خسارت ۳۰ میلیاردی طوفان به درختان میوه در بهاباد

مدیرجهاد کشاورزی بهاباد با اشاره به اینکه به درختان میوه در مناطق روستائی بهاباد ۳۰ میلیارد ریال خسارت زذ گفت: متاسفانه کشاورزان پیش از طوفان محصولات خود را بیمه نکرده بودند.

به گزارش یزدی نیوزاستان یزد در دو ماه ابتدایی امسال شاهد بادها و طوفان‌های متعددی بود که در بسیاری موارد نظیر آن را در سال‌های گذشته مشاهده نکرده بودیم.

 
با وجودی که به طور معمول در این ایام یزد با باد و خاک همراه است ولی این چنین طوفان‌هایی کمتر در این زمان به وقوع می‌پیوندد و مردم انتظار چنین مواردی را ندارند.
 
وقوع این طوفان های شدید در سطح استان یزد سبب شده بود که خسارت‌های بسیار زیادی به نقاط مختلف به ویژه در بخش کشاورزی و درختان وارد شود به گونه‌ای که در سطح خیابان‌های یزد، شهروندان به کرات شاهد شکستن درختان هستند.
 
شدت شکستن درختان در سطح شهر یزد به حدی است که برخی افراد اقدام به شایعه پراکنی در ارتباط با این موضوع کرده و علت آن را عدم حرص درختان به میزان لازم در سال قبل عنوان کرده‌اند.
 
موضوعی که مهدی جمالی‌نژاد شهردار شهر جهانی یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم علاوه بر رد آن بیان کرد که سال گذشته عملیات بسیار گسترده‌ای برای حرص درختان در سطح شهر یزد انجام شده و علت شکستن درختان تنها طوفان‌هایی است که برخی از آنها بسیار شدید هستند.
 
علاوه بر شهر یزد در دیگر نقاط استان یزد هم طوفان‌های بسیار سنگین و سختی به وقوع پیوسته که این طوفان‌ها به ویژه در نقاط کوهستانی و روستایی با خسارت‌های بسیار زیادی همراه بوده‌اند.
 
شهرستان بهاباد هم در این زمینه بی‌نصیب نمانده و طوفان به ویژه در بخش کشاورزی این شهرستان خسارت‌های بسیار زیادی به بار آورده است.
 
به گونه‌ای که علی‌اکبر رحمتیان مدیر جهاد کشاورزی بهاباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بهاباد با اشاره به اینکه طوفان شدید در چند روز گذشته خسارت زیادی به اراضی باغی و درختان میوه شهرستان در مناطق روستائی کرده است گفت: طوفان در چند روز گذشته ۳۰ میلیارد ریال به درختان میوه در مناطق روستائی بهاباد خسارت زد.
 
مدیر جهاد کشاورزی بهاباد با بیان اینکه وزش بادهای شدید در چند روز گذشته در شهرستان بهاباد سبب شکستگی درختان میوه در مناطق روستائی این شهرستان شد اظهار داشت: در سطح ۴۰۰ هکتار ازاراضی باغی این شهرستان که در مناطق کوهستانی قراردارد طوفان ۵۰ درصد به این مناطق خسارت وارد کرده است.
 
رئیس جهاد کشاورزی بهاباد با اشاره به اینکه کار برآورد میزان خسارت وارده به درختان میوه در مناطق روستائی توسط کارشناسان مجرب جهاد کشاورزی انجام شده گفت: با برآوردی که کارشناسان این اداره از اراضی باغی مناطق کوهستانی داشتند بیشترین خسارت در این منطقه به وقوع پیوسته است.
 
وقوع خسارت ناشی از طوفان و یا دیگر حوادث به محصولات کشاورزی زمانی دردناک‌تر می‌شود که راهی برای جبران این خسارت وجود نداشته باشد یا اینکه این راه به سختی امکان‌پذیر باشد.
 
به طور معمول خسارت‌‌های ناشی از حوادث را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند ولی این موضوع منوط بر این است که افراد پیش از وقوع حادثه اقدام به بیمه کردن محصول خود نمایند.
 
موضوعی که در شهرستان بهاباد و از سوی کشاورزان این شهرستان به صورت مناسبی مورد توجه نبوده و استقبال چندانی پیش از این خسارت از بیمه صورت نگرفته بود.
 
رحمتیان در این مورد هم با بیان اینکه یکی از محل‌های جبران خسارت محصولات کشاورزی صندوق بیمه محصولات کشاورزی است گفت: کشاورزان بهابادی از بیمه نمودن محصولات خود در صندوق بیمه محصولات کشاورزی استقبال چندانی نکرده‌اند تا بتوانند درمواق بحرانی خسارت دریافت کنند.
 
وی از کشاورزان خواست تا محصولات باغی وزراعی خود را در برابر حوادث طبیعی بیمه کنند تا بتوانند از این طریق به خساراتی که به آنها وارد می‌شود کمک کرد.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..