تولید کننده پیشکسوت اسب اصیل ترکمن:

کورس‌های فعلی سوارکاری ایران اسب‌های ترکمن را ضعیف می‌کند

تولید کننده پیشکسوت اسب اصیل ترکمن در ایران با اشاره به این‌که فدارسیون سوارکاری، صرفا متولی توسعه رشته‌های سوارکاری بر اساس قوانین FEI در کشور است، گفت: اگر بخواهیم صنعت اسب ایران احیا شود، جهاد کشاورزی به جایگاه متولی بودن خود در تولید و اصلاح‌نژاد اسب برگردد .

به گزارش یزدی نیوزدکتر«عبدالجلیل ‌غیادی» با بیان این‌که ایران از جمله معدود کشورهای باستانی است که از دیرباز تاکنون مهد پرورش اسب‌های اصیل بوده و اسب اصیل ترکمن بخش مهمی از این ظرفیت است .

 
وی با بیان این‌که پرورش اسب در ایران به عنوان اقتصادی بومی، ریشه‌ای بسیار قوی مطرح است، افزود: مسئولان و دست‌اندرکاران حمایت از تولید و پرورش اسب که فدارسیون سوارکاری هم بخش سوارکاری از این مسئولیت را به عهده دارد باید با احساس مسئولیت کامل و برنامه‌ریزی علمی در این حوزه اقدام کند .
 
مدیرعامل شرکت تولیدکننده اسب اصیل ترکمن در کشور گفت: دو وظیفه  مشخص تولید و اصلاح نژادی و مدیریت و توسعه ورزش سوارکاری دو بخش مهم در حوزه مدیریت و پرورش اسب‌های ایرانی است .
 
غیادی در ادامه با بیان این‌که ایران باستان منشأ تحولات اساسی در بحث تولید و پرورش و تکامل و سنتز  انواع اسب در جهان بوده است، تصریح کرد: امروزه کشورهای مختلف دنیای مترقی صنعت اسب ، که سرآمد بحث تولید و پرورش اسب شدند، در واقع دنبال رو تجارب تمدن اسبی ایران  باستان در این امر هستند، با این تفاوت که دانش باستانی را بخوبی با دانش‌های نوین دنیای امروز تلفیق نموده اند و متاسفانه در حال حاضر، بدلیل عدم توجه و برنامه‌ریزی غیرعلمی  و دخالت های نابجای فدراسیون سوارکاری در امور غیر مرتبط با وظایف محوله، عملا صنعت اسب ایران، از این غافله بسیار  عقب مانده است .
 
این مقام مسوول تعاونی، ذخائر ژنتیکی موجود اسب ایرانی را یکی از مهمترین داشته‌های جمهوری اسلامی ایران، برای  تولید و پرورش علمی و مدرن انواع اسب‌های ورزشی بخصوص ازمیان  ذخایر اصیل ترکمن و عرب ایرانی  دانست و بیان کرد: آمار نشان داده که ورزشی‌ترین اسب اصیل ایرانی،  اسب ترکمن است .
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: پیدا کردن جایگاه اصلی اسب ترکمن در ایران مستلزم  تلفیق مدیریت بومی و استانداردهای بین المللی و اعمال برنامه‌هایی متناسب با فرهنگ و اصالت ایرانی است .
 
این تولید کننده پیشکسوت اسب اصیل ترکمن روش‌های موجود در مدیریت ورزشی  اسب‌های اصیل ایرانی را عاریتی و کم اثر عنوان کرد و ادامه داد: سیاست موجود در برگزاری کورس‌های اسب‌دوانی که توسط فدراسیون برگزار می شدند، بدون پرداختن به پتانسیل‌های سوارکاری آنها، عملا اسب‌های اصیل ایرانی به ویژه ترکمن را ضعیف کرده است .
 
وی در ادامه با بیان این‌که الان لازم است به اسب اصیل ترکمن هویت نوینی که در واقع همان هویت اصلی این اسب باستانی  است، برگردانده شود، گفت: ژن اسب اصیل ترکمن کالای  منحصر بفرد ژنتیکی، ورزشی، فرهنگی و تاریخی و اقتصادی  اصیل و ناب ایرانی است که باید نسبت به مدیریت دقیق آن اقدام شود .
 
