کارنامه سال ۹۶ بهزیستی میبد درخشان بود

رییس بهزیستی شهرستان میبد با تشریح فعالیت‌ها و خدمات سال گذشته این نهاد، این کارنامه را درخشان و رضایت‌بخش خواند.

به گزارش یزدی نیوز«سید محسن فلاح» بهزیستی را یک دستگاه اجتماعی و متولی سلامت در جامعه معرفی کرد و در مورد عملکرد این اداره در شهرستان میبد خاطرنشان کرد: سال ۹۶، سال خوبی برای بهزیستی بود به نحوی که ۱۱۵ فعالیت کاری با موفقیت و رضایت مطلوب مخاطبان و جامعه هدف به انجام رسید.

 
وی با بیان این که بهزیستی تنها مرکز توانبخشی دولتی در کشور محسوب می‌شود که براساس وظایف قانونی خود، خدمات متنوعی را به معلولان و سالمندان ارائه می‌دهد، گفت: برای اولین بار در سال گذشته پایش بازنگری در کلیه پرونده‌های توانبخشی صورت گرفت که از مجموع ۵۳۱ پرونده مستمری‌بگیر ماهیانه، تعدادی متوقف و تعدادی نیز جایگزین شدند.
 
فلاح از راه‌اندازی مرکز توانبخشی معلولان ذهنی کودکان زیر شش سال در شهرستان در سال گذشته خبر داد و گفت: این مرکز با امکانات خاص و ویژه‌ای به این معلولان خدمات ارائه می‌کند.
 
رییس بهزیستی میبد با اشاره به پیشرفت فیزیکی مطلوب ساختمان مرکز محبت میبد، بیان کرد: این مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان با کمک خیرین در مرحله ساختمان‌سازی دارای پیشرفت خوبی است ولی در سال گذشته بازسازی مرکز قدیمی آن نیز صورت گرفت.
 
فلاح از ارائه کمک‌های موردی به مبلغ ۵ میلیارد و ۴۶۲ میلیون ریال در حوزه‌های درمان، مناسب‌سازی، ایاب و ذهاب، تامین مسکن و هزینه‌های توانبخشی به ۱۹۵ نفر از جامعه مخاطب این نهاد در شهرستان میبد خبر داد.
 
وی همچنین از پذیرش ۸۳ پرونده جدید معلولیت در سال ۹۶ گفت و افزود: علاوه بر این معلولان که از خدمات بهزیستی بهره‌مند شده‌اند،  46 پرونده معافیت از سربازی نیز در این اداره صادر شد.
 
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش مرکز توانبخشی آیت الله حائری وابسته به اداره بهزیستی میبد را یکی از بهترین مراکز توان‌پزشکی استان نام برد که در سال گذشته یکهزار و ۶۸۸ مراجعه‌کننده داشته که با سه هزار و ۳۶۲ جلسه تحت درمان فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، بینایی سنجی و شنواسنجی قرار گرفته‌اند.
 
وی افزود: همچنین در سال گذشته تعداد ۳۰۲ پرونده شنوایی در این مرکز ثبت شده که در این رابطه ۵۴۴ بسته باتری سمعک تحویل افراد شده است. 
 
وی ادامه داد: ۱۸۵پرونده توانبخشی حسی-حرکتی با آسیب‌های نخاعی نیز در این مرکز ثبت و خدمات دریافت کرده‌اند.
 
فلاح با اشاره به وجود ۴۰ پرونده بیماران ضایعه نخاعی در این مرکز، گفت: در سال گذشته قریب به ۷۰ میلیون ریال حق پرستار به صورت ماهیانه پرداخت شد و برای ۲۷ پرونده دانشجویی نیز قریب ۱۴۰ میلیون ریال حمایت مالی از دانشجویان تحت پوشش شد.
 
