رییس پارک علم و فناوری یزد تأکید کرد:

لزوم بررسی سیمای یزد از نظر شاخص‌های اقتصاد دانش بنیان

دومین نشست کانون تفکر اقتصاد دانش‌بنیان با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد، مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری، نماینده مرکز پژوهش‌های خورشیدی،عضو هیئت علمی دانشگاه امام جواد، رییس دانشگاه آزاد اسلامی یزد و رییس پارک علم و فناوری استان در دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز،«داریوش پورسراجیان» رییس پارک علم و فناوری استان در دومین نشست امسال کانون تفکر اقتصاد دانش‌بنیان یزد،‌ اظهار کرد: با نگاهی به مزایای استان در حوزه‌های مختلف، بررسی سیمای فعلی یزد از نظر شاخص‌های اقتصاد دانش بنیان یکی از اولویت‌های مهم کانون تفکر اقتصاد دانش بنیان قرار گیرد.

 
«معصومه طباطبایی» رییس دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز پیشنهاد تدوین راه‌کارهای عملی برای حل مشکلات استان را مطرح کرد.
 
«حبیب انصاری سامانی» دبیر کانون تفکر اقتصاد دانش بنیان یزد با ارائه تعریفی از واژه اقتصاد دانش بنیان، بر اهمیت بالای علم و دانش در عرصه اقتصاد به عنوان موتور محرکه تولید و توزیع کالاها و خدمات تاکید کرد، گفت: جایگاه ایران در جهان و جایگاه استان یزد در ایران از نظر شاخص‌های دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفته است.
 
وی در ادامه مزیت کانون را در طیف متنوع اعضا از سه حوزه دانشگاهی، دولتی و بخش خصوصی دانست و از اعضا درخواست کرد پیشنهادات خود را در زمینه جهت گیری آتی کانون بیان کنند.
 
«محمد مهدی لطفی» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد با نگاهی به اهداف دانشگاه افزود: تشکیل کانون‌های تفکر، ایجاد همفکری و همکاری میان سه ضلع دولت، دانشگاه و بخش‌های صنعتی و خصوصی مهمترین این کانون است.
 
«سعید عطار» عضو هیات علمی دانشگاه یزد با مروری بر جایگاه، وظایف و کار ویژه‌های کانون و همچنین نگاهی به مسیر کانون‌های تفکر در کشورهای توسعه یافته، پیشنهاد کرد: تمرکز بر چهار شاخص بانک جهانی در مورد اقتصاد دانش بنیان، می‌تواند در دستور کار کانون قرار گیرد.
 
وی تصریح کرد: در گام دوم می‌توان بر روی چهار محور«چیستی هر کدام از این شاخص‌ها»، « وضعیت استان از نظر آن شاخص»، « چالش‌های استان» و در نهایت«راهکارهای پیشنهادی برای رفع چالش‌ها» اقدامات کارشناسی انجام داد.
 
«حمیدرضا نصیری‌زاده» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد پیشنهاد داد در ابتدا کانون، جایگاه استان یزد بر اساس سه حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی را مشخص و سپس راهکارهایی برای افزایش ارزش افزوده استان پیش بینی و دنبال کند.
 
وی با بیان این‌که انجام کار کاربردی و دوری از مباحث تئوریک ضروری است،‌افزود: مزایا و معایب جایگزینی سیستم فولاد سازی بدون آب با سیستم فعلی فولاد سازی برای استان نمادی بارز برای وجود دغدغه جدی آلودگی و کم آبی در استان یزد است.
 
«کاظم یاوری» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان صرفا به معنای استفاده از دانش در تولید نیست و بیشتر در مورد تولید و فروش دانش است.
 
 وی مسئله محور بودن مباحث کانون و دوری از مباحث تئوریک و کار بر روی معضلات فعلی استان را مطرح و شناخت چالش‌های اقتصادی استان را به عنوان گام اول کانون برشمرد.
 
