گلایه‌ها و دردل‌های خوشنویس بین‌المللی یزد

مسئولان نسبت به تاراج هویت خط نستعلیق ایرانی بی‌تفاوت هستند/دوست ندارم فرزندانم به سمت هنر بروند

خوشنویس برجسته استان یزد که بارها در جشنواره‌ها و فستیوال‌های ملی و بین‌المللی صاحب عنوان شده است، با گلایه از بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به تاراج هویت خط نستعلیق ایرانی توسط دیگر کشورهای منطقه، گفت: گاهی به دلایلی از فعالیت در این حوزه احساس پشیمانی و ندامت می‌کنم هر چند که مزیت‌هایی هم داشته است.

به گزارش یزدی نیوز«محمود رهبران» خطاط برجسته بین‌المللی استان یزد  اظهار کرد: متاسفانه دیدگاه برخی از مردم و مسئولان کشورمان به هنر همانند یک امر غیرضروری، تشریفاتی و حاشیه‌ای است و همین باعث شده تا کمتر به آن بها داده شود . 

 
وی کشور ایران را پایتخت و مرکز خطاطی خواند و افزود: متاسفانه کشورهایی مانند ترکیه، الجزایر و امارات با برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی در حوزه خوشنویسی به ویژه نستعلیق و شکسته، آثار بسیاری از هنرمندان را با طلا تذهیب و  از خوشنویسان خریداری می‌کنند و آن قدر آثار هنرمندان خوشنویس را جمع آوری کرده‌اند که با صراحت مدعی تعلق و اصالت خوشنویسی به کشور خودشان هستند . 
 
این هنرمند خوشنویس با ابراز گلایه از بی‌توجهی مسئولان به موضوع هنر، گفت: مسئولان بی‌تفاوت به از دست رفتن هویت خط نستعلیق ایرانی هستند البته شاید به این علت باشد که هیچ تخصصی در حیطه هنر ندارند و لذا نمی‌توانند در این باره دلسوزی کنند . 
 
وی اظهار کرد: هنر برخلاف خیلی از حوزه‌های دیگر نیازمند مهارت و زحمت فراوان است و ماندگارترین میراثی که برای هر ایرانی به جا خواهد ماند، تنها و تنها هنر فرهنگ و تمدن است چرا که هیچ کدام از منابع دیگر حتی نفت هم تا همیشه باقی نخواهد ماند . 
 
رهبران علت اصلی گوشه‌گیری خود را تنگ‌نظری‌ها و حسادت‌های برخی از افراد جامعه خواند و تصریح کرد: در این رابطه ترجیح می‌دهم که زندگی‌ام به خلوت‌نشینی خلاصه ‌شود و متاسفانه این موضوع در یزد در بین هنرمندان بسیار بارز است . 
 
وی در مورد انجمن خوشنویسان استان هم خاطرنشان کرد: فعالیت انجمن به صورت یکنواخت دنبال می‌شود به طوری که تنها فعالیت آن به برگزاری آموزش‌هایی به شکل محدود سپری می‌شود، هر چند که فعالیت‌های دیگری همچون برگزاری جشنواره خوشنویسی نیز همچنان پابرجاست . 
 
این هنرمند یزدی با اشاره به جهانی شدن یزد، این مهم را فرصتی مغتنم برای استفاده به بهترین نحو از پتانسیل وجود هنرمندان خوشنویس دانست و افزود:  یزد مامن شاعران بزرگی مانند ریاضی یزدی، فرخی و وحشی بافقی است و می‌توان اشعار پر مضمون این شاعران بزرگ را به دست خوشنویسان بر در و دیوار هر گوشه از شهر به نگارش و تذهیب درآورد . 
 
وی معتقد است که این قبیل اقدامات نه تنها به فرهنگ‌سازی هنر در جامعه منجر خواهد شد بلکه می‌تواند به جذب علاقمندان و همچنین اشاعه فرهنگ هنردوستی ایرانیان در میان گردشگران این شهر پرگردشگر کمک کند . 
 
