تولید تفکر، راهکار جلوگیری از ولنگاری فرهنگی است

یک هنرمند مطرح کشور،‌گفت:‌ هنرمندان مسلمان باید علیه جهل خود و اشتباه فهمیدن‌های خود در مبحث دین و مبانی انقلاب قیام کنند و بازنگری داشته باشند.

به گزارش یزدی نیوز«عبدالحمید قدیریان» در جریان سفر خود به استان، تولید تفکر و اندیشه را راهکاری برای جلوگیری از ولنگاری فرهنگی عنوان کرد و گفت: برای تحقق این امر باید اهل علم بیدار شوند. البته راه‌های دیگر را هم باید پیدا کنیم، زیرا رهبر معظم انقلاب در خیلی از مباحث از جمله فرهنگ، دستور «آتش به اختیار» اعلام کردند.

 
وی افزود:‌ وقتی می‌گویند آتش به اختیار یعنی ای جوانان! آنهایی که باید به پا خیزند به پا نمی‌خیزند، شما بیایید جمع شوید و کاری انجام دهید، اگر حرکت نکنید، مسئولید .
 
هنرمند مطرح کشور با بیان این‌که هنرمندان مسلمان بیایید علیه جهل خودمان و اشتباه فهمیدن‌های خودمان در مبحث دین و مبانی انقلاب قیام کنیم و یک بازنگری داشته باشیم،‌گفت: باید به تبیینی بر اساس حق برسیم که یک مستشرق نیاید هنر دینی ما را تعریف کند.
 
قدیریان تصریح کرد: یک مستشرق نیاید به ما بگوید چه چیزی اسلامی هست و چه چیزی اسلامی نیست؛ باید مبانی را بازنگری کنیم. پس هنرمندان مسلمان خودشان وارد عمل شوند و از خداوند بخواهند تا راه را به آن‌ها نشان دهد .
 
این طراح صحنه سینما در پاسخ این سئوال که برای این‌که در عرصه هنر انقلاب دچار کلیشه‌ها و روزمرگی نشویم چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید، اظهار کرد: ریشه عقب‌ماندگی ما در عرصه هنر نداشتن شناخت صحیح از ابعاد انقلاب و همچنین نداشتن شناخت از فرهنگ ناب اهل‌بیت (ع) است.
 
وی افزود: اگر اهل علم و تفکر به امید خدا حرکت را شروع و واقعاً آن اسلام ناب محمدی (ص)، آن اسلامی که در قرآن کریم، مذکور ولی مغفول مانده را استخراج و به جامعه منتقل کنند، مطمئن باشید آنقدر وسعت و ارتفاع فضا از نظر مفهوم و هم از نظر فرم برای هنرمندان ایجاد می‌شود که اصلاً نیازی به تکرار نباشد.
 
 اسلام مراتب دارد و انسان را از اسفل‌السافلین به اعلی‌علیین می‌برد؛ مانند حربن یزید ریاحی که از سقوط در جهنمی که خودش درست کرده بود و به ‌سرعت داشت به عمق می‌رفت، همان حر با تمسک به فرهنگ اهل‌بیت (ع) به اوج اعلی‌علیین راه پیدا کرد. معنی‌اش این است که ما نه تنها در سطح دوبعدی بلکه در بعد سوم که همان ارتفاع به سوی آسمان است می‌توانیم حرکت کنیم. در این صورت مفاهیم به قدری کثرت می‌یابد و تنوع و سطوح مختلف پیدا می‌کند که بعید می‌دانم هنرمندان در آن شرایط نیازی به تکرار داشته باشند .
 
وی در خصوص مهم‌ترین دستاورد «هفته هنر انقلاب اسلامی» نیز اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد این هفته این است که یادمان می‌افتد، انقلاب کرده‌ایم! و این چیزی است که هم دشمن در خارج از مرزها می‌خواهد ما فراموش کنیم و هم کسری از سیاسیون و مدیران که از فراماسونر فرهنگی که در جامعه بسیار فعال‌است، تبعیت می¬کنند، آنها دوست دارند ما انقلاب را فراموش کنیم و تلاش می‌کنند جایگزین‌های سوری و سطحی در جامعه مطرح کنند. به نظر من حداقلِ استفاده از هفته هنر انقلاب و دفاع مقدس این است که یادمان می‌افتد که ما چقدر لطیف بودیم، چرا این‌گونه شدیم؛ یعنی به خودمان نگاه می‌کنیم.
 
می‌گوییم ما زمانی همدیگر را بسیار عاشقانه دوست داشتیم پس چرا این‌گونه باهم رفتار می‌کنیم؟ چرا برای هم حرمت قائل نیستیم؟ چرا برای هم دلسوز نیستیم؟ یادمان نمی‌رود زمان جنگ، شبانه بچه‌ها کفش‌های همرزمان‌شان را واکس می‌زدند. آن زمان کمترین خودنمایی را داشتیم و امروز دنبال دیده شدن هستیم. چه اتفاقی برایمان افتاده که انتظار داریم بیشتر دیده شویم و ما را تحویل بگیرند؟ خود این نگاه که ما به کجا داریم می‌رویم از ثمرات همین هفته‌ها است و هر چه این ایام را جدی بگیریم به نفعمان خواهد بود .
 
