نماینده انجمن سکته مغزی ایران خبر داد:

درمان ۹۰ درصد سردردها با اصلاح سبک زندگی/ ایجاد و افزایش سردردها با مصرف مواد فرآوری شده

نماینده انجمن سکته مغزی ایران با اشاره به تغذیه به عنوان موثرترین عامل در درمان برخی سردردها، گفت: 90 درصد سردردها با رعایت برخی نکات ساده و اصلاح سبک زندگی درمان می‌شوند .

به گزارش یزدی نیوز «الهه تقوایی» متخصص مغز و اعصاب در مورد سردرد به عنوان شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به متخصصان مربوطه، اظهار کرد: سردرد یک علامت است نه یک بیماری و ۹۰ درصد افراد سردرد را تجربه می‌کنند و قطعاً با آن مواجه می‌شوند به طوری که مراجعین ممکن است به دلایلی چون یک بیماری ویرووسی یا یک بیماری غیر ویروسی مبتلا به سردرد شوند . 

 
وی در مورد انواع سردردها نیز بیان کرد: سر دردهای اولیه و سردردهای ثانویه از انواع سردرد هستند که سردرهای اولیه به دلیل درد بسیار زیاد، بیمار را بسیار عذاب می‌دهد اما هیچ علت جدی و خطرناکی در ساختمان مغز ندارد و برخلاف آن، سردرهای  ثانویه علت‌هایی جدی در بافت، ساختمان و جمجمه مغز دارند ولی اگر به موقع اقدام شود، قابل درمان هستند . 
 
این متخصص افزود: ۹۰ درصد سردردها از نوع اولیه هستند به نحوی که از هر ۱۰ مراجع، ۹ نفر سردرد خوش خیم دارد . 
 
وی در مورد این که کدام سردردها را باید جدی گرفت و سریع درمان کرد، گفت: سردردهایی که در سنین بسیار پایین و سنین بالای ۵۰ سال رخ می‌دهد، قابل توجه هستند اما افرادی که سابقه میگرن داشته باشند، نباید آن قدر این سردردها را جدی بگیرند . 
 
تقوایی ادامه داد: از طرفی فردی که برای اولین بار در سنین یادشده به سردرد غیر قابل تحملی مبتلا می‌شود باید پیگیر باشد، مثلاً گاهاً التهاب رگ‌های گیج‌گاه که به کوری دائم هم منجر می‌شود، از نتایج ناشی از این سردردها است و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، نمی توان فرد را از کوری دائم نجات داد.
 
وی با اشاره به این که سردردهای پیش رونده، بسیار جدی هستند، گفت: اگر فردی تاکنون سردرد نداشته ولی از زمان دچار شدن به سردرد، شدت و تعداد دفعاتش بیشتر شودف موضوع را باید جدی بگیرد. البته گاهی فردی که میگرن و سردرد داشته باشد، دچار سردرد های پیش رونده می‌شود اما برای کسی که هیچ سابقه‌ای از سردرد میگیرنی نداشته است، باید توجه لازم شود . 
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد سردردهای شدید و ناگهانی که مدام شدت آن بیشتر می‌شود، گفت: هرچند از شدت این سردردها با مسکن کاسته می‌شود اما سردردی که طی یک دوره و با شدت بسیار مانند انفجاری درون سر رخ می‌دهد، ممکن است به علت خونریزی مغزی باشد . 
 
وی با اشاره به سردردهایی که به تاری دید دائم منجر می‌شود، تصریح کرد: هرچند افراد مبتلا به میگرن به تاری دید دچار می‌شوند اما ممکن است در برخی سردردها تاری دید ادامه داشته باشد و از طرفی ناشی از فشار سر یا تومور مغزی باشد، البته کسانی که آب سیاه چشم و افزایش فشار چشم مبتلا می‌شوند نیز دچار سردرد و تاری دید می‌شوند . 
 