این مسئول در ادامه با اشاره به اجرای طرح CBR به عنوان یک طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در این شهرستان، تصریح کرد: با اجرای این طرح در روستاهای شهرستان، ۱۵هزار نفر در روستاهای ندوشن، بخش مرکزی و بفروئیه در قالب ۳۱۰ پرونده تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
 
وی حمایت از زنان سرپرست خانوار را از اهداف مهم این اداره در حوزه اجتماعی برشمرد و گفت: در همین رابطه ۲۰۳ پرونده داریم و با ۲۳ درصد بازتوانی در استان دارای رتبه اول هستیم.
 
وی از افزایش مستمری از ۵۳ هزار تومان به ۱۴۸هزار تومان در سال گذشته خبر داد و گفت: پارسال به ۵۰ خانوار دارای فرزند چند قلو  197 میلیون ریال و به ۳۷ دانشجو و دانش‌آموز بالغ بر ۶۲میلیون ریال کمک هزینه پرداخت و چهار میلیون ریال نیز کمک ودیعه مسکن به چهار نفر ارائه شده است.
 
فلاح از پرداخت حق بیمه ۶۳ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزبستی شهرستان و نیز هزینه کردن ۵۷ میلیون ریال در جهت سلامت جسمی و روانی زنان سرپرست خانوار خبر داد.
 
وی طرح غربالگری فشار خون و دیابت را یکی دیگر از اقدامات سال گذشته ذکر کرد و گفت: این طرح با کمک و همکاری کلینیک مددکاری مهر پویای شهرستان انجام گرفت و در زمینه اشتغال نیز ۷۵۵ میلیون ریال تسهیلات اشتغال به افراد واجد شرایط داده شد. 
 
وی به فعالیت ۲۷ مهد‌کودک در شهرستان اشاره کرد و گفت: این مهدهای کودک شامل ۱۹ مهد شهری و هشت روستا مهد هستند که مجموعاً ۷۵۲ کودک(۵۶۱ کودک شهری و ۱۹۱ کودک روستایی) را تحت آموزش ‌دارند.
 
وی از افتتاح قریب الوقوع سه مهد جدید دیگر در این هرستان خبر داد و افزود: طرح یک وعده غذا در روستامهدهای شهرستان نیز اجرا و در رابطه با شهریه سه دهک پایین درآمد نیز به ۱۳۶کودک شهرستانهر کدام ماهیانه ۴۰ هزار تومان تعلق گرفته است. 
 
فلاح در بخش اورژانس اجتماعی به برگزاری کلاس‌های آموزشی اشاره کرد و گفت:برگزاری کلاس‌های آموزشی و مهارت‌های زندگی یک راهکار مناسب برای افراد جامعه و جوانان است که اداره بهزیستی شهرستان در این رابطه تاکنون چهار دوره آموزشی را در اورژانس اجتماعی شهرستان برای زوجین برگزار کرده است.
 
وی عملکرد سال گذشته بهزیستی در حوزه امور خانواده را مثبت ارزیابی کرد و افزود: شهرستان میبد دارای پنج مرکز نگهداری فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست با آمار ۵۶ کودک از گروه سنی ۳ تا ۱۸ سال است که در سال گذشته در این حوزه شاهد پذیرش ۲۱ کودک و ترخیص و ساماندهی و سپردن ۱۳کودک به آغوش خانواده بودیم.
 
وی با بیان این که سیاست بهزیستی برگرداندن کودکان به آغوش خانواده‌هاست، گفت: از بین ۵۶ کودک نگهداری شده، ۱۱ نفر دچار معلولیت هستند که علاوه بر تامین زندگی، خدمات درمان و توانبخشی نیز می‌گیرند و ۱۹ نفر فرزند بی‌سرپرست بدسرپرست هم نزد اقوام خود نگهداری می‌شوند که امدادبگیر این اداره محسوب می‌شودند.
 
فلاح خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ از مجموع ۶۷پرونده برای گرفتن فرزند و قبول سرپرستی این کودکان، تنها سه مورد موفق به دریافت سرپرسته شده‌اند.
 
