مدیرعامل آبفار:

آب شرب۶۰۰ روستای یزد جیره بندی شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار) یزد گفت: علاوه بر آبرسانی سیار به تعدادی از روستاها، به دلیل افت سطح منابع آبی و کاهش میزان بارندگی ها، در حال حاضر آب آشامیدنی ساکنان حدود 600 روستای استان جیره بندی است.

به گزارش یزدی نیوزمحمد فاتحی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از تعدادی طرح های آبرسانی به روستاهای شهرستان ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تامین آب شرب روستاهای بدون آب از جمله دغدغه مسئولان و برنامه ریزان استان یزد است.

وی نیاز آبی روستاهای استان را یکهزار و ۳۶۰ لیتر در ثانیه ذکر کرد که به گفته وی با ۴۸۰ لیتر کمبود آب روبروست.
وی میزان تولید فعلی آب را ۸۸۰ لیتر در ثانیه عنوان کرد و یادآور شد: از یکهزار و ۲۰۰روستای استان ، آب شرب ۳۳۰ روستا با تانکر تامین می شود که ۵۵ درصد این روستا در شهرستان تفت قرار دارد. 
فاتحی با اشاره به ادامه ۲دهه خشکسالی در استان ادامه داد: برای رفع مشکل کمبود آب اقدام هایی از جمله حفر، تجهیز و بهسازی ۴۵ حلقه چاه ، اصلاح و بازسازی ۱۱۶ کیلومتر خطوط شبکه توزیع و انتقال آب انجام شده است.
این مسئول متوسط بارندگی استان از مهر ماه ۹۶(سال آبی ۹۷-۹۶) تاکنون را ۴۹ میلیمتر ذکر کرد که یزد یکی از سه استان درگیر با خشکسالی با کمترین میزان بارندگی است.
وی تصریح کرد: ساکنان ۲۰۰ روستای شهرستان تفت با مشکل جدی آب شرب روبرو هستند که در حال حاضر برای آب شرب مناطق روستایی ابرکوه با توجه به مدیریت درست مصرف، همکاری مردم و نیز تامین آب از منابع پایدار مشکلی وجود ندارد.
فاتحی تاکید کرد: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش احتمالی میزان بارندگی در مصرف آب تلاش کرد، ساکنان مناطق ییلاقی(شهرستان های تفت و مهریز) استان هم در برداشت آب الگوی مصرف را رعایت کنند. 
مدیرعامل آبفار یزد در باره وضعیت استفاده از منابع آبی گفت: امسال میانگین آب استحصالی از منابع آب شیرین به ۲.۴ لیتر در ثانیه کاهش یافت که زنگ خطری برای منابع محدود آب شیرین استان یزد است.
فاتحی اظهار کرد: سال گذشته برای تامین آب شرب روستایی ۶۱۵میلیارد ریال اختصاص یافت که ۳۶۰ میلیارد ریال آن جذب شد .
وی افزود: برای کاهش تبعات خشکسالی در روستاها برنامه های بلند مدت برای انتقال آب از خارج استان، اجرای تاسیسات آبرسانی دو شبکه ای (جداسازی آب شرب و بهداشت از سایر مصارف ) و مکانیزه کردن سیستم کنترل تاسیسات آبرسانی در دستور کار است. 
فاتحی همچنین فرهنگ سازی در زمینه مدیریت تقاضا و الگوی مصرف ، تسریع در اجرای مجتمع های آبرسانی روستایی ، حفر چاه جدید یا خرید قنات ، استاندارد سازی انشعاب و بازسازی تاسیسات آبرسانی جهت ارتقای سطح کیفی و کمی آب شرب، کاهش هدر رفت آب در روستاها، جداسازی آب شرب و بهداشت از فضای سبز ، نمک زدایی از منابع آب با کیفیت پایین برای تامین آب شرب را از برنامه های میان مدت بیان کرد.
این مسئول یادآورشد : بهسازی منابع آب ( حفر و کف شکنی چاه ، بهسازی چاه ، چشمه و قنات ) ،اجاره و خرید آب از سایر منابع محلی ، اصلاح و تغییر تجهیزات پمپاژ آب ، حفاظت از منابع آبی ، اجرای پروژه های اضطراری بازسازی و احداث خط انتقال و شبکه آبرسانی ، خرید تانکر و آبرسانی سیار به روستاها ، نصب و تجهیز سیستم بسته بندی آب در اجرای برنامه های کوتاه مدت فراهم شود.
آب مورد نیاز ۶۰۰ روستای زیرپوشش شرکت آبفار استان توسط ۴۴۰ منبع آبی ، ۳۳۳ حلقه چاه ، ۲۲دهنه چشمه و ۴۷ رشته قنات ، با استفاده از ۶هزار و ۱۰۹ کیلومتر خطوط توزیع و انتقال آب و ۴۰۹ باب مخزن ذخیره سازی با حجم ۱۰۲هزار و ۱۴۰ مترمکعب تأمین می شود.
هم اکنون ۲۴۵ هزار نفر شامل ۷۹ هزار و ۴۱۶ خانوار زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب روستایی استان یزد قرار دارند .
جمعیت استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر است که ۸۵درصد در ۲۱شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند. 
 
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..