هشدار نهادهای دولتی: مواظب طلاق در جامعه‌ی یزد باشید

به گزارش یزدی نیوز مدت زمانی است متولیان ممکلت نگران رمیدن اسب آمار طلاق در کشور هستند. به هزار و یک دلیل، طلاق گرفتن خانواده های زیادی را به معرض نابودی کشانده و مشکلات و مصائب فراوانی بر جامعه تحمیل کرد ه وخود تبدیل به زخم چرکین و آبله رو برای خانواده ایرانی شده است.

این داستان در یزد نیز به همین صورت است. سال ها قبل تعداد طلاق در استان، انگشت شمار بود اما اینکه در حال ربودن گوی سبقت از سایر استان هاست که خود به  ریشه یابی و علت یابی این معلول نامبارک نیاز است.
اوایل اردی بهشت ماه در شهر یزد به میزبانی سازمان بهزیستی جمعی از مددکاران و روانشناسان گرد هم آمدند. چند چهره صاحب منصب و کارشناس مجال سخنرانی یافتند و همگان بر این نکته تاکید کردند که اسب سرکش طلاق مهارشدنی است اما اکنون افسار گسیخته است. اما نکته قابل تامل هم در این نشست مطرح شد و آن کاهش ازدواج بود. به بیان عامیانه هم تعداد طلاق زیاد شده و هم آدم های اهل ازدواج و تعهد برای زندگی کمتر یافت می شود.
 
افزایش درصد طلاق و کاهش ازدواج
مدیرکل بهزیستی استان یزد یکی از سخنرانان این جمع بود. وی جمع مددکاران و روانشناسان گفت: از ۸ هزار و ۵۰۰ ازدواج در سال ۹۵ به ۷ هزار ازدواج در سال ۹۶ و  در بحث طلاق نیز از هزار و ۶۴۰ طلاق به هزار و ۶۶۰ طلاق رسیده ایم.
جلیل عفتی با اشاره به رشد آسیب های اجتماعی در استان یزد گفت: آسیب های مختلفی امروز جامعه را تهدید می کند که باید از بروز این آسیب ها پیشگیری کنیم.
وی با بیان اینکه مشاورین و مددکاران در عرصه خدمت رسانی موفق بوده اند و قدم های خوبی توانستند بردارند اظهار داشت: اگر خدمات مشاوره و مددکاری نبود وضعیت آسیب های اجتماعی به مراتب بدتر از این بود.
دکتر عفتی زحمات مددکاران، روانشناسان و مشاوران را موجب ارتقاء خدمات بهزیستی به مردم دانست و گفت:  بهزیستی بستر خدمت را فراهم کرده است تا مددکاران و روانشناسان بتوانند در جهت خدمت به مردم گام بردارند.
 
ازدواج در کشور ۱۱ درصد رشد منفی داشته است
 اما دیگر سخنران این جمع مشاور رئیس و مدیرکل دفتر مدیرت عملکرد بهزیستی کشور بود که همین وضعیت استان یزد را در کل کشور مشابه ارزیابی کرد و گفت: طلاق ۶.۶ درصد رشد مثبت و ازدواج ۱۱ درصد رشد منفی داشته است.
موسوی چلک گفت: به ازای هر ۳ نفر یک نفر مبتلا به اختلال روانی داریم و از ۱۰ جرم بالای کشور ۸ مورد به خشونت  بر می گردد.
وی با بیان اینکه شاخص های سرمایه اجتماعی نشانه خوبی برای جامعه نشان نمی دهد اظهار داشت: بیش از ۶۰۰ قانون در کشور داریم که در مورد آسیب های اجتماعی اشاره شده است اما علیرغم همه این قوانین و دغدغه هایی که در کشور وجو دارد اما بخشی از آسیب های اجتماعی را با زور قانون و بخشنامه نمی توان حل کرد. باید مدیریت هوشمندانه نسبت به حوزه اجتماعی کشور بیشتر صورت گیرد. 
موسوی چلک صداقت را حلقه مفقوده جامعه امروز دانست و گفت: جای ارزش و ضد ارزش وقتی تغییر می کند احیای مجدد این ارزشها سخت و دشوار است.
وی با اشاره به بی تفاوتی اجتماعی در جامعه گفت: این موضوع در حوزه اخلاق مورد توجه قرار می گیرد که شاخص آن در جامعه بالا نیست.
مشاور رئیس و مدیرکل دفتر مدیرت عملکرد بهزیستی کشور پایه مشارکت و مسئولیت پذیری را اعتماد دانست و گفت: در حوزه اخلاق کار نکرده ایم و از بالا به پایین می خواهیم تزریق کنیم و این شدنی نیست.
وی افزود: فراموش کرده ایم که شادی حق ماست و با محبت کردن می توانیم شادی را به یکدیگر هدیه دهیم.
موسوی چلک با ابراز نگرانی از وضعیت آسیب های اجتماعی در کشور گفت: مسیری داریم می رویم به درماندگی اجتماعی ختم می شود.
وی مدیریت حوزه اجتماعی را جدی دانست و گفت: باید با کار تیمی و بهره گیری از تخصص های مرتبط با حوزه اجتماعی برای آسیب های اجتماعی اقدام کرد.
مشاور رئیس و مدیرکل دفتر مدیرت عملکرد بهزیستی کشور تضعیف اخلاق فردی و اجتماعی را منجر به ناآرامی اجتماعی دانست و گفت: جامعه ای که در آن مدارای اجتماعی ضعیف می شود حوزه اخلاق نیز در آن ضعیف می شود.
وی با اشاره به نادیده گرفتن ظرفیت های دینی در حوزه  نشاط و شادابی گفت: جامعه ای که در آن نشاط نباشد جایگزین آ ن خشونت، مشروبات، اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی می شود.  شادی و نشاط حق ماست و دین ما نیز این را می خواهد.
مشاور رئیس و مدیرکل دفتر مدیرت عملکرد بهزیستی کشور با اشاره به ۶۰ سال مددکاری در ایران گفت: متاسفانه به اندازه این ۶۰ سال در ایران رشد علمی در حوزه مددکاری و ارتباط هدفمند با جامعه جهانی نداشته ایم.
 وی از مددکار خواست به دنبال دانش بومی در حوزه مددکاری باشند و در تولید دانش جهانی  نیز سهم داشته باشند.
 
مشاور رئیس و مدیرکل دفتر مدیرت عملکرد بهزیستی کشور ، حوزه اجتماعی در ایران غیرفعال دانست و گفت: مددکاران اجتماعی به دلیل ماموریتهایی که دارند باید روی تعیین کننده های اجتماعی توجه کنند. وی با اشاره به ۶۰ تعیین کننده اجتماعی گفت: خودمان باید باور کنیم دانش و مهارتمان را افزایش دهیم سهم مان در توسعه نشاط اجتماعی نشان دهیم.
موسوی چلک با بیان اینکه همه اقدامات باید به رفاه اجتماعی جامعه منجر شود اظهار داشت: اگرجامعه بهزیستن اجتماعی را تجربه نکند بدان معناست که همه اقدامات انجام شده نتوانسته اثربخشی لازم را داشته باشد.
 
منبع:هفته نامه پرگار

بخش نظردهی بسته شده است..