادآموزی و ریشه کنی بیسوادی عنوان کرد: برای موفقیت در سوادآموزی به بسیج عمومی، اراده حاکمیت، اجباری کردن آموزش و ارتباط تنگاتنگ سواد آموزی با مهارت آموزی بستگی دارد.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..