کاهش آمار اسکان مسافران نوروزی در یزد و چند نکته

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اعلام کرد که تا پایان روز پنجم فروردین 1397، 320 هزار و 385 مسافر نوروزی در این استان اسکان داده شدند؛ این در حالی است تعداد اسکان یافتگان سال گذشته در مدت مشابه، 398 هزار و 692 نفر بود.

به گزارش یزدی نیوزدر نگاه اجمالی، کاهش حدود ۷۲ هزار شمار اسکان یافته ها با توجه به ثبت بخشی از بافت تاریخی شهر یزد، ۱۸ تیر ۱۳۹۶ از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تا حدودی با واقعیت و انتظارات مردم و مسئولان مبنی بر حضور بیشمار گردشگران فاصله دارد.

انتظار می رفت تعداد گردشگران اسکان یافته به مراتب بیشتر از مدت مشابه سال گذشته باشد، اما آمار اعلام شده خلاف چنین موضوعی را نشان می دهد.
بدون شک مسئولان مرتبط باید دلیل کاهش آمار اسکان مسافران نوروزی سال ۱۳۹۷ را با رودیکرد علمی و بررسی جوانب امر تجزیه و تحلیل کنند و پاسخگوی پرسش ها در این خصوص باشند. 
با این حال، بررسی های خبرنگار ایرنا نشان داد، زمان آمارگیری از مسافران اسکان یافته در تعطیلات نوروز ۱۳۹۶ از ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ آغاز شد و با توجه به سال کبیسه ، ماه اسفند ۳۰ روزه بود.
این در حالی است، برای تعطیلات نوروز ۱۳۹۷، آمارگیری از مسافران اسکان یافته ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ شروع شده و اسفند ماه سال گذشته ۲۹ روزه بود.
با این شرایط برای مقایسه منطقی آمار گردشگران اسکان یافته روزهای ۲۶ و ۳۰ اسفند ۱۳۹۶ لحاظ نشود.
از سوی دیگر کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی یزد اسفند ۱۳۹۶ به خبرنگار ایرنا گفته بود: پس از سپری شدن چند روز هوای معتدل ( از ۲۹ اسفند) با جنوبی شدن جریان های جوی ، روند افزایش دما در استان آغاز و ظرف ۲روز پنج تا هفت درجه دمای هوای گرمتر شد.
محمدرضا شیرغلامی افزود: بیشینه دمای هوا در شهر یزد در ۲۹ اسفند ۹۶ با پنج درجه افزایش به ۲۶ درجه و اول فروردین ۹۷ به ۲۸ درجه سلسیوس رسید.
وی اضافه کرد: با توجه به حاکمیت پر ارتفاع تراز میانی جو، چهارم فروردین ۹۷ دمای هوا در یزد افزایش یافت و یکشنبه هفته جاری (پنجم فروردین ۹۷) بیشینه دمای هوای مرکز استان به ۳۳ درجه سانتیگراد رسید.
بدون شک بسیاری مسافران در انتخاب مقصد سفر خود، پیش بینی هواشناسی در مناطق مختلف را مد نظر قرار داند و بر این اساس نوروز ۱۳۹۷ در استان یزد به مراتب گرمتر از مدت مشابه سال گذشته بود.
نوروز ۱۳۹۶ هوای استان یزد خنک و همراه با بارندگی بود در حالی که یزدی ها در سال ۱۳۹۷ نوروز گرمی را پشت سر می گذارند.
همچنین برای مقایسه آمار مسافران نوروزی باید آمار مجموع مسافران در کشور در نظر گرفته شود؛ چرا که مردم به دلایل مختلف امسال کمتر به مسافرت نوروزی رفته باشند.
بر اساس برنامه ریزی ها بر خلاف سالهای گذشته، امسال مسافران نوروزی در یزد فقط در ۲ پارک طبیعت و کوهستان مجاز به برپایی چادر مسافرتی و اسکان بودند.
با این حال امید می رود، مسئولان مرتبط با حوزه گردشگری استان دلایل منطقی کاهش آمار اسکان مسافران و گردشگران نوروزی در یزد را اعلام کنند تا بلکه ابهام ها و پرسش ها در این خصوص کاهش یابد.
به گفته میثم کوچک زاده، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مورد از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان بازدید کردند که بیشترین بازدیدها با ۷۱ هزار و ۵۰۰ مورد مربوط به باغ ایرانی دولت آباد یزد است. 
وی ظرفیت اسکان روزانه مسافر در استان را ۹۵ هزار و ۸۴۳ نفر ذکر کرد. 
استان یزد با یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت در مرکز جغرافیایی ایران قرار دارد و دارای یکهزار و ۷۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی ثبت ملی است. 
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان، در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد. 
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته از بناهای تاریخی ، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند. 
استان یزد با داشتن ۴۰ رشته صنایع دستی پویا، افزون بر سه هزار هنرمند فعال در این بخش دارد. 
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود. 
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..