«مهدی سالاری» مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد با مروری بر جلسه اخیر منطقه ویژه علم و فناوری با ۸۰ شرکت صنعتی، صنعتکاران، مسئولین اجرایی و دانشگاهیان استان، پیشنهاد دوری کانون از مباحث تئوریک و تمرکز بر منابع، امکانات و قابلیت‌های استان را مطرح و فرآیند توسعه اقتصادی در کشورهای پیشرفته صنعتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و گفت: ایران در مرحله گذار از عامل محوری به کار محوری قرار دارد.
 
 وی همچنین مزایای ترویج ارزش محوری در حوزه اقتصاد و کسب وکار را برشمرده و مزیت‌های استان یزد از جمله گردشگری، کاشی و سرامیک و ICT را مورد تاکید قرار داد و افزود: ایجاد اکوسیستم در این حوزه و توسعه مزایای فعلی استان بسیار ضروری است.
 
«مهدی حسینی المدرسی» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد انتظار از کانون را در حل مشکلات و معضلات اقتصادی استان دانست و پیشنهاد داد رویکرد کانون از سطح کلان به سطح خرد با تمرکز ویژه بر بنگاه‌ها و اعطا پکیج‌ها و راهکارهای ویژه و آموزش دانش کسب و کار به آنها تغییر پیدا کند تا در نهایت خروجی بنگاه‌ها به کالای با کیفیت منتهی شود.
 
 وی همچنین پیشنهاد انجام آسیب شناسی برای صنعت استان با توجه به عناصر ساختار، استراتژی، راهبرد و تکنولوژی را مطرح کرد.
 
«امیر شریف یزدی» از مرکز پژوهش‌های خورشیدی نیز کسب الفبایی حداقلی از علم موجود در زمینه اقتصاد دانش بنیان را برای دستیابی به راهکارهای رشد ثروت عمومی ضروری دانسته و پیشینه مباحث اقتصادی استان یزد در طول تاریخ به خصوص از زمان صفویه تا کنون با توجه به مقوله امنیت و مزایای نسبی استان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. 
 
«مرتضی محمودی میمند» عضو هیئت علمی دانشگاه امام جواد لازمه پیشرفت هر کانون و اتاق فکری را دستیابی به خرد جمعی در مرحله اول، تولید محتوا در مرحله دوم و سپس ایجاد اثر گذاری در مرحله آخر دانست.
 
«عباس علوی‌راد» از دانشگاه آزاد اسلامی نیز با نگاهی به سابقه کشور در عرصه مباحث دانش بنیان، بزرگترین معضل استان یزد را صنعت غیر بومی، غیر متنوع و غیر متنوع دانسته و پیشنهاد مسئله محور بودن مباحث کانون را مطرح کرد.
 
 وی همچنین عامل موفقیت کشورهای پیشرفته در مباحث دانش بنیان را تکیه بر بخش خدمات به دلیل قابلیت مانور بالای این بخش دانست.
 
«مهدی سبک‌رو» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز با اشاره به این نکته که کانون قابلیت ورود به مسائل جاری دستگاه‌های اجرایی را ندارد، پیشنهاد رسیدن به مفهوم و خط فکری واحد میان اعضا در درجه اول و سپس انجام تجزیه و تحلیل‌های استراتژیک در مرحله بعد را برای کانون مطرح کرد.
 
«مهدی حاج امینی» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد پیشنهاد تشکیل کارگروه‌های تخصصی در کانون و پیگیری سریع مسائل و مشکلات استان با انتشار اخبار و اطلاعات موثر به زبان ساده را مطرح کرد.
 
دکتر محمدرضا مشاهیری رییس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی استان یزد نیز اظهار کرد: همانطور که تولید نیاز به علم دارد توسعه هم نیاز به علم داشته و کانون باید پیش نیازها را مشخص و بر روی آنها کار تخصصی انجام دهد.
 
«ابوالفضل مرشدی» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد به درهم تنیدگی مولفه‌های اقتصادی با مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی در مباحث دانش بنیان اشاره و پیشنهاد توجه ویژه بر ابعاد فرهنگی و اجتماعی در عین توجه به ابعاد اقتصادی را مطرح کرد.
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..