شهر میبد با هفت هزار قدمت میزبان مسافران نوروزی است

شهر میبد در استان یزد با تاریخ هفت هزار ساله و با سبک معمای اسلامی - ایرانی در مسیر جاده ابریشم قرار داشت که از دیرباز یکی از مراکز مهم تولید صنایع دستی سفال ، سرامیک و زیلوبافی در ناحیه مرکزی ایران بود که شهرت جهانی دارد .

به گزارش یزدی نیوزمیبد همچون نگینی در مرکز ایران می‌درخشد، مورخان بنای شهر را به « شاه مؤبد» از پادشاهان ساسانی، یا « میبدار» از سرهنگان یزدگرد ساسانی قبل از اسلام نسبت داده‌اند.

گفته می شود هسته اولیه میبد در محل کنونی « نارین قلعه» بنا نهاده شد که تاریخی چند هزار ساله دارد، نارین قلعه یکی از قدیمی‌ترین بناهای خشتی ایران و جهان است که به کهن دژ و دژ دالان شهرت دارد و در گذشته دارای برج و بارو، خندق، دروازه و تونل زیرزمینی بود.
فرماندار میبد با اشاره به اینکه میراث فرهنگی سرمایه بسیار خوب و با ارزشی است، اظهار کرد: تنوع دادن به مکان های تاریخی و روشنایی معابر بافت های تاریخی و ایجاد واحدهای بوم گردی از جمله برنامه هایی است که در حوزه میراث فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری انجام شده است .
حسین فلاح  اظهار کرد: آب انبارها در سطح شهر به شیوه سنتی آبگیری می شود که هم آثار حفظ و هم کاربری قدیمی داشته باشد در این شیوه مدیریت مصرف آب هم بهتر انجام می شود.
وی گفت:حرکتی در بخش حفظ میراث و آثار تاریخی میبد انجام شد که فعالیت تمام ادارههای مرتبط و انجمن های مردمی و فعالیت های خودجوش مردم در این زمینه قابل تحسین است.
فلاح اظهار کرد: وظیفه ما در مقابل ظرفیت های میبد، بافت تاریخی و قابلیت های بسیار خوبی که این شهرستان وجود دارد، دوچندان شده است ،باید خدمات شایسته ای در حوزه های مبلمان شهری ، عمرانی و صنعت گردشگری داشته باشیم.
وی افزود: در مجموع با هماهنگی ها و برنامه ریزی های خوبی که انجام شد، شهرستان میبد آماده استقبال همراه با امنیت و شادی برای مسافران نوروزی است.
همچنین رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری میبد یادآور شد: این شهرستان در هر سه حوزه(میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) جایگاه ویژه ای دارد و شهر میبد یکی از اولین بافت های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است .
رسول مشتاقیان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بافت تاریخی میبد از معدود بافت شهرهای ایران است که همه عناصر شهرسازی و معماری باستانی ایران را در خود دارد که می توان به حصار، خندق ،کهندژ، شارستان، برج بارو و قلعه اشاره کرد .
وی افزود: تعدادی از آثار ثبتی میبد در فهرست پرونده ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد و اقدامات لازم جهت ثبت جهانی شهر میبد در حال انجام است .
مشتاقیان تصریح کرد:در حوزه میراث فرهنگی میبد وجود بناهایی مثل یخچال، کاروانسرای شاه عباسی ،چاپارخانه ،حمام های قدیمی ،آسیاب های قدیمی وجود دارد که تعداد آسیاب قدیمی آن به بیش از ۳۰مورد می رسد.
وی افزود: میبد شهر آسیاب آبی است، یک سوم شهر هم بافت تاریخی دارد و علیرغم اینکه در حاشیه بیابان قرار دارد، باغ شهر نیز است .
مشتاقیان می گوید: درحوزه صنایع دستی تولید سفال، سرامیک و زیلوبافی رونق دارد، صنایع چلنگری، موتابی و خراطی هم هنوز به صورت سنتی انجام می شود، طوریکه بیش از هزار هنرمند مشغول کار در صنایع دستی هستند .
رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری میبد یادآور شد: این شهرستان قطب صنایع دستی استان یزد و نامزد ثبت جهانی زیلوبافی است .
میبد آثار تاریخی زیای دارد که می‌توان به مساجد جامع فیروزآباد، مهرجرد، بفروئیه، ده‌آباد و رکن‌آباد، کاروانسرا، چاپارخانه، یخچال خشتی، برج کبوترخانه، آب ‌انبارهای سنتی، بادگیرها، قلعه مهرجرد، قلعه بارجین و چند قلعه دیگر اشاره کرد. 
همچنین امامزاده سید صدرالدین قنبر، امامزاده میر شمس الحق، خدیجه خاتون، پیر بفروئیه و پیر چراغ، از دیگر جاذبه‌های گردشگری مذهبی میبد است.
در این رهگذر باید اشاره کرد که ره‌آورد مسافرت به میبد، خرید زیلو و انواع ظروف سفال و سرامیک باشد.
در خصوص صنعت زیلوبافی، دو نکته قابل توجه است، یکی اینکه پیشینه زیلوبافی دست کم به قرن نهم می‌رسد، چرا که کهن‌ترین زیلوی به جای مانده در مسجد جمعه میبد مربوط به سال ۸۰۸ قمری است. 
نکته دوم اینکه زیلوی میبد تقریباً در شهرهای عتبات عالیات در عراق و در بیشتر امامزادگان و بقاع متبرکه ایران وجود دارد.
در خصوص صنعت سرامیک و کاشی هم باید گفت، نگاره های ظروف کاشی میبد بیشتر جنبه نمادین و ریشه در آثار کهن دارد و یکی از این نقش‌ها در سال ۱۹۷۱ میلادی برنده مدال طلای نمایشگاه بین‌المللی مونیخ شد.
همچنین سبک معماری میبد به شیوه سنتی و مطابق با فرهنگ اسلامی است، مساجد آن از ۲ قسمت گرمخانه و بیرونی همراه با ایوان و مأذنه ساخته شده و دارای بخش های مخصوص بانوان است. 
حسینیه‌ها معمولا برای تعزیه خوانی و به شکل مربع با سکوهای متعدد در اطراف و بنای مدوری در وسط بنا به نام « کلک» بوده که برخی از آن‌ها همچنان باقی است.
همچنین در میبد ۲ موزه گردشگری با چندین هتل و رستوران سنتی، ۱۰ واحد بوم گردی ، کارگاه خشت سازی تحت عنوان جشنواره گل آفرین در طول تعطیلات ، باغ وزیر حجت آباد و بافت تاریخی رکن آباد ، حمام حسن آباد از دیگر مکان های گردشگری و اسکان مسافران نوروزی است.
میبد ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی دارد که تاکنون ۳۰۰اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
مرکز شهرستان ۱۰۰هزار نفری میبد در ۵۰کیلومتری شمال غرب شهر یزد و در مجاورت جاده تهران- یزد- بندعباس، کرمان و زاهدان قرار دارد.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..