مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد:

یزد تنها استان در وضعیت بحران شدید آبی است

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای یزد اظهار کرد: براساس طبقه‌بندی استان‌های کشور برحسب شاخص پایش منابع آب، استان یزد در وضعیت بحران شدید قرار دارد و تنها استانی در کشور است که در این شرایط قرار گرفته است.

به گزارش یزدی نیوز«محمدرضا حکیمی» در نشست مشترک کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای یزد با شوراها و دهیاری‌های دهستان زردین برگزار شد، با تشریح وضعیت آب استان، گفت:  تعداد کل منابع آبی استان اعم از چاه، چشمه و قنوات ۶۸۹۰ منبع است که حجم کل برداشت از این  منابع آب  1124.89 میلیون متر مکعب در سال است. 

 
وی افزود: در بخش کشاورزی ۸۲ درصد، در بخش شرب ۱۱ درصد و در بخش صنعت و خدمات هفت درصد از منابع آب زیرزمینی مصرف می‌شود. 
 
حکیمی اعلام کرد: براساس طبقه‌بندی استان‌های کشور برحسب شاخص پایش منابع آب، استان یزد در وضعیت بحران شدید قرار دارد و تنها استانی در کشور است که در این شرایط قرار گرفته و باید با شرایط فعلی و خشکسالی خود را سازگار کند.
 
وی گفت: تعداد کل دشت‌های استان ۱۹ دشت است که از این تعداد به دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی ۱۲ دشت ممنوعه و چهار دشت نیز ممنوعه بحرانی است.
 
مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای افزود: استان یزد فاقد هرگونه آب سطحی بوده و نیاز تمام بخش‌ها  اعم از شرب، صنعت و کشاورزی از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود که آب‌های زیرزمینی برای استان جنبه حیاتی دارد. 
 
حکیمی با توجه به جایگاه دهیاری‌ها و شوراها، گفت: شوراها و دهیاری‌ها می‌توانند در زمینه حفاظت از منابع آب زیرزمینی به خصوص حفر چاه‌های غیرمجاز و تصرف به حریم و بستر رودخانه‌ها با این شرکت همکاری کنند.
 
وی در پایان سخنانش پیشنهاد کرد: نهادهای مرتبط با بخش‌های واگذاری اراضی حتماً با شرکت آب منطقه‌ای در منطقه هماهنگی داشته و پس از کسب نقطه نظرات این شرکت، توان و پتانسیل منطقه و امکان تامین آب در امر واگذاری زمین تصمیم‌گیری کنند.
 
«عباس دهقان» مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز اعلام کرد: تاکنون تعداد ۴۱ رودخانه در یزد مطالعه شده یا در دست مطالعه است و تعداد ۱۸ رودخانه ( ۲۷۳ کیلومتر )  تاکنون میله کوبی و رپر گذاری شده  و حدود ۲۵۰۰ متر دیوار ساحلی ایجاد شده است.
 
وی عوامل مؤثر در بروز یا تشدید سیلاب را  اقدامات ناشی از فعالیت‌های بشری (نابودی جنگلها و پوشش گیاهی)، برداشت غیر اصولی مصالح رودخانه ای ، عدم رعایت پهنه بستر و حریم رودخانه ، تخریب سواحل رودخانه و خاک‌ریزها برشمرد. 
 
دهقان در پایان سخنانش  به قوانین مرتبط با تعیین میزان بستر و حریم اشاره کرد.
 
—«سید علیرضا کربلائی اکرمی» مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای یزد هم حفاظت از بستر  و حریم رودخانه‌ها را امری مهم و ضروری خواند و  اظهار کرد: وضعیت آب در کل کشور وضعیت خوبی نیست و این مسئله در استان یزد بیشتر از سایر نقاط کشور مشهود است.
 
وی افزود: در گذشته دغدغه ما بیشتر حفاظت از منابع آب زیرزمینی و تلاش برای تأمین و استمرار جریان آب انتقالی برای شرب بود ولی امروزه با تعرضات صورت گرفته، این نگرانی دو چندان شده است . 
 
وی در مورد تعرضات صورت گرفته بر روی خط آب انتقالی به یزد، گفت: در تعرضات صورت گرفته، یزدی‌ها مظلوم واقع شده‌اند و با اطلاعات سوء و نادرست بعضی افراد ماجراجو در استان‌های همجوار، در چندین نوبت باعث تخریب تعدادی از تیر‌های برق و حوضچه های مسیر و در نتیجه قطع آب شده‌اند و این به معنای ظلم به مردم استان یزد و ضرر به بیت المال است. 
 
کربلائی اکرمی خاطر نشان کرد: ۹۶ درصد از آب انتقالی به یزد برای شرب و تنها چهار درصد از آن در صنعت استفاده می‌شود و قطره‌ای از آب انتقالی در کشاورزی مصرف نمی‌شود و این کار مقرون به صرفه هم نیست، آبی که با زحمت و هزینه بالا به یزد انتقال داده می‌شود، صرف کشاورزی شود. 
 
مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای یزد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد از آب استان یزد  با  آب انتقالی و ۵۰‌ درصد از منابع آب داخل استان تأمین می‌شود. 
 
وی تاکید کرد: وضعیت حساسی است و همه ما باید یک رسانه برای استان باشیم، باید در همه بخش‌ها در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم  تا از  این بحران عبور کنیم.
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..