رییس جامعه هتلداران یزد گلایه کرد؛

رکود صنعت هتلداری یزد در رقابت نابرابر با بومگردی ها/ضعف شدید بدنه کارشناسی میراث فرهنگی

رییس جامعه هتلداران استان یزد و عضو کمیسیون عالی واحد های اقامتی، پذیرایی و تفریحی کشور شرایط نابرابر رقابتی بین هتل ها و اقامتگاه های بوم گردی را علت کاهش اشتغال هتل ها ذکر کرد و از این بابت از برخی سیاست‌ های میراث فرهنگی گلایه کرد.

به گزارش یزدی نیوز«سید امیر ناصر طباطبایی» تصریح کرد: صنعت هتل ‌داری هر چند در  دهه اول انقلاب به دلیل مشکلاتی مانند جنگ تحمیلی گسترش چندانی در کشور نداشت ولی در دهه ۷۰ با ایجاد مجموعه ‌های بزرگ اقامتی و ایجاد هتل‌ های مدرن با جهش خوبی مواجه شد هر چند که در ادامه با کاهش گردشگر در طی دولت ‌های نهم و دهم عملاً با رکود مواجه شد.

وی ادامه داد: البته این روند با گفتمان منطقی دولت تدبیر و امید در سطح بین‌ المللی و رونق بخش گردشگری، وضعیت بهتری را تجربه کرد به نحوی که در سال ‌های اخیر مجدداً گردشگران متوجه کشورمان شده ‌اند.
به گفته طباطبایی، در حال حاضر استان یزد دارای ۵۳ هتل، ۱۷ مهمانپذیر، ۷۶ خانه مسافر، ۱۰ اقامتگاه سنتی، ۴۶ اقامتگاه بوم‏ ‏گردی، ۵۱ واجد پذیرایی بین راهی، ۵۵ سفره خانه سنتی، ۹ مجتمع گردشگری بین راهی و سه محوطه و مجموعه پارک‏‏ های طبیعت گردی است.
این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه علی ‏‏رغم افزایش گردشگر در استان شاهد کاهش اشغال تخت در هتل های استان هستیم چرا که هتل‎ ‎های استان در شرایط نابرابری در رقابت با اقامتگاه ‎‎های بوم‎ ‎گردی هستند.
وی روند رشد ورود گردشگران به کشورمان در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ را خلیی خوب ارزیابی کرد و در این رابطه عنوان کرد: این روند در سال جاری کمی کند تر شده ولی با توجه به رقابت برخی مجموعه ‌های بوم‌ گردی که با هزینه‌ های پایین ‌تری نسبت به هتل ‌ها فرایند ایجاد و راه‌ اندازی آنها شکل می‌ گیرد، متاسفانه صنعت هتل ‌داری با کمی مسافر مواجه شده است.
طباطبایی با ابراز گلایه از راه‌ اندازی اقامتگاه‌ های بومگردی در داخل شهر ها، تصریح کرد: اصولاً ایجاد بوم‌ گردی‌ها برای روستاها که دارای خرده ‌فرهنگ ها و آداب و رسوم باقیمانده از گذشته هستند، تعریف شده و مشخص نیست که بوم ‌گردهای شهری با هدف بسط و معرفی چه آداب و رسومی در حال گسترش است.
وی ارائه خدمات غیر استاندارد در این مجموعه ‌های اقامتی را گاهاً موجب نارضایتی گردشگران دانست و در ادامه راجع به خانه‏‏ های مسافر نیز اظهار کرد: متاسفانه موضوع خانه‏ ‏های مسافر در سال های اخیر به یک معضل فرهنگی و اجتماعی و به تازگی به یک معضل امنیتی تبدیل شده اند.
 رییس جامعه هتلداران استان یزد با بیان این که بار ها این مشکل را به مسئولان گوشزد کرده ‏‏ایم، گفت: اخیراً سایتی در تهران که قبلاً به صورت غیر قانونی از میراث فرهنگی مجوز اخذ کرده است، این خانه های مسافر تحت پوشش قرار گرفته است در حالی که هدف از این مجموعه صرفاً درآمدزایی است و هیچ دغدغه ای در مورد گردشگری ندارد.
