معاون محیط زیست یزد:

رها کردن زباله، موجب نابودی تدریجی محیط زیست می شود

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: ریختن و رها کردن زباله در طبیعت، منجر به از بین رفتن تدریجی محیط زیست و زندگی گونه های مختلف جانوری و گیاهی و حتی بخش گردشگری می شود.

به گزارش یزدی نیوزحسن اکبری،با اشاره در پیش بودن ۱۳ فروردین، روز طبیعت افزود: ۱۳ فروردین در آیین ایرانیان، روز به طبیعت رفتن شناخته شده که سنت خوبیست زیرا پژوهش ها و نتایج تحقیقات ثابت کرده که برای سالم ماندن و داشتن یک زندگی شاد بهتر است به دامان طبیعت برویم تا از اثرات مثبت آن بر روح و روان خود بهره مند شویم. 

وی اظهار کرد: اما مشکلی که در دنیا سالهاست حل اما در کشور ما همچنان بلای جان طبیعت شده رها کردن زباله ها در طبیعت است، هر کجا تفرجگاهی وجود داشته و پای انسان به آنجا باز شده با انبوهی از زباله ها مواجه می شویم و این نه تنها در تفرجگاهها بلکه در حاشیه جاده ها و پارکینگ ها نیز شاهد ریختن انواع زباله مخصوصا مواد پلاستیکی و شیشه ای هستیم. 
اکبری خاطرنشان کرد: اگر هر فرد یا مسافری که در جاده های استان تردد می کند یک تکه زباله در طبیعت رها کند بعد از چندسال محیط زیست ما مملو از زباله های انباشته شده می گردد. 
وی گفت:رها کردن زباله علاوه بر کاهش کیفیت چشم اندازها، بعضا مزاحمت ها و آلودگی هایی برای خاک ، گیاهان ، جانوران و حتی انسانها ایجاد می کند بنابراین یکی از بزرگترین چالش های طبیعت ایران با اندکی همراهی شهروندان قابل حل است . 
این مسوول افزود: هر سال ۱۳ فروردین، هزاران مقاله ، گزارش و توصیه در سایت و رسانه های مختلف در زمینه اثرات منفی رها کردن زباله در طبیعت منتشر می شود اما هنوز این مسئله که تقربیا برای همه واضح بوده و به لحاظ تئوری همه می دانند که نباید زباله در طبیعت بریزند حل نشده و روز به روز شاهد گسترش مواد پلاستیکی و شیشه در طبیعت هستیم. 
وی افزود: امیدواریم که امسال نوروز را که با شعار چالش بی زباله آغاز کردیم بهانه ای برای تغییر رفتار همه ایرانیان باشد تا شاید در کودکان ما رفتارهای نادرست برخورد با طبیعت نهادینه نشود. 
وی با بیان اینکه ۱۳ بدر، زباله ها را در طبیعت رها نکنیم و بهتر است هر ایرانی حداقل چند تکه زباله را از دامن طبیعت جمع آوری نماید یادآور شد: نریختن زباله در طبیعت تقربیا در اغلب کشورها نهادینه شده و در انظار عموم رها کردن آن، کاری ناپسند محسوب می شود بنابراین ما هم باید موضوع 'تولید زباله کمتر، تفکیک در مبدا و نهایتا دفع صحیح زباله' را فرا گیریم.
براساس آمارهای موجود تاکنون در استان یزد ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده شناسایی شده اند. 
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..