مدیرکل بنیاد مسکن :

۳۱ درصد منازل روستایی یزد مقاوم سازی شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد گفت: 20 هزار واحد منزل روستایی استان از تسهیلات مقاوم سازی استفاده کردند که تاکنون 31 درصد منازل مقاوم سازی شده است.

به گزارش یزدی نیوزعلیرضا قربانیان روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز (۲۱فروردین ) تاسیس این نهاد اظهار کرد: بنیاد مسکن در سال ۱۳۵۸ به عنوان نخستین نهاد سازندگی کشور به فرمان حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد.

وی افزود: فعالیت های این مجموعه در قالب بخش عمران روستایی ، معاونت بازسازی و مسکن روستایی ، معاونت مسکن شهری و بخش ماشین آلات انجام می شود.
وی در بخش عمران روستایی به اجرای طرح هادی ، صدور اسناد مالکیت ، طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی، تملک و واگذاری زمین ، خدمات فنی صدور پروانه ساختمانی ، تعیین محدوده روستا و طرح بهسازی روستاهای نمونه گردشگری اشاره کرد.
قربانیان گفت: از زمان تعریف این وظیفه در سال ۱۳۷۵ تاکنون ۵۱ هزار جلد سند در روستاهای استان صادر شد که یکهزار و ۸۰۰ مورد آن مربوط به سال ۹۶ است.
وی اضافه کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از سال ۹۰، ۶هزار جلد سند در این مناطق صادر شده که ۲۰ مورد آن مربوط به سال گذشته است.
وی از تملک ۹۹هکتار زمین بر اساس طرحهای مصوب هادی روستایی خبر داد و افزود: در این بخش سال گذشته یکهزار و ۱۰۰قطعه زمین در روستاها واگذار شد که در برنامه پنجم توسعه هشت هزار قطعه زمین نیز واگذار شده بود.
این مسئول با بیان اینکه ۱۸۰میلیون ریال تسهیلات به هر فردی که زمین دریافت کرده اند اعطا می شود ، خاطرنشان کرد: واگذاری زمین به منظور ایجاد انگیزه سکونت ، حمایت از خانوارهای روستایی و هدایت کالبدی روستاها انجام می شود.
مدیرکل بنیاد مسکن یزد در ادامه از تهیه طرح هادی در ۱۴ روستا و بازنگری ۲۶ طرح خبر داد و گفت: از ابتدای اجرای طرح هادی ، فاز اول در ۲۳۰ روستای بالای ۲۰خانوار اجرا شده است.
قربانیان ادامه داد: پارسال ، مطالعات طرح هادی در ۷۰ روستا آغاز شد و امسال ۴۰ روستای باقیمانده از پارسال در قالب ۱۴ طرح جدید و ۲۶ طرح بازنگری شده در دستور کار است.
به گفته وی در این خصوص طرح هادی با قیر یارانه ای که از ۲ سال قبل شروع، اجرا شد و در قالب آن یک هزار و ۵۰۰ تن قیر با هدف توسعه و آسفالت معابر به دهیاری های تحویل شد.
وی با بیان اینکه طرح بهسازی مسکن روستایی با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقا سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی آغاز شد، اظهار کرد: در قالب این طرح که از سال ۸۴ آغاز شد، سال گذشته هم ۶۲۰ نفر برای دریافت تسهیلات به هفت بانک عامل معرفی شدند که ۵۵۷ نفر برای دریافت وام اقدام کردند.
مدیرکل بنیاد مسکن یزد خاطرنشان کرد: تا سال ۱۳۸۴ مقاوم سازی منازل روستایی در کشور هفت درصد بود که با اجرای این طرح در سال ۹۶ به ۴۰ درصد و در استان به ۳۱ درصد رسید.
قربانیان، پرداخت پنج میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض، ۲۰ تا ۸۰ میلیون ریالی به صاحبان ۳۳۴ واحد در مناطق محروم ، مطالعه طرح بهسازی ۲ مورد در روستاهای هدف گردشگری در طزرجان و سریزد و شناسایی ۲۱ واحد بوم گردی روستایی و اعطای تسهیلات را از دیگر فعالیت ها عنوان کرد.
وی اجرای طرح بهسازی بافت تاریخی در روستاهای اسلامیه ، فهرج ، شمسی ، عقدا و نای بند طبس و در نوبت اجرا بودن آن در خرانق و مزرعه کلانتر ، اعطای تسهیلات بلاعوض و قرض الحسنه به ۱۲ خانواده دارای ۲ معلول و تسهیلات قرض الحسنه به خانواده های یک معلول را از دیگر فعالیتها اعلام کرد.
این مسئول با بیان حضور ۵۴ ناظر و وجود ۴۱ دفتر خدمات فنی و مهندسی روستایی گفت: در سال ۹۶ طراحی ساخت ۲۰۰ واحد مسکن شهری انجام و ساخت۱۷۰ واحد مسکن شهری شروع شد و ۲۲۰ واحد مسکونی در حال ساخت از سال های قبل را که ۱۱۵ واحد آن پارسال پایان یافت از دیگر اقدامات برشمرد.
از جمعیت یک میلیون و ۱۳۸هزار نفری استان ، ۲۱۲ هزار نفر در مناطق روستایی، عشایری و در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر زندگی می کنند.
این استان ۱۰شهرستان، ۲۱ بخش ، ۴۵ دهستان ، ۳۶۱ دهیاری و ۳۹۱ شورای اسلامی روستایی دارد و ۳۶۲ روستای استان بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد که ۳۵۰ روستا مستعد اجرای طرح هادی روستایی است.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..