مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد تاکید کرد؛

لزوم نظارت عملیاتی و مالی بر تسهیلات پرداختی طرح‌های اشتغال فراگیر و روستایی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد با تاکید بر لزوم نظارت عملیاتی و مالی بر تسهیلات پرداختی به طرح‌های اشتغالزا، گفت: میزان سهم اعتبار مصوب کارگروه اشتغال استان برای معرفی به بانک‌ها در بخش تسهیلات اشتغال فراگیر 134.5درصد و روستایی عشایری 176 درصد تحقق یافت.

به گزارش یزدی نیوز«محمدحسین ریاحی» درباره وضعیت بیکاری و اشتغال استان، اظهار کرد : سال گذشته نرخ بیکاری استان ۱۲.۸ درصد و میانگین نرخ بیکاری کشوری ۱۲.۱درصد بود و نرخ مشارکت اقتصادی یزد ۴۲.۲ درصد و در کشور ۴۰.۳ درصد بود. 

 
وی با بیان این که نرخ بیکاری استان از سال ۹۵ تا ۹۶ ثابت بود، افزود: نرخ بیکاری در کشور سال ۹۵، ۱۲.۴ درصد بود ولی در سال ۹۶ به سه دهم درصد کاهش یافت اما نرخ بیکاری استان در این مدت روند ثابت ۱۲.۸ را داشت. 
 
​ این مسئول اضافه کرد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ سهم اشتغال بخش کشاورزی کشور از ۱۸ درصد به ۱۷.۶ درصد کاهش یافت ولی در یزد از ۸.۳ درصد به ۸.۴ درصد افزایش یافت. 
 
ریاحی خاطرنشان کرد: سهم صنعت کشور در این مدت از ۳۱.۹ درصد به ۳۲ درصد افزایش یافته ولی این رشد در یزد بیشتر بود و از ۴۵.۴ درصد به ۴۶.۶ درصد رسید، در عین حال سهم اشتغال خدمات یزد با وجود افزایش سهم اشتغال این بخش در کشور ، از ۴۶.۳ درصد به ۴۴.۹ درصد کاهش پیدا کرد. 
 
به گفته وی، سهم اشتغال خدمات کشور در سال ۹۵ حدود ۵۰.۱ درصد بود که در سال ۹۶ این عدد به ۵۰.۴ درصد رسید که همه این ها بیانگر تغییر کم در وضعیت سهم اشتغال کشور است ولی در یزد تغییر محسوس‌تر بود. 
 
ریاحی در کارگروه تخصصی اشتغال استان با بیان این که سهم یزد در بودجه مصوب اشتغال نسبت به اعتبار ابلاغی مطلوب بود، افزود: از این لحاظ، یزد در میان چهار استان پیشرو کشور قرار دارد. 
 
وی افزود: از ۱۳۶ طرح با اشتغال یکهزار و ۹۰۴ نفر که سال ۹۶ در بخش اشتغال فراگیر تصویب شد فقط متقاضیان هشت طرح تسهیلات دریافت کردند این در حالی است که در سامانه کارا ۶ طرح ثبت شده و بانک‌ها باید به تسریع این موضوع و ثبت در سامانه بیشتر تلاش کنند. 
 
دبیر کارگروه اشتغال استان اضافه کرد: در اولین کارگروه اشتغال استان در سال۹۷ ۳۴طرح با اشتغالزایی ۸۵۴ نفر در طرح اشتغال فراگیر تصویب شد و  در کل دو هزار و ۷۵۸ نفر با اجرای این طرح ها به تعداد شاغلان استان اضافه می شود که درصد تحقق عملکرد این بخش ۱۳۴.۵ درصد است. 
 
ریاحی درباره وضعیت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری هم گفت: این طرح از اول بهمن سال ۹۶ در استان شروع شد که تاکنون هشت جلسه در این خصوص برگزار شد که ۵۶۲ طرح بررسی و ۴۱۳ طرح نیز به تصویب رسید. 
 
وی افزود: امسال نیز در چهار جلسه کمیته فنی، ۳۴۹ طرح مصوب شد که در مجموع ۷۶۲ طرح با اعتباری افزون بر ۱۴۶ میلیارد تومان و تعهد اشتغال دو هزار و ۴۰۵ نفر رسید در حالی که سهم استان در مرحله اول ۸۳.۲ میلیارد تومان با تعهد یکهزار و ۱۱۰ نفر اشتغال اعلام شده بود. 
 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد ادامه داد: با وجود این رشد و رتبه برتر یزد در میان استان‌های کشور شاهد تحقق ۱۷۶ درصدی عملکرد این بخش هستیم که عملکرد بسیار خوبی در بخش تسهیلات روستایی و عشایری ارزیابی می‌شود. 
 
ریاحی یادآور شد: بیشترین طرح های مصوب این بخش با ۳۰۲ مورد و تعهد ۸۲۲ نفر اشتغال مربوط به جهاد کشاورزی و بهترین عملکرد مربوط به شهرستانهای بافق ، ابرکوه و مهریز با تحقق رشد ۲۹۲ ، ۲۴۶ و ۲۳۰ درصد است. 
 
مدیر کل تعاون یزد بر لزوم نظارت عملیاتی و مالی بر تسهیلات پرداختی به طرحهای اشتغال فراگیر و روستایی تأکید کرد. 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..