اجرای ۷۱ آیین نوروزگاه در استان یزد پیش بینی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: برنامه های پیش بینی شده این اداره کل به مناسبت تعطیلات نوروز سال 97 با اجرای 71 آیین نوروزگاه نسبت به سال گذشته هفت برابر افزایش دارد.

به گزارش یزدی نیوزفاطمه دانش یزدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: آیین های نوروزگاه از ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ با هدف احیای فرهنگ بومی و محلی در استان برگزار می شود.

وی با اشاره به اجرای ۲۰۰ برنامه در قالب آیین نوروزگاه ادامه داد: برگزاری نمایشگاه شیرینی‌ های سنتی، سوغات، صنایع دستی، سفره هفت سین و اجرای نمایش نوروزی و سیاه بازی، از جمله برنامه های ویژه در قالب نوروزگاه است.
وی اضافه کرد: حافظ و شاهنامه خوانی، عکاس خانه سنتی، پخت غذاهای محلی، معرفی محتوایی محدوده ثبت جهانی شهر یزد به بازدیدکنندگان و مسافران نوروزی، نقالی خوانی، مسابقه های فرهنگی و اجرای زنده صنایع دستی از دیگر برنامه هاست.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد در ادامه با بیان اینکه ۵۱ واحد بوم گردی دارای مجوز در استان فعال است، افزود: ۳۲ بازارچه موقت صنایع دستی ویژه تعطیلات نوروز در نقاط مختلف استان راه اندازی می شود.
وی با بیان اینکه هر یک از ایام نوروز ۹۷در استان یزد به عنوان یکی از شهرستانها نامگذاری شد، ادامه داد: دوم فروردین با عنوان روز اردکان و میبد، سوم تا یازدهم فروردین نیز به ترتیب به عنوان روز بهاباد، اشکذر، ابرکوه، خاتم، تفت، مهریز، یزد و بافق نامگذاری شد.
دانش یزدی تاکید کرد: هدف از این نامگذاری ها معرفی جاذبه های فرهنگی، گردشگری، میراث ناملموس، آیین و سنت های ۱۰شهرستان استان به گردشگران است.
در این نشست از فعالان رسانه ای برتر حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از جمله سعید صادقی مقدم و مسعود میرجلیلی خبرنگار و عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با اهدای لوح سپاس تجلیل شد. 
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد. 
پارسال، ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند. 
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
در استان یزد و با داشتن ۴۰ رشته صنایع دستی پویا، افزون بر سه هزار هنرمند در این بخش فعالیت می کنند. 
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..