۵۱ تعاونی طرح روستا تعاون در استان یزد ایجاد شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد گفت: در سال 1396، 51 تعاونی با سرمایه گذاری 735 میلیارد ریال و با ایجاد 691 فرصت شغلی در اجرای طرح «روستا تعاون » در این استان تشکیل شده است.

به گزارش یزدی نیوزمحمدحسین ریاحی افزود: از مجموع تعاونی های تشکیل شده،۲۱ مورد جدید است و بقیه تعاونی های راکدی هستند که فعال سازی شدند.

وی با بیان اینکه هدف از اجراط طرح یادشده توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روستاهاست، تاکید کرد: در اجرای این طرح در ۲ مرحله که در کشور در حال انجام است، سهمیه یزد ایجاد ۴۲ تعاونی در همین تعداد روستاها در نظرگرفته شد.
وی افزود: اعتمادسازی در بین مردم که با اصلاح قوانین و مقررات امکان پذیر است و بعد از آن، فرهنگ سازی درست برای اجرای کار، ۲ رکن اساسی در ایجاد و توسعه اشتغال در بخش اقتصاد تعاونی است .
مدیرکل تعاون استان اظهار کرد: هدف از اجرای طرح یادشده در واقع ایجاد اشتغال پایدار در روستاهاست تا روستاییان با استفاده از ظرفیت ‌های متناسب با مناطقی که در آن سکونت دارند بتوانند نسبت به تشکیل تعاونی جدید و یا تقویت تعاونی های موجود اقدام کنند و از تسهیلات این طرح بهره مند شوند.
ریاحی تأکید کرد: برای اجرای این طرح باید در مرحله اول ، فرهنگ کار جمعی با برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در جوامع روستایی تقویت شود و شیوه های تعاون باید به سوی مدرنیته حرکت کند.
وی در عین حال تصریح کرد: با توجه به کمبود منابع آبی و دامی در روستاها، باید قابلیت های کار را در روستاها تغییر داد تا بتوانیم مشارکت روستاییان را فراهم کنیم و این قشر مولد را در چرخه اقتصادی به سادگی از دست ندهیم.
این کارشناس ارشد بخش تعاون استان، تعداد روستاهای دارای سکنه را حدود ۴۰۰ مورد ذکر کرد و یادآور شد که با اجرای این طرح بتوان جوانان و خانواده های آنها را به ماندن در روستاها ترغیب و از مهاجرت به شهرها جلوگیری کرد.
از پنج هزار شرکت تعاونی ثبت شده ، ۲ هزار مورد با ۷۰۰ هزار عضو در استان یزد فعال هستند که عمده آنها متعلق به شرکت های تعاونی مسکن مهر است.
هم اکنون ۲۶ درصد جمعیت ایران را روستاییان و عشایر تشکیل می‌دهند و از جمعیت یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفری استان یزد بر اساس سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، ۱۵ درصد در روستاها و آبادی ها و ۸۵ درصد در ۲۱ شهر زندگی می کنند.
بر اساس آمار میزان بیکاری در مناطق روستایی استان ۹.۲ درصد اعلام شده است.
۱.۹۸ درصد معادل ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال از بودجه تخصیصی برای اشتغال و توسعه پایدار مناطق روستایی و عشایری از محل صندوق توسعه ملی برای استان در نظر گرفته ‌شد که با اعتبار اشتغال فراگیر و خانگی برای سال ۱۳۹۶، پنج هزار میلیارد ریال اعلام شده است.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..