رییس مرکز اورژانس اجتماعی یزد مدعی شد؛

آمار کودک‏‏‌آزاری در یزد تغییرات معنی‎داری نداشته است/ کودک‎‎آزاری روانی مورد مسامحه و غفلت است

رییس مرکز اورژانس اجتماعی استان یزد با اشاره به این که آمار کودک‌‌آزاری در یزد نسبت به سال گذشته تغیرات معنی‏‏‌داری نداشته است، اظهار کرد: به طور معمول با صنعتی شدن جوامع، رشد آسیب‌های اجتماعی در جوامع روند رو به رشدی پیدا می‌کند ولی نمی‌توان عدد و رقمی را تنها مختص به استان ذکر کرد.

به گزارش یزدی نیوزکودک آزاری یکی از آسیب ‎‎ های بزرگ و در حال رشد اکثر جوامع است که می ‎‎ تواند ناشی از عدم آگاهی افراد نسبت به آن یا به صورت عمدی روی دهد ولی معمولاً بخشی از این آسیب به صورت  پنهان و غیرقابل شناسایی رخ می ‎‎ دهد و هیچ کسی فریادهای کودک تحت آزار را نمی ‎‎ شنود. 

 
اهمیت موضوع کودک آزاری به تاثیر آن در دراز مدت و آسیب ‎‎ های بزرگتری که به دنبال دارد برمی ‎ گردد چرا که کودکی که با نوعی از این آسیب‏‏ ها پرورش پیدا کند، در شکل گیری شخصیت خود دچار ضعف و نقص خواهد شد. 
 
کودک ‎ آزاری معضلی است که با ارتقای سطح آگاهی و مهارت والدین در نحوه برخورد و مراقبت از کودکان قابل پیشگیری و کنترل است و می ‎‎ توان از این طریق جلوی بروز فاجعه ‎‎ های بعد از آن را گرفت اما اورژانس ‎ های اجتماعی، آموزش و پرورش، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی نیز به واسطه ارتباط و درگیر بودن خود با مقوله کودک آزاری می‏‏ توانند تاثیر به سزایی در پیشگیری، کنترل و کاهش این آسیب داشته باشند. 
 
دکتر «عباس متولی‌پور» رییس مرکز اورژانس اجتماعی یزدبا اشاره به این که آمار کودک ‎‎ آزاری نسبت به سال گذشته در یزد تغیرات معنی‌داری نداشته است، اظهار می‏‏ کند: به طور معمول با صنعتی شدن جوامع، رشد آسیب‌های اجتماعی در دنیا و ایران در حال رشد است ولی نمی ‎‎ توان عدد و رقمی را تنها مختص به استان ذکر کرد . 
 
وی اضافه می‏ کند: کودک آزاری در نگاه عموم مردم به مشکلات جسمی و جنسی خلاصه می‏‏ شود اما آزارهای روانی نیز در حوزه کودک آزاری قرار دارند و مردم ممکن است در حالی با این موضوع روبرو شوند که آن را کودک آزاری ندانند . 
 
متولی‌پور با بیان این که عواملی مانند تحقیر کردن کودک، برچسب زدن ناروا، تهدید و قرار دادن کودک در معرض تنش و اضطراب به صورت خود خواسته و موارد مشابه در حوزه این نوع کودک آزاری قرار دارند، تاکید می‏‏کند: متاسفانه مسامحه و غفلت در حوزه کودک ‎‎ آزاری روانی در استان و همه جوامع نسبت به کودک ‎‎ آزاری ‎‎ های جسمی و جنسی بیشتر است .
 
وی عمده ‎‎ ترین علت رشد آسیب‌‏‏های اجتماعی نظیر کودک آزاری در جامعه را عدم آگاهی خانواده ‎‎ ها می ‎‎ داند و می ‎‎ گوید: علاوه بر خانواده ‎‎ ها، ارگان ‎‎ های مرتبط نیز با برگزاری دوره‏‏‌های آموزشی برای ارتقای سطح اطلاعات والدین در حوزه اطلاع‏‏‌رسانی نقش موثری دارند . 
 
رییس اورژانس اجتماعی یزد عنوان می ‏‏کند: بهزیستی نیز به عنوان ناظر بر موضوع کودک ‎‎ آزاری می ‎‎ تواند با اطلاع‌‏‏رسانی خوب در امر پیشگیری از وقوع انواع کودک‌‏‏آزاری بسیار تاثیرگذار باشد که در این راستا خوشبختانه امسال با توزیع و نصب پوستر، پخش تراکت و بروشورهایی در ایام مختلف به ویژه ایام عید نوروز و همچنین ارائه خدمات سیار در حوزه کودک‌‏آزاری روانی توانستیم در این زمینه تاثیر‏‏گذار باشیم . 
 
وی در ادامه اورژانس اجتماعی را تخصصی ‎‎ ترین مرکز در زمینه بحران‏‏ های فردی، خانوادگی و انواع آسیب‏‏های اجتماعی می ‎‎ خواند و اظهار می ‏‏کند: این مرکز به  شیوه های تیم سیار، خط تلفن ۱۲۳ مراحعه حضوری و ارجاع از پایگاه های خدمات اجتماعی، مراجع قضایی و انتظامی به ارائه خدمات می ‎‎ پردازد . 
 
متولی پور اضافه می ‎‎ کند: خطوط ۱۲۳ مرکز اورژانس اجتماعی یزد به صورت شبانه‏‏ روزی توسط چهار اپراتور پاسخگو هستند و تیم سیار نیز در مرحله ورود در کمتر از ۱۰ دقیقه برای ارائه خدمات حضور پیدا می ‎‎ کنند و مشکلات را از طریق تیم‏‏‌های تخصصی مشاوره و مددکاری بررسی و مرتفع می‏‏ کنند.
 
«حمیده قائمی زاده» کارشناس مسئول فوریت ‎ های اجتماعی نیز در رابطه با موضوع کودک آزاری به خبرنگار ایسنا – منطقه یزد می‏‏ گوید: کودک آزاری نیز مانند سایر آسیب ‎‎ های اجتماعی در هر جامعه ‏‏ای در حال رشد است ولی ارقام دقیق کودک آزاری‏‏ های شناسایی شده نمی ‏‏تواند بیانگر افزایش این آسیب در یزد باشد. 
 
وی ادامه می ‏‏دهد: میزان شیوع این آسیب ممکن است به واسطه بخش پنهان آن، کاملاً مشخص و قابل دسترسی نباشد اما بخش قابل دسترس نیز بیانگر افزایش فعالیت‏‏ های بهزیستی در شناسایی کودکان در معرض آسیب‏‏ های اجتماعی است که شامل انواع مختلف آن است. 
 
این مسئول، شناسایی بیشتر کودکان در معرض آسیب کودک ‎‎ آزاری را حائز اهمیت می‏‏ داند و اظهار می‏‏ کند: البته خدمات بیشتری از سوی بهزیستی برای این کودکان انجام می ‎‎ شود، هر چند که رشد عملکرد بهزیستی در این حوزه می‏‏ تواند گروه هدف بیشتری را تحت حمایت و پوشش خدمات خود قرار دهد.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..