مدرس ریاضی دانشگاه یزد مطرح کرد؛

حذف آزمون مدارس خاص فرصتی برای تقویت پایه ریاضی/ ریاضی،‌علمی آمیخته با تمام امور زندگی است

مدرس ریاضی دانشگاه یزد با اشاره به این حذف آزمون مدارس خاص فرصتی برای تقویت پایه ریاضی دانش‌آموزان به ویژه در دوران دبستان، گفت: این اقدام می‌تواند به عنوان فرصتی در یادگیری ریاضی پایه نقش داشته باشد چرا که در این صورت معلمان بدون در نظر گرفتن روش‌های تستی، بیشتر به صورت تجربی و عملی دانش‌آموزان را ...

به گزارش یزدی نیوز«مجتبی دهقان» در مورد مهمترین و تاثیرگذارترین عامل یادگیری ریاضی، اظهار کرد: تدریس ریاضی باید به یادگیری و کسب مهارت حل مسئله و تفکر منجر شود چرا که ریاضی تنها علمی، تئوری نیست که دانش‌آموز بخواهد با یادگیری اعداد آن را درک کنند.

 
وی ادامه داد: یادگیری مهارت تفسیر رابطه ریاضی و تبدیل عبارت کلامی به عبارات ریاضی، مهارت مهمی است که متاسفانه بسیاری از مدرسان ریاضی نمی‌توانند آن را به خوبی آموزش دهند . 
 
این دانشجوی دکتری ریاضی با اشاره به این که ضعف ریاضی به دوران دبستان به ویژه کلاس هفتم منتهی می‌شود، در این باره گفت: متاسفانه ضعف و ترس دانش‌آموزان و دانشجویان از درس ریاضی و دیفرانسیل، به ضعف پایه آن‌ها در دوران دبستان بر می‌گردد . 
 
وی مهمترین و موثرترین عامل در ضعف دانش‌آموزان را زمان مواجه شدن آنان با اعداد جبری دانست و افزود: این تغییر فاز در ریاضی پایه باعث فاصله افتادن میان درس ریاضی و دانش‌آموز می‌شود چرا که دانش‌آموز ابتدایی تنها با اعداد و حروف فارسی روبرو است و بدون هیچ واسطه‌ای در مقطع هفتم تحصیلی به دنیا و زبان ریاضی وارد می‌شود . 
 
مدرس درس ریاضی و دیفرانسیل دانشگاه علم و هنر  عنوان کرد: آموزش ریاضی در دوره دبستان نیازمند زمان و درک صحیح مطالب است به نحوی که بخشی از ریاضی که در ذهن برای همیشه تثبیت می‌شود مربوط به همان آموزش‌های ریاضی پایه دبستان است و ریاضیات گسترده دوران دانشجویی عملاً تنها در مدرک گرفتن دانشجویان موثر هستند لذا دانش‌آموزی که به واسطه تدریس نادرست معلم و فشار آزمون‌های مدارس خاص فرصت تفکر  و تحلیل مسائل را از دست می‌دهد، در مقاطع بالاتر در درس ریاضی دچار ضعف شدیدی خواهد شد . 
 
وی نشت علم را یکی از بزرگترین مشکلات تدریس معلمان ریاضی دانست و گفت: برخی از معلمان با تدریسی فراتر از محدوده درسی دانش‌آموز به منظور آماده‌سازی وی برای کنکور و مدارس خاص، آنها را دچار نوعی بدفهمی می‌کنند . 
 
این مدرس ریاضی در این باره معلمی را موفق دانست که دانش‌آموزان وی پس از تمام شدن کلاسش احساس کنند که تمام درس را خود حل کرده‌اند، به طوری که اگر از دانش‌آموز سوال کنند «معلم چه درس داد؟»، دانش‌آموز جواب بدهد؛ «چیزی درس نداد، همه‌اش را خودمان کشف کردیم!»
 
دهقان در مورد تاثیر معلمان ابتدایی در ضعف پایه‌ای ریاضی، بیان کرد: معلمان ریاضی حتی بهترین مدارس هم به دلیل وجود این آزمون‌ها به جای پرورش حل مسئله در دانش‌آموزان به آموزش روش‌های تستی و رد شدن از حل مسائل می‌پردازند و این در حالی است که حتی بسیاری از والدین و مدیران این عامل را نقطه قوت یک معلم می‌دانند در صورتی که به واقع دانش‌آموز نمی‌تواند بدون پرداختن به حل مسئله، در مقاطع بالاتر در دروس ریاضی و حتی دیگر دروس موفق باشد . 
 
وی حذف آزمون مدارس خاص را یکی از مهمترین اقداماتی دانست که می‌تواند به عنوان فرصتی در یادگیری ریاضی نقش داشته باشد.
 
دهقان در این خصوص تصریح کرد: با حذف آزمون مدارس، معلمان می‌توانند بدون در نظر گرفتن روش‌های تستی و بیشتر به صورت تجربی و عملی دانش‌آموزان را به دنیای ریاضی وارد کنند . 
 
این مدرس ریاضی معتقد است که دانش‌آموزان در این تغییر فاز دچار مشکلاتی چون بدفهمی می شوند.
 
وی با تاکید بر این که مدرسان ریاضی در دوران دبستان باید روی ذهن کودکان سرمایه‌گذاری کنند، در مورد عمده‌ترین مشکل مدرسان ریاضی، بیان کرد: آموزش روش‌های تستی توسط معلمان ریاضی تنها بهانه‌ای است که باعث دور شدن فضای ذهنی کودک و عدم یادگیری مهارت حل مسئله در آنها می‌شود . 
 
وی ریاضی را علمی پویا خواند و گفت: ریاضی،‌علمی آمیخته با تمام امور زندگی از بازار بورس گرفته تا رشد باکتری‌ها و مدل‌سازی و درمان سرطان‌هاست پس نمی‌توان آن را علمی مرده دانست . 
 
دهقان در پایان با تاکید بر استفاده از علم ریاضی در زندگی روزمره مردم برای بیان اهمیت یادگیری آن، ابراز کرد: در آموزش ریاضی نباید به نمادها و اعداد متکی بود چرا که ریاضی مهارت و ابزاری کاربردی است و دانش‌آموزی که قدرت تحلیل و تفکر در ریاضی را بنا به هر دلایلی از دست بدهد، در کار و زندگی دچار مشکل خواهد شد چرا که همیشه به دنبال ساده‌ترین روش برای عبور از مسائل بوده و لذا قدرت پردازش و تحلیل مسائل را از دست داده است.
 
منبع:ایسنایزد
 
 

بخش نظردهی بسته شده است..