نشست هیات اندیشه ورز استان یزد با موضوع توسعه و فرهنگ برگزار شد

"مقصود فراستخواه" جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه توسعه بسته ای اجتماعی است،‌بیان کرد:سرمایه های فرهنگی و اجتماعی اگر در جامعه بسط و پایداری پیدا کنند ، ارزش افزوده ملی به همراه خواهند داشت.

به گزارش یزدی نیوزپیرامون برگزاری سلسله نشست های هیات اندیشه ورز استان جلسه سخنرانی "دکتر مقصود فراستخواه" جامعه شناس و استاد دانشگاه با موضوع "توسعه و فرهنگ" در سالن کنفراس اداره کل مدیریت بحران استانداری یزد برگزار شد.

فراستخواه جامعه شناس و سخنران نشست هیات اندیشه ورز استان با اشاره به آیات تلاوت شده از قرآن کریم در آغاز این جلسه اظهار داشت: ایمان،عمل صالح و صبر ارزش هایی مهم برای انسان هستند و در عبور از پوچ گرایی های جامعه تاثیر بالایی می گذارند.
وی افزود:مطالعه تاریخ ایران نشان میدهدکشور هر زمان از نظر عرضی وسیع شد و یا مذهب,آئین,فرقه یا مواردی از این حیث خواست به تنهایی حاکمیت کند ایران پیشرفت نکرده است.
فراستخواه اظهار داشت:گفت و گو ایجاد تفکر میکند و پرسشگری خود نوعی از دانایی است و ما میتوانیم از پرسش های یکدیگر به موضوعات و مفاهیم جدید برسیم.
سخنران نشست هیات اندیشه ورز در ادامه یادآورشد:توسعه یک بسته اجتماعی است و با همه ابعاد محقق می شود و نمیتوان با تقویت یک قسمت تحقق آن را میسر ساخت.
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت:جامعه ایران مبتنی بر چهار سرمایه فیزکی و مادی,انسانی,فرهنگی و اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد:سرمایه های اجتماعی بهترین نوع سرمایه برای یک جامعه هستند که اگر بسط و پایداری پیداکنند،ارزش افزوده ملی به همراه خواهند داشت.
به عقیده او :باید بتوانیم زمینه رشد اندیشه های نو و ایفای نقش برای صاحبان ایده را در کشور فراهم کنیم تا از خروج نخبگانی که در کشور پرورش یافته اند جلوگیری شود،ما در این سال ها با ترک ایران از سوی اندیشمندان توانمندی روبرو شده ایم که این امر بر فرآیند توسعه اثرات خوبی ندارد.
به گفته او: برای بررسی تحولات جامعه و رسیدن به راهکارهایی برای حل مسائل و مشکلاتش نباید گرفتار تقدیرگرایی و تحلیل‌های محض تاریخی شویم. جامعه در حال تغییر است و منتظر نمی‌ماند که آیا این تحلیل‌های فلسفی می‌توانند برای او زیست اخلاقی را در پی داشته باشند یا خیر.
فراستخواه بیان کرد: شواهد بسیاری در تاریخ ایران وجود دارد که نشان‌دهنده نقش مهم و ظرفیت‌های بالای استفاده از کنشگران اجتماعی در رسیدن به خواسته‌های جماعت‌گرایی و جامعه مدنی است. در بسیاری از لحظه‌های تاریخی، جامعه ایران خودستیز بوده و با خودش درگیر است. برای همین است که منافع خود را به‌طور مدام از بین می‌برد. جامعه باید سازماندهی درون‌زا داشته باشد.
«مقصود فراستخواه» جامعه شناس و سخنران نشست هیات اندیشه ورز استان یزد اظهار داشت: نکته ای که لازم است  بدان توجه شود؛ مساله «زوال سرمایه های اجتماعی» در ایران است و بررسی ها نشان می دهد که در جامعه ما به واقع سرمایه های اجتماعی بحث انگیز شده اند و مشکلاتی در اعتماد تعمیم یافته وجود دارد و  ارتباطات ما محدود شده است که نیازمند بازیابی می باشد.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..