برگزاری دومین کارگاه آموزشی و کمپ بین المللی ورنادوک در یزد

معاون میراث فرهنگی استان یزد، با بیان این که مستندنگاری معماری بومی، تکنیک طراحی دستی است، گفت: دومین حضور کارگاه آموزشی و کمپ بین المللی ورنادوک در شهر جهانی یزد در حال برگزاری است.

به گزارش یزدی نیوز«ساشا ریاحی مقدم» با اشاره به این که کارگاه آموزشی بین المللی با حضور معماران برجسته دنیا برگزار می‌شود، اظهار کرد: این روش مستندنگاری که در عین سادگی، بسیار دقیق، کم‌هزینه و کاربردی است از سال ۲۰۰۵ میلادی برای مستندنگاری بناها در کشور فنلاند به‌کار گرفته شده است.

 
وی با بیان این که این روش در حال حاضر با حمایت و پشتیبانی کمیته‌ علمی بین‌المللی ایکوموس در رابطه با معماری بومی در حال گسترش و رواج است، گفت: در واقع این کمیته با همکاری کارگاه مستندنگاری بین‌المللی معماری بومی معمولاً سالیانه یک بار در کشورهای مختلف اقدام به برگزاری کنفرانس و کارگاه مربوطه می‌کند.
 
معاون میراث فرهنگی استان یزد، هدف از اشاعه‌ی این شیوه‌ی مستندنگاری در قالب کارگاه و دوره‌های آموزشی و کاری را علاوه بر یادگیری مرحله به مرحله‌ی کار مستندنگاری، آشنایی با تخصص شرکت‌کنندگان و ایجاد ارتباطات بین‌المللی برای فعالیت بیشتر در این زمینه عنوان کرد و افزود: حاصل این کارگاه آموزشی، طراحی‌هایی در مقیاس دقیق از بنایی تاریخی و نمایش آنها در نمایشگاه محل مستندنگاری در پایان دوره است.
 
وی ادامه داد: مدت زمان دوره‌ی مذکور دو هفته بوده که هفته‌ی اول به اندازه‌گیری دقیق و برداشت بنا و هفته‌ دوم به طراحی دستی و نهایی نمودن طرح‌ها اختصاص می‌یابد.
 
وی در مورد هدف از برگزاری این دوره در ایران گفت: گوناگونی گسترده‌ی اقلیمی و شرایط آب و هوایی در کشور ایران سبب شده تا معماری آن، هم به لحاظ مواد و مصالح به‌کار رفته و هم از جهت شیوه ‌ ی ساخت و اجرا، و حتی رسوم و سنت ‌ های هر منطقه، از تنوع و اهمیت و توجه ویژه‌ای در دنیا و منطقه برخوردار باشد.
 
ریاحی مقدم، تصریح کرد: برگزاری چنین کارگاه ‌ هایی در کشور که حضور و تعامل متخصصین خارجی و داخلی را به همراه دارد می‌تواند دامنه‌ی همفکری ‌  و تبادلات علمی و فرهنگی را گسترده‌تر و قدمی رو به جلو در جهت شناخت و معرفی فرهنگ و میراث معماری غنی ایرانی در جهان باشد.
 
وی با اشاره به این که آموزش و اشاعه‌ی روش‌های مستندنگاری دستی به‌دلیل کم هزینه‌تر بودن می‌تواند متخصصین بیشتری را به خود جذب نماید، خاطرنشان کرد: در صورت تداوم و آموزش کارورزان و دانشجویان علاقمند می‌توانند از لحاظ مستند ‌ نگاری و ثبت اطلاعات، بناهای تاریخی بیشتری را در کشور پوشش داده و در نهایت به امر حفاظت میراث فرهنگی کشور کمک نمایند.
 
این مقام مسئول در پایان با بیان این که «لیلا اولیا»، «فرزانه اولیا»، «نگار همتیان»، «ناهید مالکی نژاد»، «مریم قرمزیان»، «مژگان پاک چشم»، «احمد علومی»، «ماکان یوسف نژاد»، «علی ملک عباسی»، «ماکه ماتیلا» از جمله افرادی که در دومین کنفرانس و کارگاه آموزشی و کمپ بین المللی ورنادوک در شهر جهانی یزد حضور دارند نام برد و افزود: این کنفرانس از اول اردیبهشت ماه سال جاری در باغ جهانی دولت آباد یزد با همکاری معاونت میراث فرهنگی کشور و پایگاه باغ جهانی دولت آباد یزد در حال برگزاری است.  
 
گفتنی است: مستندنگاری معماری بومی، تکنیک طراحی دستی است که در آن با استفاده از وسایل ساده مانند مداد، قلم و جوهر برای ثبت کلیه‌ی جزئیات بناهای تاریخی استفاده می‌شود.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..