۱۱۴ هزار راس دام در یزد علیه تب مالت واکسینه شدند

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد از اجرای واکسیناسیون بروسلوز در جمعیت گاو، گوساله و گوسفند و بز خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز دکتر «سید خلیل موسوی» با بیان این که در ۱۱ ماهه ابتدایی پارسال تعداد ۱۹ هزار راس گاو وگوساله و ۹۵ هزار و ۲۰۰ راس گوسفند و بز بر علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند، تاکید کرد: تب مالت، یک بیماری واگیر‌دار مشترک بین انسان و دام است که همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 
وی با بیان این که شیوع این بیماری به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه نیز بیشتر می‌شود، از علائم این بیماری در انسان به تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل اشاره کرد.
 
موسوی در ادامه تصریح کرد : با توجه به این که انتقال عامل بیماری بروسلوز به واحدهای دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد به دامداران توصیه کرد از خرید دام‌های بدون پیشینه بهداشتی مشخص و مطلوب که واکسینه نشده‌اند، خودداری کنند و با اکیپ های واکسیناسیون همکاری مناسب جهت مایه‌کوبی دام‌ها را داشته باشند، تا این مهم به نحو مطلوب میسر شود.
 
این مسئول در پایان نیز به همشهریان توصیه کرد که حتی‌الامکان از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند  و در صورت استفاده از شیر خام، آن را قبل از مصرف به طور کامل بجوشانند و اگر تمایل به مصرف پنیر محلی دارند آن‌ را به مدت حداقل دو ماه در آب نمک قرار داده تا در صورت آلودگی، میکروب‌های بیماری‌زا از بین برود.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..