یزدی‌ها هم فیلترینگ را دوست ندارند/تاکنون هیچ یک از مدیران یزدی، علیه تلگرام سخن نگفته اند

برخلاف همیشه، این بار هیچ‌یک از مقامات دولتی و محلی استان یزد درباره فیلترینگ ابراز نظری نکرده‌اند. هرچند مدیریت فضای مجازی مورد تأکید همیشگی امام‌جمعه یزد بوده ولی هیچ‌یک از مقامات یزدی، از فیلترینگ دفاع نکرده است.

به گزارش یزدی نیوز چند روزی است جامعه چهل‌میلیون‌نفری ایرانی در پیام‌رسان تلگرام با سد فیلتر مواجه شده است. از یک سو دولت و رئیس جمهور مملکت می گویند فیلترینگ نداریم از یک سو بازپرس یک شعبه قضایی در شهر تهران خلاف ادعای دولت را ثابت می کند. این وسط هم به گفته مقامات رسمی ۲۰۰ هزار نفر در آستانه بیکار شدن هستند.

به گزارش تابناک یزد، اما در این میان مردم استان یزد همچون سایر ایرانیان با این مشکل درگیر شدند. در این مجال اندکی از تلاش های یزدی‌ها برای دور زدن فیلترینگ سخن می گوییم. بررسی ها نشان می‌دهد یزدی‌ها هم چون سایر ایرانیان اهل دور زدن فیلترینگ هستند.
طبق بررسی پرگار از ابتدای پالایه تلگرام، بازدید کانالهای خبری تلگرامی استان یزد کمتر از ده درصد (به‌صورت میانگین) کاهش یافته است. فعالیت کانالها متوقف نشده و بسیاری از کانالها همچنان فعال و خلا رسانه های دیگر را پوشش داده اند.
بازار داغ تبلیغات کسب و کارها در تلگرام هم برقرار است و رخداد خاصی دیده نمی شود. بررسی جستجوهای اینترنتی هم نشان می‌دهد جستجوی کلمه فیلتر شکن و مشابه آن توسط یزدی‌ها در گوگل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و در اوج محبوبیت جستجو قراردارد. هرچند در مقایسه با آمار کشوری رتبه ۲۸ را از لحاظ تعداد جستجو دارد.
کلمه تلگرام و مشابه آن مانند تلگرام ایکس و … هم در صدر جستجوهاست. از طرفی عصبانیت و کلافگی مردمی در گروه‌های مختلف یزدی‌ها به چشم می آید. برخلاف همیشه، این بار هیچ‌یک از مقامات دولتی و محلی استان یزد درباره فیلترینگ ابراز نظری نکرده‌اند. هرچند مدیریت فضای مجازی مورد تأکید همیشگی امام‌جمعه یزد بوده ولی هیچ‌یک از مقامات یزدی، از فیلترینگ دفاع نکرده است.
بسیاری از مسئولان و ارگان‌های دولتی با صدور اطلاعیه‌هایی به پیام‌رسان‌های داخلی رفته‌اند ولی عموماً بعد از چند روز به‌صورت غیررسمی بازگشته و غیررسمی در گروه‌های تلگرامی، مطالب خود را بازنشر می‌کنند.  هرچند با تمهیدات فنی صورت گرفته استفاده از فیلترشکن هزینه اینترنت مردم را چهار برابر کرده اما آمارها و نظرات نشان می‌دهد مردم اهمیتی به این هزینه‌ها نداده و عموماً مشکلی با تلگرام ندارند. هرچند بعضی نیز دانش فنی لازم برای اتصال به فیلترشکن و … را ندارند و به سد فیلترینگ می‌خورند.
همه این گزاره‌ها نشان از عدم موفقیت فیلترینگ تلگرام تا امروز است. ممکن است در روزهای آینده رخدادهایی دیگری رقم بخورد ولی امروز یزدی‌ها همچون سایر مردم ایران ضرورتی نمی‌بینند از پیام‌رسان دوست‌داشتنی تلگرام به‌جای دیگری کوچ کنند.به نظر می رسد رسانه های دولتی و مسئولان ذیربط نتوانسته مردم را برای این مهاجرت بزرگ مجازی، اقناع کنند و رفتارهای غیرحرفه ای و تبلیغات مختلف پیام رسانهای داخلی هم مزید علت شده است.
 
 
 

بخش نظردهی بسته شده است..