وی در ادامه ساماندهی طرح اطعام مددجویان در ماه مبارک رمضان را از اقدامات حوزه مشارکت‌های مردمی این اداره برشمرد و افزود: علاوه بر یک میلیارد ریال مشارکت جذب شده در این حوزه، در قالب طرح ساماندهی مهرورزی مبلغ دو میلیون و ۹۶۲ هزار ریال، در مشارکت‌های غیر نقدی جذب شده هم یک میلیارد و ۸۹۸ میلیون ریال و در بخش مشارکت‌های نقدی نیز چهار میلیارد ریال جمع‌آوری شد.
 
فلاح در ادامه اعلام کرد: پیگیری و پرداخت وام به مددجویان، راه اندازی کمیته بانوان خیر، پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و اشتغالزایی به میزان دو میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان، جلب تسهیلات برای ۳۳۵ نفر از مددجویان و پرداخت تسهیلات کار‌فرمایی به میزان ۳۰۰ میلیون ریال، پرداخت هزینه حق بیمه خویش فرمایی و اختیاری به ۶۰نفر از مددجویان تحت پوشش،پرداخت هزینه حق بیمه سهم کارفرما به ۱۵نفر کارفرمایان و بیمه یارانه تامین اجتماعی به ۶۰ نفراز مددجویان از محل هدفمند کردن یارانه‌ها و ثبت تعداد ۱۶۲مورد اشتغال جدید در سامانه ملی رصد کشوری از فعالیت‌های اداره بهزیستی میبد در حوزه اشتغال بود.
 
وی در مورد حوزه مسکن مددجویان نیز گفت: معافیت ۳۰ مورد انشعاب آب و ۳۵ مورد انشعاب گاز مددجویان، کمک بلاعوض به ساخت مسکن به چهار مددجو، پیگیری و ساخت خانه خانوار دو معلولی در روستای بیده، معرفی شش خانوار با دو عضو معلول جهت دریافت زمین و تسهیلات به بنیاد مسکن  از عملکرد سال گذشته این اداره بوده است. 
 
رییس بهزیستی میبد با بیان این که اداره بهزیستی میبد شامل اداره ستادی، مجمع توانبخشی حائری، اورژانس اجتماعی، مرکز تحقیقات ژنتیک و ۶۳مرکز و موسسه زیر‌مجموعه در حوزه‌های اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و خیریه با ۴۲ کارمند است، یکی از مهمترین حوزه‌های کاری این نهاد را حوزه پیشگیری خواند و گفت: اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم، طرح مشاوره ژنتیک، طرح آموزش‌های حین ازدواج، طرح پیشگیری از ناشنوایی، غربالگری اضطراب، طرح دانشنامه ازدواج، آموزش‌های قبل از ازدواج از مواردی بود که در سال گذشته اجرایی شد. 
 
وی در مورد طرح دانشنامه ازدواج گفت: طرح مذکور به عنوان یک پیشنهاد از بهزیستی میبد به طور پایلوت در همین شهرستان با کمک فرمانداری، آموزش و پرورش، دفتر امام جمعه، شهرداری و شورای شهر انجام شد. 
 
فلاح در پایان نیز یادآور شد: طرح نمایشگاه خانواده موفق در دهه فجر سال گذشته برای اولین بار در میبد و بازدید یکهزار نفر از آن، آموزش ۳۰۰ دانش‌آموز در طرح دانشنامه ازدواج و شرکت ۹۵۹ نفر در این طرح، ، غربالگری ۵۶۳۳ کودک سه تا شش سال در پیشگیری از تنبلی چشم، شرکت ۶۱۸ زوج در طرح مشاوره ازدواج، اجرای طرح نوروزی توزیع پکیج‌های آموزشی و آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در بین هزار نفر از جمله اقدامات سال گذشته اداره بهزیستی میبد در این حوزه بوده است.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..