پس از گلایه‌های مکرر اهالی مطرح شد؛ وعده میراث فرهنگی برای مرمت ساباط‌های گلچینان به دلیل خطر جانی

«گلچینان» نام یکی از محلات تاریخی و واقع شده در محدوده ثبت جهانی یزد است که برخلاف نامش وضعیت خیلی خوشایندی ندارد و به تازگی پس از گلایه‌ها و پیگیری‌های مکرر چند ماهه در مورد خطر ریزش ساباط‌های تاریخی این محله، مسئولان میراث فرهنگی استان به دلیل خطر جانی، مرمت اضطراری آنها را وعده داده‌اند.

به گزارش یزدی نیوزمحله گلچینان یکی از محلات تاریخی واقع در مجاورت خیابان امام خمینی(ره) در مرکز شهر یزد است. این محله که که از شمال به بازار قدیمی خان، از جنوب به محله پشت‌‌باغ، از شرق به محله سهل بن علی و عرق‌پزها و از غرب به محله میرقطب محدود می‌شود، به دلیل بافت تاریخی آن مورد بازدید گردشگران زیادی قرار دارد.

 
وجود زیارتگاه امامزاده سهل بن علی نیز نقش مهمی در دعوت زائران و گردشگران به این محله دارد و دانشکده هنر و معماری که یکی از دانشگاه های فعال استان یزد محسوب می‌شود هم در بخشی از این محله قرار دارد که به واسطه حضور دانشجویان بسیار مورد تردد است.
 
زمان شکل‌گیری این محله مربوط به عصر قاجار است و به احتمال زیاد در محدوده قرارگیری آن، محل‌هایی به نام تبریزیان وجود داشته که هم اکنون کوچه و مسجدی به همین نام نیز در این منطقه باقی مانده است.
 
شغل عمده مردم این محل در گذشته تجارت، بازرگانی و تا حدی رنگرزی بوده است چرا که کاروانسراها، لردها و بازارهای تاریخی  موجود در این محل از رونق این کسب و کار خبر می‌دهند.
 
حسینیه و چندین مسجد در این محل وجود دارد که حسینیه گلچینان که متعلق به یکی از سادات به نام سید گلچینان است، اهمیت بیشتری دارد.
 
از بناهای معروف این محله میتوان به مسجد تبریزیان، خانه مرتاض، لرد باجوردی، حسنیه گلچینان، بازار هاشم خان، آب انبار هاشم خان، کاروانسرای تاجی، کاروان سرا و خانه پاپلی، کاروانسرای باجوردی و بیت شهید آیت الله صدوقی اشاره کرد.
 
البته کوچه عرق‌پزها نیز که از شهرت زیادی برخوردار بوده است و هم اکنون کوچه شهید غیاثی نام دارد، نشان از پیشه عرق‌گیری ساکنان این کوچه دارد.
 
وجود معابر خاکی و بدون سنگ فرش
 
«حسین زارع» یکی از ساکنان این منطقه با اشاره به وجود بناهای مذکور و قدمت آنها به خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، گفت: این محله هنوز کوچه‌هایی بدون سنگ‌فرش دارد، در حالی که بافت آن تاریخی و میزبان گردشگران زیادی است.
 
وی افزود: علاوه بر آن برخی از ساباط‌های این محله به ویژه ساباط های روبروی خانه پرهام که متعلق به میراث فرهنگی نیز هست، تخریب شده و جان عابران و ساکنان را تهدید می‌کند.
 
این شهروند یردی در رابطه با اماکن تاریخی این محله نیز اظهار کرد: اماکن تارخی محله گلچینان با وجود قدمت و اهمیتی که دارند، مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته و در حال تخریب است که این مورد در خانه پاپلی به طور بارز دیده می‌شود.
 
وی در مورد وضعیت نابسامان پارکینگ این محله نیز گفت: متاسفانه پارکینگ این محله که با همت مردم ساکن محله به سرو سامان رسیده است، نیازمند ساماندهی است در حالی که شهرداری هر بار از مسئولیت خود در قبال مردم شانه خالی می‌کند.
 
مرمت ساباط‌ها در اولویت برنامه‌های میراث
 
«ساشا ریاحی مقدم» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد این گلایه‌ها به خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، گفت: اعتباراتی جهت مرمت و حفظ ساباط های بافت تاریخی یزد برای محلات گلچینان و گازرگاه در سال جاری در نظر گرفته شده که ساباط‌های محله گلچینان به دلیل خطر جانی که برای ساکنان و عابران دارد، در اولویت برنامه‌های میراث فرهنگی پس از تعطیلات نوروز است.
 
وی در مورد مرمت و حفظ دیگر بناهای تاریخی محله گلچینان، بیان کرد: به دلیل این که برخی از اماکن تاریخی و حتی به ثبت رسیده در مالکیت اشخاص است، میراث فرهنگی نمی‌تواند در مرمت و مقاوم‌سازی این اماکن دخل و تصرفی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: البته هرچند حفظ این بناها بر عهده شخص است ولی عدم همکاری صاحب ملک با میراث فرهنگی در این رابطه و وارد شدن هرگونه آسیب به بنا، جرم محسوب می‌شود.
 
این مسئول با اشاره به پایش پلاک اماکن تاریخی یزد، اظهار کرد: پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، پایش محله به محله را آغاز کرده و انتظار می‌رود پس از پایش و شناسایی این پلاک‌ها، مرمت این اماکن در قالب طرح‌های مشارکتی در بازه‌ای پنج ساله به سرانجام برسد.
 
وی در مورد موضوع ساماندهی معابر بافت تاریخی از جمله معابر محله گلچینان هم گفت: در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین  میراث فرهنگی و شهرداری، معابر دانشکده هنر و معماری، ملک شهید آیت الله صدوقی، گذرگاه امامزاده سهل بن علی از سمت کوچه هاشم‌خان به محله گلچینان، در آینده‌ای نزدیک سنگ فرش می‌شود.
 
کف‌سازی محورهای فرهنگی در اولویت شهرداری
 
«سید محمود کشفی‌پور» مدیر منطقه تاریخی شهرداری یزد در مورد اقدامات شهرداری در زمینه ساماندهی پارکینگ کوچه سهروردی محله گلچینان عنوان کرد: پارکینگ کوچه سهروردی یک ملک شخصی است که پس از تخریب به عنوان پارکینگ درون محله‌ای استفاده ‌شده ولی به تازگی این زمین به تملک شهرداری در آمده و پس از پرداخت حقوقات آن به عنوان پارکینگ ساماندهی خواهد شد.
 
وی با اشاره به این که از دو ماه آینده نسبت به ساماندهی این پارکینگ اقدام خواهد شد، گفت: کف سازی و بدنه سازی با استفاده از مصالح سنتی طی دو ماه آینده انجام می‌شود.
 
کشفی‌پور متذکر شد: البته بنایی که به صورت نیمه تخریب شده در بخشی از این پارکینگ به جا مانده است، به دلیل ثبت ملی دست نخورده باقی خواهد ماند.
 
این مسئول نیز با بیان این که کف‌سازی معابر و محورهای فرهنگی در اولویت برنامه‌های شهرداری هستند، تنها محور فرهنگی محله گلچینان را بخشی از معبر امامزاده سهل بن علی و بیت شهید آیت الله صدوقی خواند که در حال اجرای عملیات عمرانی است. البته از امامزاده سهل بن علی به سمت خیابان قیام نیز گذرگاهی در حال سنگ‌فرش است.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..