  تقوایی در رابطه با سردردهایی همراه با سرگیجه و استفراغ‌های شدید و جهنده نیز اظهار کرد: افراد مبتلا به میگرن که سردردهایی همراه با استفراغ دارند و بعد از استفراغ بهتر می‌شوند، سردردهای جدی با استفراغ همراه با شدت درد به صورت جهنده دارند.
 
وی در مورد سردرد با تشنج نیز گفت: سردردهایی که با تشنج، بیهوشی و غش کردن همراه هستند، ممکن است ناشی از تومور مغزی و لخته درون سر باشد . 
 
این متخصص ادامه داد: سردردهایی همراه با تب، اگر به دنبال بیماران ویروسی باشد، اهمیت چندانی ندارد ولی اگر از نوع سردردهای بدخیم باشد می‌تواند به دنبال عفونت مننژیت باشد . 
 
وی با اشاره به میگرن به عنوان شایع ترین سردردهای اولیه افزود: سردردهای اولیه شامل کلاسیک و معمولی هستند به طوری که سردرد کلاسیک به صورت جرقه، گزگز و مومور نمود پیدا می کند وبه دنبال آن ممکن است همراه با استفراغ باشد که بعد از خوابیدن در محلی خالی و تاریک درمان شود . 
 
تقوایی بروز سردردهای میگرنی بیش از ۵ بار در ماه و حتی چند بار در هفته را قابل توجه برای درمان مطرح کرد . 
 
این متخصص در مورد اصلاح سبک زندگی در درمان سردردهای خوش خیم نیز گفت: هرچند این سردردها ناشی از تومور و لخته خون نیست اما باید به فکر آن‌ها باشیم و علت‌های جدی آنها را در نظر بگیریم، البته این علائم آزاردهنده و نگران‌کننده نیستند و نیاز به بررسی و ام.آر.ای ندارد اما با اصلاح سبک زندگی قابل درمان است . 
 
وی با اشاره به درمان ۹۰ درصد سردردها با رعایت برخی نکات ساده و اصلاح سبک زندگی، گفت: تغذیه مهمترین عامل تاثیرگذار بر درمان سردردها است . 
 
این متخصص افزود: غذاهای حاوی نیتریت و تیرامین، شدت و تعداد دفعات سردردها را بیشتر می کند که این ترکیبات در مواد و محصولات فراوری شده به ویژه سوسیس، کالباس،  پیتزا، انواع سس‌های چرب و مایونز و موادی مثل آب میوه های صنعتی با تاریخ های طولانی وجود دارند . 
 
وی در مورد تاثیر برخی از مواد غذایی مانند چای پرنگ، قهوه، نوشابه و شیر کاکائو، گفت:  مصرف این مواد به ویژه چای پررنگ در هنگام سردرد به علت داشتن کافئین، سردرد را در همان زمان بهتر اما دفعات سردرد را بیشتر می‌کند لذا توصیه می‌کنیم که بیشتر از دو استکان چای تازه دم و کم رنگ در زمان سردرد مصرف نشود . 
 
تقوایی با اشاره به افزایش شدت و میزان سردردهای زنان در دوران قاعدگی نیز اظهار کرد: در این موارد باید یک سری مواد غذایی چون مواد حاوی منیزیم مانند مغزیجات به ویژه بادام، فندوق، بادام زمینی و پسته البته به صورت خام مصرف شوند چرا که مصرف آجیل‌های بو داده باعث تجدید سردردها می‌شود . 
 
وی ادامه داد: مصرف میوه و سبزیجات در هنگام سردرد هیچ محدودیتی ندارد اما اگر با مصرف آن‌ها سردرد بیمار تجدید م‌یشود، به تشخیص خود بیمار نباید مصرف شود . 
 
نماینده انجمن سکته مغزی ایران کم‌آبی را یکی از موثرترین عامل بروز حملات سردرد دانست و گفت: باید روزی ۸ لیوان اب مصرف شود چرا که کم آبی به ویژه در زنان، خطر حمله مغزی را به ویژه در فصول گرم که آب بیشتری از بدن دفع می‌شود، افزایش می‌دهد . 
 