رهبران در ادامه گفت‌وگو با ایسنا به این که حدود ۵۵ سال از زندگی‌اش می‌گذرد، اشاره و اضافه کرد: حدود ۲۸ سال کارمند کتابخانه وزیری بودم و در آنجا به امور خوشنوریسی و گاهی هم به صحافی می‌پرداختم.
 
وی از رها کردن تحصیلاتش از پایه دوم دبیرستان در رشته علوم انسانی به دلیل علاقه وافر به خوشنویسی گفت و افزود: البته این موضوع با مخالفت‌های شدید خانواده مواجه شد که بی‌راه نیز نمی‌گفتند ولی با ممارست و سماجت به راه خود یعنی خوشنویسی ادامه دادم.
 
این هنرمند خوشنویس خاطرنشان کرد: اکنون نیز با وجود تاثیر افرادی که همیشه مخالف هنر بوده‌اند، به خوشنویسی علاقه‌مند هستم.
 
وی که در کنار خوشنویسی به ارائه خدماتی مانند تابلو و پارچه‌نویسی و حتی صحافی نیز می‌پرداخته است، تاکید کرد: البته هیچگاه این قبیل فعالیت‌ها از علاقه و تلاشم به خوشنویسی نکاسته است . 
 
رهبران موثرترین و بهترین مشوق خود در امر خوشنویسی را استادانش در این رشته به ویژه استاد «غلامحسین امیرخانی» خوشنویس به‌نام کشورمان ذکر کرد و در مورد نحوه امرار معاش زندگی خود گفت: از ابتدا در خانواده‌ای با وضع مالی متوسط رشد یافتم و اکنون نیز در همان وضعیت گذران زندگی می‌کنم چرا که هیچگاه هنر و پول در  یکجا نمی‌گنجد . 
 
این خطاط برجسته کشورمان در این باره اظهار کرد: گاهی به دلایلی از فعالیت در این حوزه احساس پشیمانی و ندامت می‌کنم هر چند که مزیت‌هایی هم داشته است.
 
وی در مورد ورود فرزندانش به این عرصه نیز با بیان این که «هنر، نه!»، تاکید کرد: هرچند فرزندانم علاقمند به یادگیری خوشنویسی هستند اما من به آنها کار نمی‌کنم و نمی‌خواهم به سمت آن بروند و می‌خواهم درس بخوانند چون پرداختن به هنر مستلزم تحمل مرارت‌های زیادی است و سال‌های باید به تمرین بپردازند.
 
وی ادامه داد: هر چند یزد از دیرباز شهری صنعتی بوده است اما همیشه در تمام عرصه‌ها به ویژه هنر، افراد بزرگ و صاحب نامی را در آغوش خود پرورانده است ولی با این وجود، بی‌توجهی مسئولان مربوطه به هنر و معنویات بسیار تاسف‌بار است . 
 
رهبران تبعیض قائل شدن مردم میان هنرمندان را بدترین واکنشی خواند که می‌تواند یک هنرمند را آزرده خاطر کند . 
 
وی با بیان این که هرگز برای شهرت به سمت هنر نرفته است، ادامه داد: هرگز برای پول و شهرت به سمت هنر نرفتم و صرفاً خوشنویسی را خاطر عشق به آن دنبال می‌کنم.
 
رهبران در پایان با اکراه در مورد نام بردن از افتخاراتش در زمینه هنر خوشنویسی، بیان کرد: هرگز علاقه‌ای به نام بردن هیچ یک از آنها نداشته و ندارم ولی با این وجود شش، هفت مرتبه در جشنواره‌های بین‌المللی و بیش از ۱۰ مرتبه در جشنواره‌های خوشنویسی کشوری حائز رتبه برتر شده‌ام که آخرین آنها فستیوال جهانی خوشنویسی الجزایر بود که خوشنویسان زیادی از بیش از ۲۵ کشور دنیا در آن حضور داشتند.
 
منبع:ایسنایزد
 

بخش نظردهی بسته شده است..