نویسنده یزدی که با قلم دل داستان کودکانه می‌سرود

مهدی آذریزدی نویسنده یزدی که با آثار خود کودکان دوران خود را با دنیای داستان آشنا کرد.

به گزارش یزدی نیوز"روز جهانی کتاب کودک" 2 آوریل به‌افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن نویسنده داستان‌های کودکان نامگذاری شده است و هر سال در این روز توسط دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان "IBBY" مراسم باشکوهی به‌مناسبت برای بزرگداشت مقام کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود و مدیریت آن را این دفتر که از سال ۱۹۵۳ میلادی در سوئیس آغاز به کار کرده‌ به‌عهده دارد.

 
"روز جهانی کتاب کودک" از سال ۱۳۴۹ در ایران به‌رسمیت شناخته شد و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۰ روز ۱۴ فروردین هر سال را "روز جهانی کتاب کودک" در ایران اعلام کرد.
 
مراسم بزرگداشت این روز هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود و ایران نیز در سال ۱۳۷۱ برگزار کننده این مراسم بود.
 
در ایران نویسندگان بسیاری در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، مذهبی، کودک و غیره فعالیت می‌کنند که با نگاه به کتب درسی می‌توان اسامی این نویسندگان را به‌خوبی یافت.
 
نویسندگی در وادی کودکان کاری بس شیرین و همراه با تنوع و ذوق بسیار است و نویسندگان بسیاری در ایران در این زمینه قلم زدند که مهدی آذریزدی، هوشنگ مرادی کرمانی، احمدرضا احمدی، مصطفی رحماندوست، منوچهر احترامی و غیره را می‌توان نام برد.
 
در استان یزد نویسندگانی هستند که در قالب کودک و نوجوان قلم زده فعالیت کردند اما زمانی که نامی از کتاب‌های کودکان در این استان کویری به‌زبان می‌آید، نمی‌توان از مهدی آذریزدی مردی بزرگ که با دل و جان برای کودکان آثاری را به‌یادگار گذاشت نام نبرد.
 
نگاهی کوتاه به سرگذشت مهدی آذر یزدی
 
آذریزدی در سال ۱۳۰۰ در یزد به دنیا آمد و در ۱۲سالگی برای خواندن درس عربی به مدرسه طلبگی رفت. او مدتی در چاپخانه و سپس در کتاب‌‌فروشی‌های مختلف از جمله خاور، ابن‌سینا و امیرکبیر و روزنامه‌های آشفته و اطلاعات کار کرد.
 
نام این مرد برای نسل‌های قبل‌تر از کودکان امروز بسیار آشنا و دوست‌داشتنی است. این مرد زمانی که در یک کتاب‌فروشی مشغول کار بود، با ادبیات آشنا شد و کتاب‌های مختلفی را خواند، بعد هم تصمیم گرفت داستان‌هایی را که می‌خواند، به‌زبان کودکانه‌ بازنویسی و فرصت خواندن آن را برای این گروه سنی فراهم کند. او تا پایان عمرش بیش از ۳۰ اثر به نظم و نثر برای کودکان منتشر کرد که معروف‌ترین آن‌ها مجموعه هشت‌جلدی "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" است.
 
مهدی آذریزدی نویسنده‌ای از جنس کودکان بود، قدرت قلم او از راه تحصیلات آکادمیک نبود بلکه از پس تجربه‌های فراوان و خواندن و گوش دادن بسیار به دست آمده بود. تجربه این سال‌ها به او در نوشتن اولین جلد از مجموعه "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" بسیار کمک کرد. این مجموعه کتاب‌ها مجموعه‌ای از قصه‌های بازنویسی‌شده از قصه‌های عامه و ادبیات کهن از جمله کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه، سندبادنامه، گلستان سعدی، مثنوی و آثار عطار و سیاست‌نامه است.
 
آذریزدی آن‌قدر با مجموعه "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" بین مردم و کودکان محبوب شد که جلد سوم از آن توانست لوح تقدیر از جانب یونسکو را برای او به‌ارمغان بیاورد و مورد تمجید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گیرد.
 
تمجید رهبر معظم انقلاب از تلاش‌های مهدی آذریزدی
 
مقام معظم رهبری در سال ۸۶ در سفر خود به استان یزد از تلاش‌های مهدی آذریزدی برای احیاء فرهنگ کتابخوانی بین کودکان تشکر کردند و گفتند که "من خودم را از جهت رسیدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب این مرد می‌دانم".
 
از دیگر آثار این نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان می‌توان به "گربه ناقلا، خاله سوسکه، شعر قند و عسل، بافنده داننده، خیر و شر، گربه تنبل، خاله قورباغه، قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن" و غیره اشاره کرد.
 
کتاب‌های او از طرف شورای کتاب کودک هم کتاب برگزیده سال شدند و در سال ۱۳۷۹ به‌سبب نگارش داستان‌های قرآنی و دینی، «خادم قرآن» شناخته شد.
 
مهدی آذریزدی هجدهم تیر ماه ۸۸ در ۸۷سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و در زادگاهش یزد به خاک سپرده شد.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..