۱۲۰سالمند و معلول از خدمات طرح مراقبان اردکان استفاده می کنند

رئیس اداره بهزیستی اردکان گفت: 120 نفر از سالمندان و معلولان شهرستان از خدمات طرح مراقبان و ویزیت در منزل بهره مند هستند.

به گزارش یزدی نیوزامیرولی عضدزاده افزود : مراقبت و ویزیت سالمندان در منزل یکی از مهم ترین طرح های سازمان بهزیستی است که هدف از اجرای آن حضور این قشر در کانون گرم خانواده است.

وی، رسیدگی به سالمندان را یکی از مولفه های اصلی رفاه اجتماعی دانست و اظهار کرد که دستگاه های اجرایی متفاوتی در آن نقش دارند، و در قالب این طرح خدمات توانبخشی، فیزیوتراپی، روان شناسی و روان شناختی به سالمندان شناسایی شده ارائه می شود.
عضدزاده ، سالمندان را گنجینه ای سرشار از معنویت دانست و گفت: آنها به سبب داشتن تجارب ارزشمند ، همچنان می‌توانند در جامعه نقش فعالی داشته باشند و در برنامه ریزی و امور اجرایی ، کمک حال خانواده‌های خود ، هم سن و سالان و جوامع باقی بمانند و بایستی برای تقویت این نقش و تاثیرگذاری هرچه بیشتر آن برنامه ریزی کرد. 
وی با اشاره به اینکه اگر باورهای دینی را در جامعه، به ویژه در کودکان و قشر جوان تقویت کنیم تکریم سالمندان به عنوان یک تکلیف شرعی و انسانی نیز تقویت می شود، اضافه کرد: مشکلات معیشتی خانواده ها، کوچک شدن خانواده ها و کم شدن عاطفه و محبت متاسفانه موجب شده در زندگی ماشینی امروز شاهد افزایش حضور افراد سالخورده در مراکز سالمندان باشیم. 
این مسئول اضافه کرد: سیاست سازمان بهزیستی این است که به جای توسعه مراکز شبانه روزی سالمندان با تقویت خانواده محوری ، به سالمندان در منزل خدمات ارائه و مراکز روزانه را توسعه دهد.
عضدزاده تصریح کرد : باتوجه به زنگ خطر افزایش رو به رشد جمعیت سالمند در جامعه، اجرای طرح توانمندسازی این قشر از برنامه های اولویت دار این نهاد است و در حال حاضر حدود ۷۰ سالمند تحت حمایت های مراکز شبانه روزی، طرح مراقبان و طرح ویزیت در منزل بهزیستی شهرستان قرار دارند.
رئیس بهزیستی اردکان ، پرداخت مستمری، کمک هزینه درمان ، صدور دفترچه بیمه ، اعطای لوازم کمک توانبخشی ، ارائه خدمات پزشکی و پرستاری به سالمندان واجد شرایط در منزل و سالمندانی که به دلیل کهولت سن و ناتوانی در حرکت قادر به مراجعه به مراکز درمانی نیستند را از جمله خدمات بهزیستی برای سالمندان تحت پوشش برشمرد.
۱۰درصد از اردکانی ها سالمند هستند .
مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد. 
 
 
منبع:قطره

بخش نظردهی بسته شده است..