رییس انجمن دندانپزشکی یزد:

دندان نوزادان هر ۶ماه توسط پزشک معاینه شود

رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران، شعبه یزد، توصیه کرد: باید از زمان نوزادی، هر 6 ماه یکبار به منظور تشخیص زود هنگام مشکلات دهان و دندان و بررسی آنها به دندانپزشک مراجعه شود.

به گزارش یزدی نیوزدکتر علی رضا نواب اعظم روز جمعه به مناسبت روز دندانپزشک و آغاز هفته دندانپزشکی افزود: مسواک زدن حداقل ۲ بار (صبح و شب) قبل از خواب و هر دفعه حداقل به مدت ۲ دقیقه الزامی است.

وی با بیان اینکه کشیدن نخ دندان هر شب قبل از خواب به کاهش پوسیدگی و سلامت لثه ها کمک می کند، تصریح کرد: تصحیح عادات غذایی و استفاده بیشتر از میوه و سبزیجات و همچنین استفاده کمتر از غذاهای شیرین و چسبنده مانند نقل و شکلات به سلامتی دندانها کمک می کند.
این متخصص جراحی دهان، فک و صورت، با توصیه به معاینه داخلی ماهانه دهان و توجه به هر گونه زخم و برآمدگی که در مدت یک هفته ترمیم نمی شود، اظهار داشت: در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی باید به دندانپزشک مراجعه کرد.
نواب اعظم یادآور شد: محدود کردن نوشیدنی های ورزشی اسیدی و جایگزین کردن آن با آب فلوراید دار و شیر و برطرف کردن مشکلات دندان در دوران قبل از بارداری به دلیل مستعد بودن دندان به پوسیدگی و تورم لثه ها در دوران بارداری نیز باید در دستور کار شهروندان باشد.
وی همچنین با الزامی توصیف کردن مراجعه قبل از شروع دوره اول شیمی درمانی در بیمارانی که از داروهای 'بیس فسفونات' در درمان سرطان سینه و پروستات و 'مالتیپل' و 'میلوما' استفاده می کنند گفت: کشیدن دندان یا درمان ریشه چندین ماه پس از استفاده از این داروها موجب نکروز استخوان فکین شده که درمان های بسیار سخت و پر هزینه ای در پی دارد.
وی افزود: استفاده از سیلانت های دندانی پر کننده پیت و فیشورها که محل اصلی تجمع دبری های غذایی و پوسیدگی می باشند نیز ضروری است.
وی تعداد دندانپزشکان استان را افزون بر ۳۵۰ نفر و تعداد مراکز درمانی را حدود ۲۰ درمانگاه اعلام کرد.
این متخصص، گران بودن مواد اولیه، استهلاک دستگاهها و وسایل دندانپزشکی، هزینه های لابراتوار و درمان های لوکس را علت اصلی بالا بودن هزینه های درمان دندان اعلام کرد.
وی با بیان اینکه سرطان های دهان، فک و صورت نیز در کشور و این استان رو به افزایش است گفت: این امر دلایل مختلفی دارد که مهمترین آنها وجود دندان های تیز و شکسته، دندانهایی که بطور کامل در جای خود قرار نمی گیرند، پایین بودن بهداشت دهان، استفاده از سیگار، تنباکو و ناس است.
وی توصیه کرد: مردم باید بطور مداوم به متخصصان بیماری های دهان و دندان مراجعه کنند تا به سرطان مبتلا نشوند، اگر زخمی در دهان خود مشاهده کردند و ظرف مدت ۱۰ روز بهبود پیدا نکرد حتما به دندانپزشک و متخصص مراجعه کنند چون اگر زودتر تشخیص داده شود نتیجه درمان خوب خواهد بود و اگر دیر شود درمان آن بسیار دردناک و حتی کشنده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن داندانپزشکی شعبه یزد اظهار کرد: برای معاینه و درمان دندان های عقل باید در سنین ۱۸ تا ۲۱ سال به متخصص مراجعه کنند زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده کسانی که جراحی دندان عقل انجام نداده اند دچار مشکلات زیادی شده اند.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..