حوزه فرهنگ استان یزد و تغییرات مدیریتی اواخر سال ۹۶

مهمترین دستگاه های فرهنگی استان یزد در 2 ماه پایانی سال 1396شاهد تغییرات مدیریتی بودند و انتخاب مدیرانی با سابقه فعالیت موثر فرهنگی و اجتماعی، امیدهای زیادی را برای بهبود وضعیت این حوزه در سال جدید، برای فعالان فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرده است.

به گزارش یزدی نیوزتغییر مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد مهمترین تغییرات مدیریتی دستگاه های اجتماعی و فرهنگی استان در واپسین ماه های سال ۹۶ بود.

پنجم بهمن سال گذشته عباسعلی دانافر که در دولت یازدهم از آموزش و پرورش برای مدیریت به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتقل شده بود، با بازنشستگی علی شیرزاد مدیرکل سابق آموزش و پرورش، به مدیریت پرجمعیت ترین دستگاه فرهنگی استان منصوب شد.
۲ روز بعد و در هفتم بهمن ماه، عباس ملازینلی از هنرمندان استان که مدتی به عنوان مشاور اطلاع رسانی استاندار و جانشین روابط عمومی در استانداری فعالیت کرده بود، از روابط عمومی مخابرات به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رفت و مدیرعاملی این سازمان را عهده دار شد.
محمدرضا پیرنیا مدیرعامل پیشین سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد به افتخار بازنشستگی نائل شد.
همچنین ۲۲ اسفند ۱۳۹۶، مجید جوادیان زاده که در دولت یازدهم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی به استانداری رفته بود، به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جایگزین علی غیاثی ندوشن شد.
غیاثی ندوشن از چهره های فرهنگی استان یزد نیز چندین ماه پیش به عنوان مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ نیز فخرالسادات خامسی هامانه که در سالهای ابتدایی دولت یازدهم به عنوان مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فعالیت داشت، بار دیگر از دانشگاه فنی و حرفه ای به استانداری بازگشت و این بار جایگزین جوادیان زاده در اداره کل دفتر امور فرهنگ و اجتماعی شد.
استان یزد از استان های مهم کشور در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی و مذهبی محسوب می شود که کسب رتبه برتر قبولی در آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ۲۴ سال متوالی نمونه ای از افتخارات این استان در حوزه فرهنگ است.
رخداد مهم دیگر فرهنگی سال ۹۶ استان، ثبت جهانی ۲۰۰ هکتار از بافت تاریخی شهر یزد در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) بود تا فرهنگ و تمدن این شهر بیش از پیش در جهان نمایان شود.
پیش از این باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قناتهای زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده بودند.
افتتاح نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نوروز امسال در کوچه مازاری های یزد، رخداد دیگری در حوزه فرهنگ استان است که ابعاد بیشتری از ظرفیت های فرهنگی نهفته در دامن عروس کویر ایران را آشکار ساخته است .
به گفته وزیر ارشاد؛ شهر یزد نمادی از فرهنگ، هنر و معماری ایران است و تابلوی فرهنگ را در خود دارد.
از این استان چهره های برجسته ای از جمله مرحوم آیت الله عبدالکریم حایری موسس حوزه علمیه قم، آیت الله محمد صدوقی سومین شهید محراب، آیت الله سید روح الله خاتمی، آیت الله شیخ غلامرضا فقیه خراسانی و نویسندگان و شاعرانی از جمله زنده یاد مهدی آذر یزدی، محمد فرخی یزدی و وحشی بافقی در حوزه های فرهنگ، ادب و مذهب ایران و جهان اثر گذار بوده اند.
وجود چهره های برجسته و ماندگار علمی و فرهنگی مانند سیدمحمد خاتمی، محمدعلی اسلامی ندوشن، علی محمد کاردان، علی اصغر دادبه، رضا داوری اردکانی و برخی دیگر از شخصیت های فرهنگی استان یزد، انتظارات را از این استان در حوزه فرهنگ بالا برده است.
استان یزد با یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت در مرکز جغرافیایی ایران قرار دارد.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود. 
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..