عبدالحمید قدیریان به لزوم برگزاری خلاقانه‌تر هفته هنر انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: نوآوری بر اساس یک ایده ظاهر می‌شود. ایده یعنی تفکر. در چند سال اخیر هر چه ایده داشته‌ایم در زمینه هفته هنر انقلاب اجرا شد و به نظر می‌رسد ایده‌ تازه‌ای نداریم. چرا دچار تکرار شده‌ایم؟ زیرا ایده جدید و خلاق نیست، چون تفکر نیست. جهانی محدود برای خودمان تعریف کرده‌ایم، برای همین، ایده‌ها در عرض چند سال تمام یا تکرار می‌شود. تصور من این است که اگر در بحث مبانی فکری ‎ مان حرکت‌های فکری در جامعه اعمال شود و تأثیرگذار باشد قطعاً ما دچار تکرار نخواهیم شد یعنی هر بار می‌توان نگاهی نو و جدید به انقلاب و هنر انقلاب اسلامی داشت. باید اهل علم و اندیشه و قلم به میدان بیایند. ما به‌عنوان هنرمند دست نیاز به‌سوی این عزیزان دراز می‌کنیم و التماس می‌کنیم که بیش از این زمان را از دست ندهید، ۴۰ سال گذشت. حرکتی کنید و اگر حرکتی نمی‌کنید حداقل اجازه دهید دیگران با تفکرات نو به میدان بیایند. ان‌شاءالله راه باز شود و حرکتی به سمت جلو صورت گیرد .
 
این نقاش برجسته کشور عامه مردم را مخاطب هنر انقلاب دانست و با بیان این‌که خواص همواره از دوران انقلاب تا الآن از مردم عقب‌تر بوده‌اند، افزود: خواص ما به دلیل رسوبات فکر غربی و تفکر لیبرالی غرب که روی تفکر آنان سایه گسترانده عموماً یا درگیر مباحث تفکری غرب یا درگیر نوستالژی دینی هستند؛ یعنی درگیر تفکرات قدمت یافته دینی هستند و به تفکرات مدرن امام خمینی (ره) دست پیدا نکرده‌اند یا اینکه آلوده به تفکر غرب هستند، در هر دو صورت همیشه از مردم عقب بوده‌اند. برای همین در جامعه به دلیل حرکت فطری، مردم ما همیشه جلوتر از خواص حرکت کرده‌اند و هنر انقلاب هم هنر همین مردم است یعنی هنر کسانی که فطری خدا را دوست دارند. در آیه ۵۴ سوره مائده می‌بینیم: « یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ » اینها خدا را دوست دارند و خدا نیز آنان را. هنر دینی و هنر انقلاب یعنی همین و این گوهری است که نه کهنه می‌شود و نه تمام می‌شود .
 
وی در ادامه در خصوص جایگاه اقتصاد هنر در ایران گفت: اقتصاد هنر مبحث بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد ولی در حال حاضر طبق معمول که ما همیشه دیر عمل می‌کنیم و میدان را به دشمن می‌سپاریم در مورد اقتصاد هنر هم همین‌طور شده است. دشمن با این ترفند دارد هنرمندان جوان را جذبِ مکاتب و تفکراتی می‌کند که فاصله زیادی با نگاه دینی و انقلابی دارند .
 
این هنرمند در همین زمینه افزود: اقتصاد هنر حداقل الآن مستمسکی شده برای این‌که هنرمندان را از انقلاب فاصله دهد. وقتی تابلویی ارائه می‌کنید که دارای فرم‌ها و رنگ‌های زیبا و فانتزی و کارهای تزیینی بوده و به دور از بحث‌های ارزشی است و فقط بعد فرمالیسمی آن مطرح است، طبیعتاً خریدار این‌گونه آثار بیشتر است. به این طریق خیلی از هنرمندان جوان را دارند جذب می‌کنند و سلیقه آن‌ها را به سلیقه فرم گرایی نزدیک می‌کنند و از کارهای ارزشی فاصله می‌گیرند .
 
قدیریان در پایان با بیان این‌که کارهای ارزشی تعریف خاص خودش را دارد، گفت: اشاعه زیبایی جزو هنر انقلاب است ولی یک موقع شما اثر زیبا را می‌بینید و خدا را نتیجه می‌گیرید؛ یک موقع شما زیبایی را می‌بینید ولی خدا را نتیجه نمی‌گیرید؛ یعنی تفاوت‌هایی است که باید راجع به آن صحبت شود. به طورکلی حضور کارهای ارزشی و فکری در بازار اقتصادی کم است، از این رو در تمام دنیا برای آثار هنری که مبتنی بر تفکر است یارانه در نظر می‌گیرند و تزریق بودجه می‌کنند .
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..