ادعاهایی از سرنوشت خط انتقال آب به یزد در بودجه سال ۹۷ طرح می شود

بعد از وقوع چند مرحله خسارت از سوی افرادی به خط انتقال آبرسانی به استان یزد از کوهرنگ مباحث مختلفی در باره حذف بودجه این خط در سال 1397 در محافل خبری مطرح شده است.

به گزارش یزدی نیوزدر حالیکه نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشستی خبری گفته بود که خط انتقال آب و دوم آبرسانی به یزد از ردیف بودجه حذف شد، محمدرضا تابش یکی از چهار نماینده استان یزد اظهارات وی را تکذیب کرد .

حمیدرضا فولادگر با اشاره به اینکه اگر تونل بهشت آباد نیز اجرا نشود، خط اول انتقال آبرسانی به یزد هم قطع خواهد شد، افزود: در این خصوص صنایع یزد نیز با کرمانی ها در خصوص انتقال آب از خلیج فارس، شریک شدند.
وی تصریح کرد: برخی استان‌های پایین دست تصمیم گرفتند از خلیج فارس آب شیرین کنند و به استان خود انتقال دهند، وزارت نیرو نیز موظف به خرید است .
نماینده اصفهان خاطرنشان کرد: مردم در تجمعات خود، خواسته به حقی داشتند و آن هم آب بود، اگر به اعتراضات مردم در وقت خودش گوش ندهیم عده دیگری از آن‌ سوء استفاده خواهند کرد.
فولادگر گفت: خسارت عدم کشت به کشاورزان تخصیص نیافت، و مصوب شد تا روز چهارشنبه به آنها پرداخت شود، البته به گفته کشاورزان، خسارت عدم کشت ، مشکل اصلی آن‌ها نیست و آب مشکل اصلی شان است.
وی تأکید کرد: اگر هیچ راهی جز استعفا برای استیفای حقوق مردم وجود نداشته باشد حتماً چنین کاری خواهد کرد و مانند نمایندگان خوزستان که استعفای آنها نمایشی بود، نخواهد بود‌.
در پاسخ به اظهارات فولادگرد ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و نماینده اردکان با بیان اینکه حذف بودجه سال آینده خط دوم انتقال آب به یزد صحت ندارد، گفت: خطوط اول و دوم طرح انتقال و طرح خلیج فارس در حال انجام است.
محمدرضا تابش افزود: آبرسانی خط دوم از بهشت آباد به یزد و شهرهای مسیر با همین عنوان با ۶۰ میلیارد ریال توسط دولت در لایحه بودجه گنجانده شد و در مجلس هم به تصویب رسید.
به گفته وی ، علاوه براین، در طرح‌های مشارکت عمومی تبصره ۲۹ نیز با همین عنوان آمده است که زمینه مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه را فراهم می‌سازد.
عضو شورای عالی پول و اعتبار با بیان اینکه آب انتقالی برای شرب و بهداشت مردم استان است، خاطرنشان کرد: فقط ۶۰ درصد آبی که قرار بود از طریق خط اول، انتقال پیدا کند، به یزد داده می شود.
وی در عین حال گفت: اظهار نظر کم مسئولان یزدی در این مسائل، مقداری به خاطر اخلاق مردم و نمایندگان استان است ضمن آنکه سعی شد از مسائل و مطالبی که احساسات مردم را جریحه‌دار ‌کند و اثری هم برایش مترتب نیست، پرهیز شود.
عضو مجمع نمایندگان استان یزد تأکید کرد : ضرورتی ندارد موجبات ناراحتی مردمی را که خودشان گرفتار هستند و با مسائل فراروی آنها در جامعه دست و پنجه نرم می‌کنند، فراهم کنیم با این حال اگر بحث به جایی نرسید و تیغ مان نبرید مردم را صدا می زنیم و به آنان متوسل می شویم.
براساس آمار، میانگین بلندمدت بارش ایران ، نام استان یزد با ۸۲ میلیمتر بارندگی به عنوان کم بارش ترین استان در کشور به ثبت رسیده است.
هم اکنون از ۶ هزار و ۷۳۳ منبع آبی استان یک هزار و ۷۸ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که از این مقدار ۸۳۳ میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌ها، ۱۶۳ میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ تامین می‌شود.
آب تجدید شونده منابع زیرزمینی استان ۸۲۷ میلیون مترمکعب است ولی کسری مخزن حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که به همین دلیل این امر هرسال موجب افت بیش از ۵۰ سانتی‌ متر سطح آب‌های زیرزمینی یزد می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال ۱۳۸۷،سه هزار و ۱۶۶ لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۲ هزار و ۶۳۱ لیتر در ثانیه کاهش یافت.
بخش دیگر تامین آب استان در کنار منابع زیرزمینی داخلی ، خط انتقال آب از کوهرنگ است که حدود ۵۰ درصد آب شرب استان در فصل سرما و ۲۰ تا ۳۰ درصد در تابستان را تامین می کند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر جمعیت دارد و به خاطر تداوم کم آبی و خشکسالی ها جمعیت روستایی استان طی چند دهه اخیر از ۶۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافت و جمعیت شهری به ۸۵ درصد رسید.

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..