داشتن محیط زیستی سالم در گروی تغییر رفتار جامعه

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: هر چه قدر در حفظ طبیعت، کاهش تخریب ها جدی تر باشیم احتمال آسیب دیدن طبیعت کمتر خواهد بود.

به گزارش یزدی نیوز«حسن اکبری» در آستانه روز طبیعت گفت: ایام نوروز به عنوان شروع فصل رویش در طبیعت، با تحولاتی در حیات جانوری و گیاهی همراه است و به این ترتیب که فصل رویش و زایش، حساسیت های خاص خود را به دنبال دارد و در شرایطی که خشکسالی یا تغییر اقلیم، فشار زیادی را بر طبیعت استان وارد کرده است،  ضرورت دارد از فشارهای انسانی تا حد ممکن کاسته شود به تعبیری دیگر در شرایطی که اقلیم بر پهنه طبیعی استان سختگیری نموده بهتر است هوای طبیعت را داشته باشیم.

 
اکبری عنوان کرد: از دیرباز فصل بهار مخصوصا در اقلیم های گرمسیری برای طبیعت رفتن و لذت بردن از زیبایی های طبیعت مورد توجه بوده و با وجود زندگی ملالت آور ماشینی امروز این گرایش مردم به طبیعت و پناه بردن آن ها به سکوت، آرامش و زیبایی های شگفت انگیز طبیعت بیشتر شده است و شرط اینکه این نوع بهره برداری از مواهب طبیعی پایدار باشد این است که اصول اولیه به طبیعت رفتن را رعایت کنیم.
 
معاون فنی محیط زیست یزد همچنین اظهار کرد: بدیهی است که هر چه قدر در حفظ طبیعت، کاهش تخریب ها جدی تر باشیم احتمال آسیب دیدن طبیعت کمتر خواهد بود.
 
این مقام مسئول افزود: تجربه سال های گذشته نشان داده است که تاکنون ملت مهربانی با طبیعت سرزمین نبوده ایم و هر کجا پای ما به بهانه تفریح و یا توسعه باز شده با انبوهی از زباله ها و پسماندهای انسانی مواجه می شویم و به راحتی در طبیعت جاده درست می کنیم و خودروها را از جاده ها بیرون می بریم.
 
وی ادامه داد: از بین بردن بوته ها و گل ها در طبیعت قبح چندانی در ذهن ما ندارد و عواقب این گونه نامهربانی با طبیعت نهایتا به ما و فرزندانمان بازخواهد گشت چرا که همین تخریب های اندک به تدریج تجمع یافته و روزی می شود که هیچ بخشی از طبیعت بکر و دست نخورده نباشد.در حالیکه بسیاری از حیوانات و پرندگان در فضاهای طبیعی بکر امکان ادامه حیات دارند و تخریب طبیعت موجب نابودی تدریجی آن ها خواهد شد.
 
اکبری تخریب عرصه های طبیعی را موجب تغییر رفتار برخی از پرندگان و حیوانات طبیعت دانست و نیز اضافه کرد: این تخریب ها گرایش به تغییر زیستگاه و یا تغییر مسیر مهاجرت پرندگان را نیز سبب شده است و این تغییرات در شرایطی که خشکسالی های پی در پی به عنوان بزرگترین معظل طبیعی استان فشار زیادی را بر عرصه های طبیعی وارد نموده موجب تغییرات گسترده ای در فرایندها و چرخه های طبیعی شده و برگشت و یا اصلاح آن ها بسیار دشوار خواهد بود و این در حالی است که مدیریت ناصحیح پروژه های توسعه ای در عرصه های طبیعی و برداشت بیش از حد از منابع طبیعی تجدید شونده ، تخریب مراتع و خاک را نیز باید به معضلات فوق اضافه کرد.
 
معاون محیط زیست استان تصریح کرد: بنابراین طبیعت استان در شرایط فعلی بیش از هر چیز نیاز به مراقبت و پیشگیری از هرگونه تخریب حتی جزئی داشته و این مهم مگر با تغییر رفتار در تک تک افراد جامعه میسر نخواهد شد.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..