دکتر غیادی وزارت جهاد کشاورزی را متولی اصلی اصلاح‌نژاد، توسعه نژادی و تولید اسب اصیل ایرانی دانست و بیان کرد: فدارسیون هم متولی سوارکاری در ایران است .
 
این مقام مسول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در دوره‌های گذشته با واردات بی رویه اسب‌های خارجی و بدون هیچ برنامه تولیدی شاهد از بین بردن ظرفیت بالای کشور در حوزه تولید اسب اصیل ایرانی بودیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه در گذشته وزارت جهاد کشاورزی و فدارسیون سوارکارای ظرفیت داخلی تولید اسب اصیل را نادیده گرفته بدون تدوین برنامه تولید اصلاحی ،در مقابل نسبت به وارادات اسب‌های درجه سه و چهار  خارجی اقدام کرده است .
 
وی با بیان این‌که کورس‌های اسب دوانی ایران در دنیا محلی از اعراب ندارند، گفت: علی‌رغم ظرفیت بالای اسب اصیل ترکمن در رشته های سوارکاری، متأسفانه در ایران اسب ترکمن فقط در کورس‌های کاریکاتوری طراحی شده در معاونت اسبدوانی فدارسیون سوارکاری، ظاهر می‌شوند .
 
این تولید کننده پیشکسوت اسب اصیل ترکمن با اشاره به وظایف فدارسیون سوارکاری در حوزه توسعه سوارکاری کشور، اظهار کرد: متأسفانه فدارسیون سوارکاری تاکنون هیچ برنامه مدونی برای توسعه سوارکاری و پرورش سوارکار در هیچ جای کشور  نداشته و هیچ کوشش موثر و پایداری هم، در این حوزه نکرده است .
 
غیادی در ادامه با بیان این‌که فدراسیون سوارکاری ایران، عمدتا طی چهار سال گذشته تاکنون به جای پرداختن به وظایف اصلی محوله خود در توسعه سوارکاری، عملابه کارهایی پرداخته که اصولا جزو وظایف فدراسیون سوارکاری نبوده است، تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های زیبایی، انتشار تبارنامه مخدوش و مسابقات اسبدوانی و  امور واردات اسبهای خارجی، از جمله اقدامات انجام شده فدارسیون سوارکاری است که نه تنها به هیچ عنوان در دستور کار فدراسیون سوارکاری  نیامده است، بلکه در تمام این اقدامات غیر موظف مذکور هم، به هیچ وجه موفق نبوده و حتی در تمام این عرصه‌ها، اثرات مخرب وضد توسعه صنعت اسب کشور را نیز  داشته است !!
 
وی بحث تبارنامه را یکی از وظایف مهم وزارت جهاد کشاورزی عنوان کردو ادامه داد : طبق قانون نظام جامع دامپروری کشور،مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی باید به انجمن های نژادی  قانونی و فعال اسبهای نژادهای مختلف واگذار شود و وظیفه اسبدوانی هم طبق عرف جهانی، باید بدست جای کلاب ها یا همان انجمن های اسبدوانی ذیربط اداره شود .
 
درنهایت بهتر است بگوییم : کاندیدای موفق و منطقی ریاست سوارکاری آینده کشور ، باید در برنامه‌هایش، انحلال معاونت‌های فنی و اسبدوانی و کمیته‌های جشنواره و زیبایی در اولویت کاری خود قراردهد و با توجه سیاستهای کلان کشور در حمایت از کالای ایرانی، قطعا انحلال کمیته واردات اسب را  شعار و سر لوحه خود قرار دهد .
 
باید بتواند در تمامی نقاط روستایی و شهری استان‌های مستعد ایران حداقل یکصد مانژ سرپوشیده  مجهز  استاندارد تاسیس نماید و تمامی برنامه‌های فشرده آموزشی سوارکاری و  مربیان  خبره سطح ملی را در اختیار آنها قرار دهد و اگر کاندیدای ریاست فدراسیون سوارکاری، در دوره جدید، از پس این کارها برنیاید، از همین الان کنار برود و وقت ملت ایران  و خودش را تلف نکند.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..