افزایش نویدبخش مسافران نوروزی در یزد بعد از ثبت جهانی

یزد، تیر ماه 1396به عنوان ششمین شهر جهانی در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) به ثبت رسید، این امر در کنار برنامه ریزی مسئولان استان یکی از عوامل افزایش سفر گردشگران در نوروز 97 به یزد شد.

به گزارش یزدی نیوزدر حالی که حدود ۹ماه از ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد می گذرد و فضای هیجانی ناشی از این رویداد بین المللی تا حدودی فروکش کرد، آمارها با وجود کاهش ۲ روز تعطیلی در نوروز ۹۷ نسبت به نوروز سال گذشته بیانگر افزایش تعداد مسافران نوروزی به میزان پنج درصد است.

یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و این استان با داشتن افزون بر ۶هزار اثر تاریخی و فرهنگی ، در کنار فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.
این شهر ۷۴۳ هکتار بافت تاریخی دارد که حریم آن پنج هزار هکتار وسعت دارد و یزد علاوه بر ثبت جهانی در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.
یزد به دلیل غنای فرهنگی، علمی و اقتصادی که دارد با عنوان شهر بادگیرها، دارالعلم، دارالعمل و دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، قنات، قنوت، قناعت و نیز شهر آفتاب مشهور است.
مجموعه این عوامل موجب شد تا در تعطیلات نوروز ۹۷( ۲۷ اسفند پارسال تا ۱۳ فروردین ماه جاری)، ۸۰۷ هزار و ۶۹۶ نفر مسافر در استان پذیرش و اسکان یابند.
این در حالی است که سال ۹۶ با وجودی که تعطیلات نوروزی از پنجشنبه ۲۶ اسفند ماه آغاز شد و به دلیل سال کبیسه که ۳۰اسفند نیز به آن اضافه شد، تعداد مسافران اسکان یافته در این مدت به ۷۷۶ هزار و ۴۰۴ نفر رسید.
در واقع تعطیلات نوروز ۹۶، ۱۶ روز بود ولی تعداد نفر اقامت شب در استان۳۱هزار و ۲۹۲ نفر اقامت شب کمتر از نوروز سال ۹۷ بود.
به عبارتی در نوروز پارسال به طور میانگین روزانه ۴۸ هزار و ۵۲۵نفر اقامت شب در استان گزارش شد در حالیکه امسال این عدد به ۵۷ هزار و ۶۹۲ نفر اقامت شب افزایش یافت.
در این ایام بیشترین بازدیدها مربوط باغ ایرانی دولت آباد ، زندان اسکندر، حسینیه امیرچخماق ، بافت تاریخی ، مسجد جامع و آتشکده زرتشتیان یزد بود.
از دیگر بناهای تاریخی استان می توان به زیارتگاه چک چک زرتشتیان ، نارین قلعه میبد، سرو ابرکوه، حسینیه امام تفت، جنگل شادی خاتم، چشمه غربالیز مهریز، امامزاده عبدالله بافق، آسیاب آبی اشکذر،قنات جهانی زراچ، بافت تاریخی بهاباد، قلاع تاریخی و … اشاره کرد. 
به هر حال امیدواریم سال جاری که با رشد مطلوب ورود تعداد گردشگران به استان همراه شد، این روند همچنان تداوم یابد و نویدبخش سالی سرشار از موفقیت برای یزد باشد که ضلع سوم مثلث گردشگری مرکز ایران (اصفهان ، یزد ، فارس) به برابری نسبی در تعداد گردشگران برسد.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..