نقد «حسین مسرت» بر کتاب سیمای ناموران یزد

«حسین مسرت» محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه یزد ضمن معرفی کتاب «سیمای ناموران؛ نام‌آوران یزد به روایت عکس‌های شادی شعاعی»، نقدهایی را نیز بر آن وارد کرد.

به گزارش یزدی نیوزبه تازگی با هنرمندی «شادی شعاعی» عکّاس هنرور و خوش ذوق استان یزد، مجموعه‌ای از عکس‌های ۵۶ نفر از بزرگان و ناموران معاصر استان یزد به صورت سیاه و سفید در دسترس دوستداران هنر عکاسی و زندگی‌نامه‌ی مشاهیر یزد قرار گرفته است.

 
عکاس در دیباچه‌ی کتاب در مورد انگیزه‌ی‌‌ خود می‌نویسد : «کتاب پیش رو مجموعه‌ای با ارزش از چهره‌های مفاخر و نام‌آوران یزد است. در این اثر مصور به بازنمایی تمام عیار چهره و معرفی بس کوتاه زنان و مردان نام‌آوری پرداخته شده که اکنون در زاد و بوم مادری خویش یا در دیاری آن سوتر به نیک نامی و سرافرازی روزگار می‌گذرانند و حضورشان همچنان مایه‌ی مباهات و بهره‌مندی از خدمات مؤثر آنان و سربلندی یزد(این شهر کویری) بوده و هست . 
 
تمامی چهره‌هایی که در صفحه‌های این کتاب حضوری همدل و همراه دارند، از پیشکسوتان صاحب نامی به شمار می آیند که حقّ استادی و راهبری بر گردن بسیاری از جوانان و دانشجویان و هم‌کسوتان خویش دارند. عزیزانی که فروتنی و دانش بالا و تجارب فراوانشان، بهترین و اصلی‌ترین دلیل ضرورت تربیت جانشینانی شایسته، مسئول و کارآمد – همچون خود آن بزرگواران – در زمینه‌های کاری ایشان شده است.
 
امید که سایه عشق معنوی آنان بر دل‌های مشتاق و اذهان مستعد، این دیار کویری، پیوسته پایدار و شعله‌های شوق‌آفرینی و فداکاریشان در ایران عزیز، همچنان فروزان و پرتوافکن باشد.»
 
حسین مسرت در یادداشت خود در مورد این کتاب اورده است؛ اندیشه تدوین این مجموعه از چند سال پیش در ذهن «شادی شعاعی» و «علی دستگاهدار» مدیران استودیوی عکاسی آپاما شکل گرفت، از این رو دست به کار این مهم شدند و با پرسشگری از اهل تحقیق و سرشناسان یزد به گزینش ناموران، دست‌زده  و بی گمان فهرستی بلندبالا را گرد آوردند و بر همان اساس، عکس‌های زیادی را تهیه کردند اما در مرحله‌ی پایانی بر پایه‌ی نظرسنجی‌های جدید به تعداد کنونی رسیدند.
 
وی معتقد است که بی‌گمان جای چهره‌های ماندگاری مانند دکتر رضا امراللّهی، دکتر رضا اردکانیان، دکتر یدالله جلالی پندری، دکتر محمد جعفر حجت، محمدعلی عسکری کامران، عزیزالله کاسب، کاظم کشمیرشکن، دکتر عبدالحمید کشمیرشکن، دکتر علی اکبر شریفی مهرجردی،  دکتر داریوش مهرشاهی ، دکتر محمد کاظم امامی میبدی، دکتر جلیل فروزان‌نیا، دکتر محمّد حسین آیت‌اللهی ،دکتر محمد مظلوم اردکانی، دکتر حمیدرضا زارع، دکتر احمد روستا، دکتر مسعود چلبی، محمدمهدی فنایی، کورش نیکنام، استاد محمد تفتی، استاد حسین هنرور، عاطفه رضوی، مرضیه برومند، احترام برومند و غیره در این کتاب خالی است . 
 
این محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه ادامه داده است؛ حسن دیگر کتاب به غیر از درج خطوطی خوش اثر کلک خوشنویس نامی جهان اسلام استاد «محمود رهبران» و نیز ویراستاری و نظارت استاد «پدرام اکبری» مستندساز نامی ایران، یادداشت دو تن از هنرمندان سرشناس ایران به نام‌های «رخشان بنی اعتماد» و «اکبر عالمی» است.
 
مسرت در پایان نیز نقدهایی را بر کتاب وارد دانسته و آورده است؛ «هر چند کتاب بر پایه تاریخ تولد مرتب شده است اما بهتر می‌بود به ترتیب الفبایی نام‌خانوادگی سامان می یافت که دیگر نیازی به وجود نام‌نامه در پایان کتاب نبود و به راحتی می‌شد افراد را پیدا کرد.
 
دیگر آن که عنوان اصلی کتاب «سیمای ناموران یزد» انتخاب می‌شد تا ناچار به تکرار عنوان اصلی در روی جلد نمی‌شدند . »
 
گفتنی است؛ کتاب مصور مذکور در قطع رحلی و در ۱۲۸ صفحه منتشر شده است.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..