«چاپارخانه میبد» یک جاذبه‌‌ی فرهنگی بی‌نظیر در قلب شهر میبد

چاپارخانه میبد به دلیل کاربرد خاص آن در گذشته و معماری زیبای آن یکی از آثار تاریخی زیبا در شهر میبد استان یزد است که برای گردشگران جذابیت خاصی دارد .

به گزارش یزدی نیوزوجود چاپارخانه‌ها به عنوان مرکز تحویل و نگهداری امانت‌های دولتی و نامه‌های محرمانه، نگهداری و تیمار تعدادی اسب و پیک تازه نفس جهت ارسال نامه‌ها بسیار مهم بوده است و به همین علت آن را به صورت قلعه و دژ مانند ساخته‌اند تا کار حفاظت اسناد و نامه‌ها به راحتی انجام گیرد . 

 
قرار گرفتن این بنا در کنار شاه‌راه قدیمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است به نحوی که چاپارخانه میبد یکی از مراکز عمده پستی و چاپاری به شمار می‌آمده که در مسیر راه ری – کرمان قرار داشته و از دوران باستان تا پهلوی اول مورد استفاده بوده است . 
 
این اثر تاریخی با ارزش یکی از بناهای دیدنی استان است که در دوران قاجار و به دستور امیرکبیر ساخته شده است . 
 
چاپارخانه میبد پس از مرمت و بازسازی، امروزه به عنوان موزه پست مورد استفاده است و ماکت‌های بسیار زیبایی از پستچیان قدیمی و اسبانی که نگهداری می‌کرده‌اند به همراه تمبرهای قدیمی، وسایل پست قدیم و اسناد و تصاویر تاریخی مربوط به پست در آن نگهداری می‌شود . 
 
این بنای دژگونه دارای برج‌ها، دیوارهای بلند، روزنه‌های دیده‌بانی و تیرکش‌هاست که شامل یک محوطه روباز و دو محوطه سرپوشیده و اتاق‌های مخصوص رییس چاپارخانه و اقامت نگهبانان و پیک‌ها و همچنین محل نگهداری اسب‌هاست.
 
این چاپارخانه دارای یک حیاط مرکزی بوده که آخورها دور تا دور این حیاط قرار گرفته بوده و در سه طرف پشت آخورها، اصطبل‌ها قرار گرفته بوده که در شب و در فصل زمستان چهارپایان را در آنجا نگهداری می‌کردند و بین حیاط و ورودی ساختمان اتاق‌هایی برای اقامت مسافران و چاپارها وجود داشته است . 
 
مصالح اصلی به کار رفته در این بنا، خشت و گل است ولی در قسمت‌های سردر ورودی و پشت بام آن از آجر استفاده شده است . 
 
گفتنی است،‌ این اثر تاریخی در مرداد ۱۳۹۷ به عنوان یک اثر تاریخی با ارزش به ثبت ملی رسیده است.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..