تفت و خشکسالی، ییلاق و بی آبی

تفت را از گذشته دور با عنوان 'هند کوچک' استان یزد می شناسند، شهرستانی سرسبز و ییلاقی در دل کویر.

به گزارش یزدی نیوزتفت مرکز این شهرستان در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد، روستاها و آبادی های آن در دامنه شیرکوه، بعنوان بلندترین قله استان یزد واقع است.

تفت از لحاظ سرسبزی، خنکی، دارا بودن مناطق ییلاقی و تفریحی و داشتن تفرجگاههای متنوع، قابل قیاس با هیچ یک از نقاط استان نیست و فقط تفرجگاه بی نظیر غربالبیز مهریز می تواند با آن برابری کند.
دهبالا، طزرجان، درگاهان و آبشار معروف آن، چشمه تامهر، سانیج، بردستان، اسلامیه و باغات سر به فلک کشیده شهر تفت از جمله مناطق زیبا، سرسبز، و ییلاقی استان یزد است.
تفت، امسال ۱۳ فروردینی متفاوت داشت، علاوه بر روستاها و مناطق مورد اشاره، حوزه مرکزی شهر تفت هم روز گذشته میزبان خیل طبیعت دوستان استانی و حتی کشوری بود.
حجم سنگین خودروها در مسیر یزد به تفت و ترافیک شدید در مناطق ییلاقی و بویژه مسیر منطقه بی نظیر و خوش آب و هوای دهبالا و طزرجان، موید این مطلب بود.
دیروز شهر یزد تقریبا خالی از سکنه شده بود و اغلب کویرنشینان استان به دل طبیعت زده بودند.
 
***بی آبی و خشکسالی
اما تفاوت ۱۳ بدر امسال با سالهای گذشته در تفت، فقط در حضور خیل مشتاقان طبیعت و گرمازدگان کویر در مناطق ییلاقی این شهرستان نبود.
طی یک دهه اخیر، خشکسالی و کم آبی در این منطقه و دیگر مناطق استان بیداد کرده اما امسال دیگر صحبت از 'کم آبی' نیست، بحث بر سر 'بی آبی' است .
امسال، چشمه همیشه جوشان تامهر، خشک بود و فقط چند درخت بی جان و بی رمق، مانده بود و فضای خنکی که محیط را احاطه کرده بود اما از آب خبری نبود.
امسال، آبشار دره گاهان بعنوان تنها ابشار استان یزد با ۷۰ متر ارتفاع، رونق گذشته ها را نداشت و خشک بود.
درختان و فضای سبز مناطقی چون سانیج، بردستان، اسلامیه، دهبالا، طزرجان و علی اباد و بسیاری از روستاهای دامنه شیرکوه هم رخت خشکسالی پوشیده اند و برگ ها و شاخه های بی رمق آن، دل هر انسانی را به درد می آورد.
روزگاری بود که وقتی به روستایی از مناطق تفت پا می گذاشتی بحث بر سر این بود که مسافران از دست زدن به درختان گردو، آلو ، گوجه سبز و زردآلو خودداری کنند و شاخه را نشکنند و در زیر درخت ها آتش روشن نکنند.
اما دیگر کسی را به کسی کاری نیست، نه میوه ای هست نه شاخه ای و نه رونقی، که البته دلیل همه اینها نبود آب در منطقه است، بی آبی در اغلب روستاهای تفت، ریشه دوانده و طراوت و سرسبزی را از آن گرفته است.
بسیاری از روستاهای آن یا خالی از سکنه شده یا ساکنان آن قدیمی ها و سالخوردگان هستند و اگر فکری اساسی برای این معضل نشود بزودی شاهد کوچ باقی مانده ساکنان روستاهای شهرستان تفت خواهیم بود که در این صورت همه استان تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و ضرر آن فقط متوجه تفت نخواهد بود.
از آنجا که تفت در ایام سال اعم از تعطیلات تابستان و حتی زمستان، میزبان مردم استان است باید برای مشکل بی آبی، خشکسالی و رونق دوباره روستاهای تفت با دیدی ملی و استانی نگاه کرد و آن را منوط به اعتبارات شهرستانی نکرد.
 
*** کشاورزی در تفت، دیگر مقرون به صرفه نیست
فرماندار تفت با اشاره به کم آبی و بی آبی شدید در مناطق روستایی این شهرستان گفت: نبود بارشها و نزولات جوی از دلایل اصلی این معضل است.
'محمد محامدی' روز سه شنبه به ایرنا گفت: متاسفانه مشکل نبود و کمبود بارش داریم و از این رو در برنامه کوتاه مدت از طریق ابرسانی با تانکر، بخشی از نیازهای مردم تامین می شود.
به گفته وی در دراز مدت هم برای حل این معضل باید به بحث انتقال آب ورود کنیم و البته صرفه جویی باید در دستور کار مردم باشد و غیر از اینها هم راه دیگری نیست.
فرماندار تفت از ابرسانی سیار به ۲۰۰ روستای منطقه خبر داد و به مردم توصیه کرد مدیریت مصرف آب داشته باشند و با توجه به کمبود این مایع حیاتی از آن استفاده بهینه کنند و از مصرف آن در کشاورزی خودداری نمایند.
وی با بیان اینکه آب نیست و از این رو باید کشاورزی در روستاها جمع شود زیرا مقرون به صرفه نیست، یادآور شد: در حال حاضر باید در فکر نگهداری فضای سبز موجود باشیم.
وی از وجود چاههای غیر مجاز آب در برخی از روستاهای منطقه هم خبر داد و افزود: آب منطقه ای به این موضوع، ورود کرده و در صورت اطلاع رسانی مردم، چاههای غیر مجاز پلمپ خواهد شد.
فرماندار تفت به مسافران هم توصیه کرد در زمان ورود به مناطق روستایی، نسبت به مدیریت مصرف آب و صرفه جویی آن احساس مسوولیت کنند .
شهرستان تفت حدود ۴۵ هزار نفر جمعیت دارد که تا پیش از این حدود دو سوم آنها در روستاها ساکن بودند اما این آمار قطعا تغییر یافته است.
استان یزد ، نزدیک به چهار هزار روستا و ابادی دارد که بیش از یکهزار روستا و ابادی آن متعلق به تفت است، ۳۰۰ روستای تفت تا پیش از این دارای سکنه بود اما این رقم نیز بطور حتم تغییر یافته است.
موج کم آبی و بعضا بی آبی، کشور، استان و از جمله شهرستان ییلاقی تفت را در بر گرفته و قصد رفتن هم ندارد، مدیریت مصرف و صرفه جویی در آن وظیفه شهروندان و ساکنان باقی مانده روستاها و برنامه ریزی برای رفع بخشی از این معضل هم وظیفه اصلی مسولان در این زمینه است. 
قطعا تابستان سختی را در پیش رو خواهیم داشت و از این رو مردم استان باید صرف جویی را در دستور کار خود قرار دهند و همه در این زمینه احساس مسوولیت کنند.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..