جهان‌شهری آکنده از عطر خاطره / یزد؛ شهر کاشی‌کاری‌های سحرانگیز

بهار این روزها چتر زیبای خود را گسترانیده و شهر جهانی یزد از این همه زیبایی، تلفیق عطر خوش شب‌بوها با بوی خیال‌انگیز خشت و خاک است، بویی که نقش خاطره بر جان کویر می‌زند.

به گزارش یزدی نیوزشهر یزد که حالا دیگر به جرگه شهرهای جهانی پیوسته، بهار امسال رنگ و بوی خوش‌تری دارد، کوچه‌های آشتی‌کنان همان است، مناره‌های مسجد جامع و کاشی‌کاری‌های سحرانگیز هم همان است، حتی شیشه‌های رنگی اتاق‌های پنج‌دری خانه‌های تاریخی و بادگیرهای بلند، اما جهانی شدن یزد، لذتی دیگر در قدم‌های غرورانگیز در کوچه‌پس‌کوچه‌های بافت تاریخی به دنبال دارد.

یزد که حالا به برکت بافت تاریخی و هویت فرهنگی و تلاش نیاکان این دیار، شهری جهانی شده است، به طور قطع آوازه آن بیشتر به گوش گردشگران داخلی و خارجی رسیده و کمتر کسی است که اهل سفر باشد اما دلش نخواهد نخستین روزهای بهار را در دیار «خشت و خاک و خاطره» بگذراند.

استان یزد مجموعه‌ای از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی

نه تنها شهر یزد بلکه استان یزد، مجموعه‌ای از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی است که شاید مرور گوشه‌ای این زیبایی‌ها، جذابیت سفر به مرکز جغرافیای ایران را دوچندان کند.

معمولا یزد را بیش از هر چیز با نام مسجد جامع کبیر آن می‌شناسند، مسجدی که پایه‌های آن را ساسانیان بنا نهادند و بنای فعلی مسجد متعلق به دوره ایلخانی است، مسجدی که از آن به عنوان یکی از شاهکارهای معماری یاد می‌شود و در هر گوشه و کنار آن، یادگاری از دوره‌ای از تاریخ بر جای مانده است.

بلندترین مناره‌های جهان از مسجد جامع یزد سر به آسمان کشیده است

کاشی‌کاری‌های سحرانگیز مسجد جامع، مناره‌های بلند آن که از آن به عنوان بلندترین مناره‌های جهان یاد می‌شود، گنبد و شبستان زیبای مسجد و ده‌ها عنصر معماری دیگر از مواردی است که می‌تواند نیمی از روز یک گردشگر علاقمند به تاریخ و معماری را به زیباترین شکل ممکن پر کند.

برای ورود به دل بافت تاریخی یزد، کافی است کوچه سمت راست مسجد جامع را طی کنیم و آنگاه با خانه‌های تاریخی، موزه‌ها، آب‌انبارها، نخل‌های محله‌های مختلف، طاق و ساباط، کوچه‌های آشتی‌کنان و در نهایت مدرسه ضیائیه یا همان زندان اسکندر خواهیم شد.

زندان اسکندر که یزدی‌ها خوش‌تر دارند آن را مدرسه ضیائیه بنامند، نیز در میانه بافت تاریخی یزد و در محله فهادان واقع شده و فاصله چندانی با مسجد جامع ندارد.

مدرسه ضیائیه متعلق به قرن هفتم است و قدمت آن اکنون به هشت قرن می‌رسد و توسط عارف معروف، ضیاءالدین حسینی رضی بنا شده است.

زندانی منتسب به دوران حمله اسکندر مقدونی

در مورد این بنا روایت‌هایی مطرح است که قدمت ساخت آن را به زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران نسبت می‌دهد که آن زمان از این بنا به عنوان زندان استفاده می‌شده اما بعدها تغییر کاربری داده و به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار گرفته ‌است.

اما یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یزد، باغ دولت‌آباد است و در ایام نوروز معمولا از پربازدیدترین اماکن دیدنی این شهر به شمار می‌رود.

باغ دولت‌آباد، بلندترین بادگیر جهان را دارد و عمارت زیبا با معماری بی‌نظیر، حوض طولانی و نارنجستان و انارستان و تاکستان بر زیبایی این باغ افزوده است.

مجموعه امیرچخماق، آب انبار شش بادگیری، مسجد روضه محمدیه و مزار شهید محراب استان یزد آیت‌الله صدوقی، بازار خان، دخمه زرتشتیان، آتشکده زرتشتیان، ساعت مارکار و ده‌ها اثر تاریخی و طبیعی دیگر از جاذبه‌های شهر یزد است که این شهر تاریخی و جهانی را نه تنها در ایام نوروز بلکه در همه ایام سال تماشایی می‌کند.

اما به جز مرکز استان یزد، صدها اثر تاریخی که شهرت جهانی دارند، در دیگر شهرستان‌های استان قرار گرفته که همه آنها ارزش چند بار دیدن را دارند.

شهرستان‌های ابرکوه، اردکان، اشکذر، بافق، بهاباد، تفت، خاتم، مهریز و میبد هر کدام به تنهایی مجموعه‌ای از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی هستند که اهل سفر می‌توانند دو تا سه روز خود را به راحتی در این شهرستان‌ها سپری کرده و از مواهب طبیعی و هنر دست نیاکان خویش لذت ببرند.

ابرکوه دیار سرو ۴۵۰۰ ساله؛ دیرزیست‌ترین موجود زنده دنیا

شهرستان ابرکوه با درخت سرو ۴۵۰۰ ساله که از آن به عنوان دیرزیست‌ترین موجود زنده دنیا یا می‌شود، یکی از شهرستان‌های شاخص استان یزد در زمینه آثار تاریخی است.

