هم‌زمان با هفته دانشگاه سبز؛

نشست تخصصی «بیوسبز» در دانشگاه یزد برگزار شد

هم‌زمان با هفته دانشگاه سبز سومین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های «تریبون سبز، رشته من و دانشگاه سبز» با موضوع «بیوسبز» در بوستان معرفت دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز دکتر «زهرا حکم الهی» دکترای بیوسیستماتیک اکولوژی در خصوص شرایط زیست بومی استان یزد اظهار کرد: به تازگی شهر یزد در کنار هشت کشور دیگر از جمله هند و بولیوی به عنوان شهر جهانی انتخاب شده است.

 
وی افزود: با توجه به این انتخاب شهر یزد بیشتر از گذشته در معرض توجه و دید قرار گرفته و توریست‌های بسیاری از نقاط مختلف جهان برای بازدید از آثار تاریخی و زیست بوم آن به این نقطه از ایران سفر می کنند.
 
دکتر حکم الهی با بیان این‌که با جهانی شدن شهر یزد، مسئولیت و وظیفه ما در جهت حفظ و نگهداری آثار تاریخی و محیط زیست این شهر بیشتر از گذشته شده است، عنوان کرد: همچنین این شهر به عنوان پاکترین شهر کشور در مصرف انرژی انتخاب شده است.
 
وی با اشاره به مناطق حفاظت شده در استان یزد گفت: کمتر از نیم قرن پیش حدود دو سوم خاک کشور ایران زیستگاه گورخر بود که بر اثر شکار بی رویه و تعارضات انسانی، وجود این گونه تنها منحصر به دو منطقه توران و بهرام گور شد تا اینکه در سال ۱۳۷۶ اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد طرح اسارت، انتقال و رهاسازی گورخر ایران را با ساخت و آماده‌سازی سایت گوراب در منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران راه‌اندازی کرد.
 
این استاد دانشگاه  با بیان این‌که پس از ۱۰ سال تعداد گورخرهای ایرانی به ۲۰ راس رسیده است، ادامه داد: در سال ۱۳۷۷ تعداد چهار راس گورخر(دو راس نر و دو راس ماده) از منطقه توران در استان سمنان زنده گیری و به استان یزد و مرکز تکثیر واقع در ۳۵ کیلومتری شهر مهریز منتقل گردیدند.
 
 وی گفت: در سال‌های گذشته این سایت به عنوان مرکز تامین مولد برای سایت های تنگ حنا(کالمند-بهادران)، پنج انگشتی(ابرکوه)، دشتاب(پارک ملی خبر) و خراسان جنوبی بوده است.
 
وی، از «سرو ابرکوه» به عنوان یکی دیگر از جاذبه های زیست محیطی استان یزد نام برد و گفت: بعد از درختی که در کشور سوئد هست، این سرو با عمری چهارهزارساله، ۲۵ متر ارتفاع و ۱۱ متر دور تنه پیرترین موجود زنده جهان است.
 
دکتر حکم الهی، «هوبره» را سمبل حیات وحش یزد اعلام و عنوان کرد: منطقه هوبره ‌خیزقره ‌تپه در فاصله هفت کیلومتری شهر هرات مرکز شهرستان خاتم یزد یکی از مناطق ارزشمند زیستگاهی این‌ گونه به ویژه از لحاظ جوجه‌آوری و تخم‌گذاری و وجود جمعیت قابل ملاحظه آن در کشور و دنیاست که ایستگاه تحقیقاتی هوبره نیز در این زیستگاه احداث شده است.
 
وی افزود: هوبره پرنده‌ای زیبا است، این پرنده در دشت، تپه ماهورها، ریگزارها و بیابان و نواحی کویری که دارای تراکم گیاهی و درختی انبوه نبوده، زندگی می‌کند.
 
 به گفته وی جمعیت این گونه زیبا بیابان‌های باز ایران است که متاسفانه به دلیل عوامل متعددی از قبیل تخریب زیستگاه تا شکار بی‌رویه و به ویژه قاچاق آن بسیار کم شده است و در حال حاضر هوبره بخاطر کم شدن شدید جمعیت آن در لیست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه دو سوم یوزپلنگ های آسیا در استان یزد هستند، به تقویم زیست محیطی اشاره کرد و افزود:  روز ۲۱ تیر روز بدون پلاستیک، ۹ شهریور روز حمایت از یوزپلنگ، ۱۲ آبان، روز مبارزه جهانی تغییرات اقلیمی، ۲۹ دی روز هوای پاک، ۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش، ۱۵ اسفند روز درختکاری و ۲۳ اسفند روز جهانی حفاظت از رودخانه ها است.
 
 دکتر حکم الهی اظهار کرد: برای داشتن جامعه‌ای سبز باید هرکسی از رفتارهای شخصی خودش شروع کند و بهترین مکان برای آموزش رفتارهای صحیح و سبز دانشگاه‌ها هستند، امیدوارم دانشگاه یزد با همکاری و همیاری دانشجویان، کارمندان و استادان بتواند به مولفه‌های مدیریت سبز دست پیدا کند .
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..