بررسی «یزد و مسئله آب» در چهارمین شب یزد؛

مدیر عامل آب منطقه‎‎ای یزد: تعادل بخشی آب‎‎های زیرزمینی و بازچرخانی پساب از اولویت‎‎های استان است

چهارمین نشست ماهیانه فرهنگی اجتماعی شب یزد با عنوان «یزد و مسئله آب» با حضور کارشناسان این حوزه برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز«محمدمهدی جوادیان زاده» مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در این نشست که شب گذشته در دفتر شهید محراب برگزار شد، فرهنگ ‎‎ سازی و اطلاع رسانی، طرح تغیر الگوی کشت ‎‎ و افزایش صنایع تبدیلی کشاورزی، و اهتمام در بازچرخانی پساب یزد را در تعادل بخشی و مدیریت منابع آبی استان موثر خواند و اظهار کرد:  استان یزد ۱۷ سال متوالی درگیر خشک ‎‎ سالی مداوم بوذده به نحوی که متوسط بارندگی استان به ۸۰ میلیمتر در سال گاهش یافته است.

 
وی در این باره میران متوسط بارندگی در کشور را حدود  ۲۵۰ میلیمتر خواند که با متوسط بارش جهانی یعنی ۸۳۰ میلیمتر، رقم بسیار کمی است.
 
این مسئول با اشاره به متوسط ۳۲۰۰ میلی‏‏متر تبخیر سالانه در استان، این استان را کم بارش ‎ ترین در کشور دانست و گفت: بارش امسال استان ۲۰ درصد نسبت به بارش بلند مدت و ۵۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
 
وی ادامه این روند را برای استان خطرناک و نگران کننده خواند و گفت: آب کشاورزی استان از منابع فاقد کیفیت داخلی استان تامین می‎‎شود و مجموعه صنایع استان تنها ۶ درصد از آب مصرفی استان را به خود اختصاص داده‎‎اند.
 
مدیر عمال آب منطقه  یزد از تامین نیمی از آب شرب و بهداشتی استان از محل خط انتقالی خبر داد و بیان کرد: بسیاری از سفره ‎‎ های آب زیرزمینی استان در دشت ‎ های ممنوعه یا ممنوعه بحرانی قرار دارند که علاوه بر کاهش سطح با نشست زمین در این مناطق مواجه هستیم.
 
به گفته وی، از مجموع ۱۹ دشت استان، در حال حاضر ۱۰ دشت ممنوعه داشتیم که ۲ دشت ممنوعه دیگر نیز در حال اضافه شدن به آنهاست.
 
وی  ۴ دشت آزاد در استان را نیز برخوردار از آب بسیار شور دانست و گفت: آب با ای.سی بیش از ۱۲۰۰ فاقد کیفیت برای آشامیدن است و متاسفانه این کیفیت هر روز روند نزولی را طی می‎‎کند.
 
این مسئول از بیم استان برای تامین آب شرب امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها ۴۴۳۰ لیتر بر ثانیه توانایی تامین اب شرب  داریم.
 
وی جایگزینی صنایع کم آبخواه به جای صنایع پرابخواه را مورد تاکید قرار دارد و گفت: متاسفانه پتانسیل آلودگی اب در استان وجود دارد که در این باره کارگروه سلامت آب اقدامات موثری را انجام داده است.
 
این مسئول در مورد طرح احیا و تعادل بخشی آب‏‏های زیرزمینی در استان نیز بیان کرد: به اجرای این طرح از برداشت آب چاه‏‎ها کنترل و از فعالیت چاه‎‎های غیرمجاز ممانعت می‏‏شود.
 
وی ادامه داد: جهادکشاورزی نیزظرف مدت دوسال الگوی کشت بهینه و روش های نوین ابیاری را به کشاورزان ارائه می‏‏دهد تا تلاش برای حفظ اب موجود در پنج سال به عدم افت ۴۵ سانتی متری آب منابع زیرزمینی منجر شود.
 
جوادیان زاده خاموشی چاه‏‏های کشاورزی در زمستان را یادآور شد و  گفت: خاموشی چاه ‎‎ ها که از ۳۵ روز در سال۹۵ به ۴۵ روز در سال ۹۶ رسیده است و ۷۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی به دنبال داشته است.
 
گفتنی است، در این نشست «عیسی بزرگ زاده» صاحب‌نظر حوزه آب نیز سخنانی را ایراد کرد.
 
منبع:ایسنایزد
 
 

بخش نظردهی بسته شده است..