خانه تاریخی آقازاده هم که از خانه‌های تاریخی مشهور است، پس از چاپ تصویرش بر اسکناس دو هزار تومانی، شهرتی دو چندان یافت و کمتر گردشگری است که به ابرکوه سفر کند اما بتواند از خیر عکاسی از این خانه تاریخی زیبا بگذرد.

شهرستان اردکان هم به عنوان ورودی استان یزد از سمت شمال، جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به بافت تاریخی، چک‌چک یکی از عبادتگاه‌های زرتشتیان، بافت تاریخی خرانق و … اشاره کرد.

میبد هم شهرستانی متصل به اردکان است و با مرکز استان ۴۵ کیلومتر فاصله دارد و همگان آن را با کاروانسرای شاه عباسی، چاپارخانه و کارگاه‌های سفالگری و زیلوبافی می‌شناسند.

لذت کویرنوردی و شترسواری در اشکذر

اشکذر، شهرستانی متصل به میبد با فاصله ۱۶ کیلومتری از مرکز استان یزد، شهر جاذبه‌های طبیعی است و ده‌ها پارک زیبا، آسیاب آبی، آب‌انبار و … دارد و با کمپ‌های کویرنوردی و شترسواری، نظر بسیاری از گردشگران را طی سال‌های اخیر به خود جلب کرده است.

کمی‌ آنسوتر از اشکذر و در فاصله ۱۵ کیلومتری از مرکز استان یزد، شهرستان تفت واقع شده که از آن به عنوان باغ‌شهر یزد یاد می‌شود.

تفت هم با عقابکوه، قدمگاه امام رضا (ع) و صدها اثر و جاذبه تاریخی و طبیعی در روستاهایش مرکز سفر بسیاری از مردم است که البته در میان مسافران نوروزی، بیشتر تفتی‌های مقیم یزد مشاهده می‌شوند که حال برای گذران تعطیلات خود به زادگاهشان بازگشته‌اند.

شهرستان مهریز نیز به عنوان یکی از باغ‌شهرهای استان یزد شناخته می‌شود که در فاصله ۶۰ کیلومتری از مرکز استان واقع شده است.

مهریز مقصد سفری مهیج برای گردشگران

مهریز مملو از جاذبه‌های طبیعی و باستانی است، باغ جهانی پهلوان‌پور مهریز، چشمه غربالبیز، کوه‌ریگ و ده‌ها روستای زیبا و هدف گردشگری، این شهرستان را به مقصدی مناسب برای سفرهای مهیج تبدیل کرده است.

در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از مرکز استان یزد نیز شهرستان بافق واقع شده است و این شهرستان به رغم اینکه به شهر معادن ایران مشهور است، اما طی سال‌های اخیر شور و هیجانی خاص در آن برپاست.

بافق شاید کمتر از بقیه شهرهای یزد از جاذبه‌های تاریخی برخوردار باشد اما در این شهر پارک‌های بسیار زیبایی احداث شده که می‌تواند به اندازه جاذبه‌های تاریخی دیگر شهرهای استان یزد، جذابیت داشته باشد.

البته بافق زادگاه وحشی بافقی است و خانه این شاعر بلندآوازه یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند این شهرستان به شمار می‌رود.

خاتم تنها شهرستان عشایرنشین استان یزد

شهرستان‌های بهاباد و خاتم نیز از جاذبه‌های طبیعی بسیاری برخوردارند در شهرستان خاتم، نهر مسیح و مناطق عشایرنشین و در شهرستان بهاباد روستاهای هدف گردشگری از جذابیت‌های بسیاری برخوردارند.

در مجموع استان یزد مجموعه‌ای از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی است و شاید اگر این امکان وجود داشت که مناطق حفاظت شده محیط زیست نیز در زمره فضاهایی قرار گیرند که امکان برگزاری تورهای گردشگری در آنجا وجود داشته باشد، می‌شد روزهای متمادی در این استان به تفرج پرداخت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد آثار و جاذبه‌های تاریخی این استان به خبرنگار مهر گفت: در استان یز هزار و ۷۲۰ اثر تاریخی و طبیعی ثبت ملی شده و پنج اثر تاریخی نیز ثبت جهانی شده است.

ثبت ۵ اثر تاریخی و طبیعی یزد در فهرست آثار جهانی

فاطمه دانش یزدی بیان کرد: باغ دولت آباد، باغ پهلوان پور مهریز، قنات زارچ، قنات حسن‌آباد و بافت تاریخی یزد از جمله آثار تاریخی و طبیعی هستند که با ثبت آنها در یونسکو، دیگر تقریبا نیمی از مردم جهان یزد را می‌شناسند.

وی بیان کرد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به مجموع آثار ثبت ملی شده در استان یزد، ۹۱ اثر دیگر اضافه شده و پرونده برخی آثار دیگر نیز در دست پیگیری و تکمیل است.

دانش یزدی از یزد به عنوان یکی از مهمترین شهرهای گردشگری کشور یاد کرد و بیان داشت: به طور قطع سفر به استان یزد از جذابیت‌های بالایی برای علاقمندان به سفر برخوردار است و علاوه بر آثار تاریخی و طبیعی، جاذبه‌هایی نظیر کویرنوردی، رصد ستارگان و ده‌ها برنامه دیگر، می‌تواند تفرج در این استان را لذت‌بخش کند.

وی از مردم سراسر کشور اسلامی دعوت کرد نه تنها در ایام نوروز بلکه در همه ایام سال به این استان سفر کرده و از زیبایی‌های تاریخی، معماری، طبیعی و فرهنگی این استان بهره‌مند شوند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..