به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد؛

«سمپوزیوم ژنتیک؛ کاربردها و چالش‌ها» با هدف بررسی بیماری سرطان

به همت گروه زیست شناسی پردیس علوم دانشگاه یزد، «سمپوزیوم ژنتیک؛ کاربردها و چالش‌ها» با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و محققان این عرصه در تالار دکتر جلیل شاهی برگزار شد .

به گزارش یزدی نیوزپروفسور «مجید صادقی زاده» دارای مدرک دکترای ژنتیک مولکولی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، در این نشست با اشاره به بحث پتانسیل دارویی نانوکورکومین دندروزومی در درمان سرطان گفت: محققان دانشگاه تربیت مدرس، ترکیب دارویی تولید کردند که قادر به شناسایی و حذف سلول‌های سرطانی است . 

 
وی افزود: این ترکیب که از عصاره گیاه زردچوبه تهیه شده است، از پایداری فیزیکی و شیمیایی مطلوبی برخوردار است و تکثیر سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند. نسل جدیدی از نانو حامل‌های پلیمری با عنوان دندروزوم، به منظور افزایش حلالیت آبی این عصاره مورد استفاده قرار گرفته است . 
 
صادقی‌زاده تصریح کرد: در این ترکیب دارویی، کورکومین با بازدهی بالا (حدود ۸۷ درصد) در این نانو حامل‌های پلیمری قرار گرفته و ساختاری کروی با اندازه ۱۴۰ نانومتر تشکیل می‌دهد . 
 
وی یادآور شد: این ترکیب، در شرایط آزمایشگاهی برای درمان نوعی تومور تهاجمی سیستم عصبی مرکزی، با نام گلیوبلاستوما، با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است . 
 
وی افزود: نتایج این کار، که از سوی بنده و دکتر مریم طهماسبی بیرگانی و سایر همکاران صورت گرفته، در مجله ( International Journal of Nanomedicine جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۰۳ تا ۴۱۷) به چاپ رسیده است . 
 
در ادامه این نشست، پروفسور «سامان حسینخانی» دارای مدرک دکترای بیوشیمی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز با ارائه مطالبی در زمینه هدف‌گیری کمپلکس مرگ سلولی، گفت: مرگ سلولی برای هموستازی موجود زنده و بقای آن ضروری است . 
 
وی افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی سلول‌های سرطانی، مقاومت در برابر مرگ است، سلولهای سرطانی استراتژی‌های مختلفی را برای محدود کردن یا مقاومت در برابر آپوپتوز به کار می‌گیرند. مسیرهای مرگ سلولی از سوی مجموعه‌ای از پروتئین‌ها و آنزیم‌ها کنترل می‌شوند.
 
حسینخانی تصریح کرد: در حالت طبیعی سلول‌های آسیب دیده برای حفظ هموستاز بدن از بین می‌روند اما سلول‌های سرطانی اغلب از طریق غیر فعال‌سازی مسیرهای مرگ سلولی، توانایی فرار از مرگ سلولی را بدست می‌آورند.
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..