مدیر کل آموزش و پرورش یزد:

جامعه توسعه یافته، آموزش و پرورش توسعه یافته می‌خواهد/پیش‌بینی ۵۰ برنامه برای گرامیداشت هفته معلم در یزد

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد اظهار کرد: اگر بخواهیم جامعه‌ای توسعه یافته داشته باشیم باید آموزش و پرورش آن نیز توسعه یافته شود چرا که آموزش و پرورش، رکن اصلی توسعه پایدار است و در این مسیر همه باید به هم کمک کنیم تا آموزش و پرورش به اولویت اول جامعه تبدیل شود.

به گزارش یزدی نیوز«عباسعلی دانافر»به مناسبت هفته تکریم و بزرگداشت هفته معلم در جمع خبرنگاران ضمن بیان مطلب فوق، بر این که آموزش و پرورش باید به گفتمان ملی در جامعه تبدیل شود تا جامعه توسعه یابد تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا حساسیت جامعه را نسبت به آموزش و پرورش بالا ببریم و ان را به دغدغه همه احاد مردم تبدیل کنیم.

 
وی با بیان این که سه شاخص سرمایه، صنعت و نیروی انسانی از عوامل موثر در توسعه هر جامعه‌ای است، تاکید کرد: البته در این بین نیروی انسانی یک عامل موثر است به نوعی که در صورت نبود این عامل، دو عامل دیگر نمی‌توانند تاثیرگذار باشند.
 
دانافر در ادامه با اشاره به اسناد راهبردی و بالادستی آموزش و پرورش در کشور، از مهمترین رویکردهای آموزش و پرورش استان در سال جاری اجرای متوازن سند توسعه آموزش و پرورش، ارتقای کیفیت و جایگاه مدارس به عنوان کانون اصلی آموزش و تربیت نسل آینده‌ساز کشور، نهادینه کردن جهت گیری فرهنگی و پرورش در تمام برنامه‌های آموزش و پرورش و توسعه مشارکت‌ها در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش را برشمرد.
 
این مسئول در مورد ارتقای کیفیت و جایگاه مدارس استان خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم نیازمند یکسری پیش‌نیازها هستیم که از آن جمله می‌توان انتصاب مدیران شایسته، تمرکز زدایی و اجرای نظام کنترل کیفیت و برنامه تعالی مدارس را برشمرد.
 
وی نهادینه کردن جهت گیری فرهنگی و پرورش در تمام برنامه‌های آموزش و پرورش را عصاره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ذکر کرد و گفت: تلاش داریم اموزش و پرووش را یک مجموعه تک بعدی و صرفاً آموزشی به یک نهاد اجتماعی که آموزش را در تمام ابعاد دنبال می‌کند، بدل سازیم.
 
وی تجهیز و توسعه محیط‌های آموزشی را یکی دیگر از رویکردهای آموزش و پرورش استان برشمرد و گفت: در این عرصه نوسازی، مقاوم‌سازی و ایمن سازی مدارس، استاندارد سازی فضاهای اموزشی و فرهنگ‌سازی برای حفظ و نگهداری اماکن آموزشی را در دستور کار داریم.
 
 دانافر با اشاره به این که استان یزد از لحاظ کمک‌های خیرین مدرسه ‌ساز در صدر استان‌های کشور است، از برگزاری جشناره خیرین مدرسه‌ساز استان در بیستم اردیبهشت‌ماه جاری با حضور بیش از یک‌هزار خیر مدرسه‌ساز در استان خبر داد.
 
به گفته وی، استان یزد به طور متوسط در هر سال ۲.۵ مدرسه خیری را افتتاح می‌کند و پارسال خیرین استان ۴۰ میلیارد تومان در این زمینه کمک کردد.
 
دانافر ارتقا راهبری و مدیتی آموزش و پرورش را از دیگر رویکردهای  این اداره کل در سال جاری عوان کرد و گفت: در همین راستا رعایت اصول شایسته سالاری و افزایش سهم مشارکت بانوان در عرصه‌های مدیریتی را دنبال می‌کنیم.
 
وی در ادامه به تشریح برخی افتخارات و برنامه‌های معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش استان پرداخت و گفت: در حوزه پشتیبانی در ایام نوروز امسال اسکان ۱۶۱ هزار و ۶۹۹ نفر از فرهنگیان را در مراکز و اماکن آموزشی این اداره کل شاهد بودیم به نحوی که استان یزد از لحاظ پذیرش رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داد.
 
وی از تلاش برای به روز شدن معوقات پرداختی معلمان از جمله معلمان خرید خدمتی خبر داد و گفت: البته علی رغم پیگیری‌ها، هنوز هم شاهد معوقات در این بخش هستیم.
 
این مسئول از جذب نیرو انسانی و جبران کسری نیروی انسانی آموزش و پرورش از طریق ماده ۲۸ و طرح‌های سرباز معلم در سال جاری خبر داد.
 
دانافر به برخی افتخارات معاونت‌های آموزش ابتدایی و متوسطه نیز اشاره کرد و افزود: کسب رتبه برتر قبولی در کنکور سراسری برای بیست و چهارمین سال متوالی و همچنین کسب یازده مدال در المپیادهای علمی کشور توسط دانش‌اموزان مقطع متوسه استان، اجرای طرح آداب و مهارت‌های اسلامی در ۷۰ درصد مدارس ابتدایی و اجرای برنامه‌های کیفیت بخشی به کلاس‌های اموزش ابتدایی، برگزاری دوره‌های اموزش مربیان و مدیران مدارس پیش‌دبستانی، برگزاری اولین جشنواره هویت ملی کودکان اسلامی و غیره از جمله این اقدامات بوده است.
 
وی گزارشی از اقدامات و برنماه‌های معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش ارائه کرد و در بخش پایانی سخنانش ضمن گرامیداشت هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم، خاطرنشان کرد: ستاد بزرگداشت مقام معلم در این هفته ۵۰ برنامه را پیش‌بینی و ابلاغ کرده است.
 
مدیر کل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: عمده رویکرد برنامه‌های هفته معلن در استان شامل ارتقای جایگاه و منزلت معلم و فرهنگ‌سازی در این رابطه، افزایش مشارکت‌ها در زمینه برگزار برنامه های این هفته و ترویج برنامه‌های منطقه‌ای و محلی، شناساندن توانمندی‌های معلمان در قالب برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها، توجه به جنبه‌های معنوی و نقش مرجعیت معلمان و توجه به شایستگی بارز معلمان در انجام وظایف محوله به آنهاست.
 
گفتنی است؛ در ادامه این نشست خبری که با حضور مدیر کل و معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان و مدیران انجمن خیرین مدرسه‌ساز استان برگزار شد، به سئوالات خبرنگاران در خصوص جایگاه و منزلت کنونی معلمان در کشور و استان، حذف آزمون‌ها و دل‌نگرانی‌های والدین، اقدامات آموزش و پرورش برای حفظ جایگاه صدرنشینی کنکور، وضعیت مدرسه‌سازی در استان و دیگر سئوالات پاسخ گفته شد.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..