وی ورزش های هوازی مانند پیاده‌روی، دویدن آرام و شنا حتی در فصول گرم، قبل از طلوع و بعد از طلوع آفتاب را باعث افزایش گردش خن در مغز دانست و گفت: ورزش های سنگین به بیماران دچار سردرد به ویژه سردرد میگرنی توصیه نمی‌شود . 
 
تقوایی در مورد دیگر اقدامات تاثیرگذار نیز بیان کرد: کلاه نقابدار، عینک و استفاده از سایبان ماشین در تمام موقعیت‌ها در کاهش سردردهای میگرنی موثر است البته افرادی که سینوزیت دارند باید در فصول سرد سال نیز با اقدامات ساده‌ای چون سشوار کردن موها، شال و کلاه کردن و گرم نگه داشتن سر در زمان خیس بودن آن می‌توانند از بروز سردردهای میگرنی جلوگیری کنند . 
 
وی با اشاره به تفاوت خواب کافی برای هر فرد، افزود: خواب کافی برای هر فرد به نیاز بدن او بستگی دارد اما نظم خواب از میزان خواب مهم‌تر است لذا بیمار باید ساعت مشخصی بخوابد و بیدار شود تا اختلال خواب ایجاد شده به سردرد منجر نشود . 
 
این متخصص با بیان این که خواب زیاد نیز سردرد را بیشتر می‌کند، استفاده زیاد از موبایل و کامپیوتر به دلیل نور ساطع شده از آن را نیز در تجدید سردردها موثر دانست و گفت: علاوه بر نور آن به دلیل حالت نامناسب گردن حملات سردرد تجدید می‌شود، در عین حال بعد از هر ۳۰ دقیقه کار یا اسن وسایل،  5 دقیقه استراحت به چشم و گردن حتی در مطالعه باید رعایت شود . 
 
تقوایی عدم درمان قطعی سردردهای میگرنی در نوجوانان و جوانان را به دلیل استفاده بی‌رویه از این وسایل دانست و گفت: باید این نکات ریز مورد توجه قرار گیرد چون به جز این موارد اصلاً میگرن درمان نمی‌شود . 
 
این متخصص در مورد مصرف مدام قرص‌های مسکن برای کاهش سردردها، بیان کرد: برخی از افراد به دنبال مصرف بیش از اندازه قرص‌های مسکن سردردی اضافه بر سردرد خود می‌گیرند و به دلیل به هم خوردن عملکرد گیرنده‌های مغزی باید برای درمان و پیشگیری از سردرد خود اقدام کنند . 
 
وی تبعات مصرف داروهای جلوگیری از بارداری را عارضه‌هایی چون افزایش ابتلا به لخته‌های خونی در مغز دانست و گفت: کم‌آبی بدن، تغییرات هورمونی و برهم خوردن عملکرد سیستماتیک بدن ناشی از مصرف داروهای پیشگیری از حاملگی و قاعدگی به خصوص در زنان بالای ۳۵ سالی که  دارای فشار خون نیز هستند به سردردهای شدیدی منجر می‌شود . 
 
نماینده انجمن سکته مغزی ایران در ادامه مصرف دخانیات به ویژه سیگار و مشروبات الکلی را موثر در افزایش سردردها دانست، گفت: کسانی که بعد از عصبانیت به سیگار و انواع دخانیات روی می‌آورند، با افزایش انواع سردرد‌های اولیه مانند میگرن و سردردهای خوشه‌ای روبرو هستند . 
 
تقوایی در ژایان نیز کنترل فشار و دیابت را در کاهش سردردها موثر دانست و افزود : فشار خون بالاتر از ۱۲، در صورت عدم کنترل در افراد دچار فشار و دیابت، سردردهای عروقی و آسیب به عروق مغز را به دنبال دارد.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..