مدیرعامل توزیع برق یزد خبر داد؛

پیش‌بینی پیک بار ۸۸۵ مگاواتی برای تابستان امسال/مصرف نیمی از برق استان یزد در بخش صنعت

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان یزد با تاکید بر صرف‌جویی و مصرف بهینه برق از سوی مشترکان، گفت: امسال پیش‌بینی پیک بار استان 885 مگاوات تعریف شده که باید با اقدامات کاهش پیک، 92 مگاوات از این میزان کاسته شود.

به گزارش یزدی نیوز«محمدرضا صحتی» به مناسبت روز صنعت برق در جمع خبرنگاران به کاهش ۶۰ درصدی آب پشت سدهای کشور و بحران خشکسالی که صنعت برق را نیز متاثر خود قرار می‌دهد، اشاره و  اظهار کرد: خوشبختانه استان در حال حاضر دارای ظرفیت نیروگاهی دو هزار مگاولت است که مازاد پیک بار مصرف در استان است ولی با توجه به اتصال به شبکه سراسری کشور باید مدیریت مصرف در سال جاری مورد اهتمام ویژه مشترکگان قار گیرد.

 
وی با بیان این که پیک بار استان در سال گذشته ۸۴۵ مگاوات پیش‌بینی شد ولی به ۸۱۷ مگاوات رسید، افزود: امسال پیش‌بینی پیک بار استان ۸۸۵ مگاوات تعریف شده که باید با اقدامات کاهش پیک ۹۲ مگاوات از این میزان کاسته شود.
 
صحتی با بیان این که استان یزد در سال گذشته از بین شرکت‌های توزیع برق سراسر استان رتبه دوم کاهش پیک را به خود اختصاص داده است، یاداور شد: پیش‌بینی این شرکت در استان افزایش پیک بار مصرف برق استان به ۱۲۰۰ مگاوات در سال ۱۴۰۰ است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش از افزایش ۲۱ هزار و ۶۷۹ مشترک جدید به جمع مشترکان شرکت توزیع برق استان در سال گذشته خبر داد، گفت: تعداد کنونی مشترکان توزیع برق استان ۶۴۳ هزار و ۵۲۲ مشترک است که بیشترین آمار آنها مربوط به بخش خانگی با ۵۲۲ هزار و ۲۷۲ و بخش تجاری با ۸۶ هزار و ۲۶۷ مشترک است.
 
وی با بیان این که مشترکان بخش صنعت استان ۱.۸ درصد مجموع مشترکان توزیع برق استان را شامل می‌شوند، گفت: با این وجود بیش از نیمی از فروش برق استان یعنی ۵۳ درصد مربوط به این صنعت است که نسبت به سال قبل از آن چهار درصد رشد داشته است.
 
این مسئول همچنین از ایجاد ۲۰۸ کیلومتر شبکه جدید فشار متوسط و ۲۰۴ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و همچنین نصب ۵۶۵ دستگاه پست با ظرفیت ۵۸ مگاولت آمپر در سال ۹۶ خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر مجموع طول شبکه‌های فشار ضعیف و فشار متوسط برق استان ۱۸ هزار و ۵۷۳ کیلومتر و ۱۵ هزار و ۲۱۵ ترانسفورماتور به ظرفیت ۱۹۵۲ مگاولت در حال فعالیت است.
 
به گفته وی، در حال حاضر ۹۹.۷۲ درصد از روستاهای استان از نعمت برق بهره‌مند هستند به نحوی که از مجموع ۹۷۳ روستا تعداد ۹۲۲ روستا برق‌دار هستند.
 
صحتی به برخی از اقدامات شاخص این شرکت در راستای کاهش تلفات اشاره و از آن جمله مواردی همچون ابلاغ نصب کنتور در مناطق روستایی و ییلاقی خارج از دسترس مشترک، پیگیری طرح‌های کاهش تلفات از محل اعتبارات خاص به مبلغ ۱۱۲ میلیارد ریال، تهیه طرح‌های کاهش تلفات جدید به مبلغ ۲۲۰ میلیارد ریال، جابجایی و پیگیری نصب مخازن فشار ضعیف و متوسط در شبکه‌های جدید در مجموع با ظرفیت ۴۸ مگاولت و اجرای طرح‌های کاهش تلفات از محل تفاهم‌نامه‌ها به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال ذکر کرد.      
 
وی با اشاره به هدف گذاری‌های شرکت توزیع استان در این باره گفت: هر چند در شروع طرح جهادی کاهش تلفات این میزان در استان ۹.۵ درصد بوده ولی تا پایان سال ذشته این یزان به ۷.۰۱ درصد کاهش یافته است.
 
مدیر عامل توزیع برق استان از دیگر اقدامات شرکت توزیع برق را توسعه نیروگاه‌های برق پراکنده ذکر کرد و افزود: در همین راستا ۲۳ مجوز به ظرفیت ۹۲ مگاوالت در استان صادر شده که از این میزان ۸۱ مورد با ظرفیت ۸۱ مگاولت در حال ساخت و با ۷ مورد به ظرفیت ۴۳ مگاولت قرار داد تضمینی منعقدشده و هم ‌اکنون پنج نیروگاه به ظرفیت ۳۲ مگاولت در مدار بهره‌‌برداری  قرار دارد.
 
وی از صدور ۱۷ مجوز به ظرفیت ۴۰.۲ مگاولت نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر(خورشیدی) در استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه نیروگاه به ظرفیت ۱۱ مگاولت در حال احداث است و چهار نیروگاه به ظرفیت ۱۳.۸ مگاولت در مدار بهره‌برداری قرار دارد.
 
وی به صدور ۵۵۰ مجوز ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی زیر ۱۰۰ مگاولت با ظرفیت ۲۶۰۰ کیلوولت نیز اشاره و اظهار کرد: در مجموع تاکنون ۱۷۲ نیروگاه با ظرفیت ۸۴۶ کیلوولت وارد مدار بهره‌برداری شده است.
 
صحتی از اقدامات صورت گرفته در بخش اتوماسیون شبکه توزیع برق استان نیز گزارشی ارائه کرد و گفت: این اقدامات گام موثری در راستای کاهش مدت زمان خاموشی‌ها و افزایش رضایتمندی مشترکان استان داشت است.
 
به گفته این مسئول، در حال حاضر نرخ خاموشی‌های استان ۰.۱۵ به عبارتی متوسط خاموشی به ازای هر مشترک ۸۰ دقیقه است در حالی که این میزان در سال ۹۵ برابر با ۸۸ دقیقه بوده است که با وجود طوفان‌های متعد در استان که بعضاً سرعت آنها تا ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسید،‌ رقم مناسبی است.
 
مدیر عامل شرکت توزیع برق استان از مهمترین اقدامات سال اینده این شرکت را نیز تراز کردن پیک شب و روز شرکت در تابستان، کاهش هزینه‌های مدیریت پیک و جلب رضایت مشترکین برشمرد.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..