وی افزود: هیچ پروتکلی در مورد فعالیت های این مجموعه وجود ندارد لذا هتل‎‎ها در رقابت نا برابری با این خانه ‎‎های مسافر نیز مواجه شده ‎‎اند و حتی مسافران با تمکن مالی خوب را به دلیل وجود آزادی ‎‎هایی که در این خانه های مسافر وجود دارد به سمت خود کشانده است.
طباطبایی نمونه بارز تبعات چنین اقدامی را متوجه شهر ها شمالی کشور، مشهد و برخی شهر های دیگر دانست که به دلیل فعالیت این خانه های مسافر موجب تعطیلی بسیاری از هتل ‎‎های بزرگ این شهر ها شده است.
وی به ضعف تبلیغات حوزه گردشگری نیز اشاره و اظهار کرد: جای خالی تبلیغات گردشگری به دلیل نبود اعتبارات و عدم حضور در نمایشگاه‏‏ های بین المللی به شدت در این حوزه احساس می ‏‏شود به نحوی که حتی تبیلغاتی را در مدیا، فضای مجازی و تلویزیون برای حوزه گردشگری کشورمان شاهد نیستیم.
به گفته وی، بسیاری از نمایشگاه های بین المللی گردشگری تنها با حضور چند آژانس گردشگری کشورمان برگزار می‏ ‏شود و بسیاری از دیگر بخش‎‎های گردشگری جوان و مستعد کشورمان به دلیل پروتکل سنگین حضور در این نمایشگاه‏‏ ها و عدم حمایت دولت در این رابطه، از شرکت در این نمایشگاه ها باز می مانند.
عضو کمیسیون عالی واحد های اقامتی، پذیرایی و تفریحی کشور همچنین تولید محتوا در این بخش را نیز بسیار ضعبف دانست و عنوان کرد: در حالی که این بخش و ایجاد محصولات گردشگری در این حوزه خیلی هم هزینه بر نیست ولی متاسفانه هنوز دولت در کار تولید کتاب عملکرد سالیانه خود را محدود کرده و از تولید کاتالوگ‏ ‏های چند زبانه برای توسعه گردشگری کشور بازمانده است.
به اعتقاد وی، بدنه کارشناسی میراث فرهنگی در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده و با تداوم این وضعیت نمی‏‏ توان به اتفاق خاصی در حوزه گردشگری کشور خوش بین بود.
طباطبایی در این باره ایجاد سایت های چندزبانه، حضور در نمایشگاه های بین المللی به ویژه در مبادی ناب گردشگری جهان که از قابلیت بالایی برای جذب گردشگر به کشورمان برخوردار هستند و حمایت دولت از بخش خصوصی در این حوزه را به عنوان برخی راهکار های توسعه گردشگری کشور مطرح و تاکید کرد: تا جاذبه‏‏ های غنی گردشگری کشورمان را به دنیا عرضه نکنیم شاهد حضور گردشگران به کشورمان نخواهیم بود و باید به همین تعداد گردشگر که به صورت سنتی جذب کشورمان می‏‏ شوند، بسنده کنیم.
وی یکی دیگر از معضلات بخش گردشگری کشورمان را ضعف برخی زیرساخت ها در این حوزه از جمله در بخش حمل و نقل بیان کرد و گفت: حمل و نقل مناسب یکی از مهمترین زیرساخت‎‎ های توسعه گردشگری است که باید در بخش‏‏های مختلف اعم از حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی به آن اهتمام بیشتری داشته باشیم.
طباطبایی در پایان نیز با اشاره به حضور سالانه ۷ میلیون گردشگر در کشور کوچک و ناشناخته لائوس در شرق آسیا، بهره گرفتن این کشور از متخصصان برجسته حوزه گردشگری دنیا از جمله دکتر سلطانی که از متخصصان نام آشنای ایرانی در این حوزه است را راز موفقیت گردشگری لائوس خواند و گفت: متاسفانه در حالی که کشور ما دارای چنین ظرفیت‏‏هایی است، خودمان کمترین بهره را از این چهره ها می‏‏ بریم.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..