مدیر جهاد کشاورزی:

کشاورزان ابرکوه به تغییر شیوه آبیاری سنتی اقدام کنند

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه، افت سطح آبهای زیرزمینی و تداوم 2دهه پدیده خشکسالی را از جمله مشکلات عمده کشاورزان این شهرستان دانست و به آنها توصیه کرد: برای افزایش تولید، کاشت محصول کم آبخواه و تغییر شیوه آبیاری از سنتی به نوین اقدام کنند.

به گزارش یزدی نیوزمهدی غیب الهی با بیان اینکه استفاده بهینه از آب در اولویت برنامه های مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه قرار دارد، افزود: سه هزار هکتار مزارع و باغات این شهرستان تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.

به گفته وی آبیاری نوین( قطره ای و بارانی ) تا۷۰درصد میزان راندمان تولید و بهره وری از آب را در مزارع افزایش می دهد.
منابع آبی ابرکوه از حوزه آبریز شمال استان فارس تامین می شود.
وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۶، ١٩٠ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان از ۱۵هزار هکتار اراضی باغی و اراضی برداشت و روانه بازار مصرف شد که نسبت به سال ۱۳۹۵، حدود ۱۰درصد افزایش دارد.
وی برگزاری کلاس های ترویجی و اجرای روش های علمی برای افزایش تولید در واحد سطح را از جمله عوامل موثر در افزایش کیفیت تولیدات محصول کشاورزی بیان کرد .
وی با بیان اینکه ابرکوه یکی از قطب های کشاورزی استان یزد به شمار می رود، اظهار کرد: بیشتر محصولات زراعی شامل گندم، جو، کلزا، ذرت و یونجه است و محصولات باغی شامل پسته ، زعفران ، زردآلو ، انار، گلخانه ای ، هلو ، انگور ، شلیل و انجیر است .
وی با اشاره به اینکه ابرکوه از لحاظ تولید محصولات زراعی و باغی رتبه نخست و در تولید محصولات دامی رتبه دوم استان را دارد، خاطرنشان کرد: پارسال ۱۵هزار و ۶۹۷ تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شد و این شهرستان در خرید گندم مقام نخست را برای چهارمین سال متوالی در استان یزد به خود اختصاص داد.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه این شهرستان در سه بخش تولیدات باغی ، زراعی و فرآورده های دامی دارای تولیدات بسیار خوبی است افزود: محصولات تولیدی علاوه بر تامین نیاز شهرستان، به دیگر نقاط کشور نیز ارسال می شوند.
غیب الهی اضافه کرد: پارسال در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ۱۰۵ هزار تن انواع محصولات دامی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شده است.
۳۵ درصد اشتغال این شهرستان به بخش کشاورزی و دامداری وابسته است که هفت هزار و ۵۰۰ خانوار از این طریق امرار معاش می کنند. 
مرکز شهرستان ۵۳ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد. 
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..