سمپوزیوم مجسمه سازی خشت خام در یزد آغاز بکار کرد

نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه سازی ' خشت خام ' روز چهارشنبه با حضور10 هنرمند حرفه ای ایران در یزد آغاز شد.

به گزارش یزدی نیوز دبیر اجرایی این سمپوزیوم در آیین آغاز بکار این مراسم گفت: سمپوزیوم یاد شده در دو بخش اصلی و جنبی شامل ساخت مجسمه های خشتی توسط هنرمندان مطرح کشوری و بخش جنبی آن شامل ساخت مجسمه توسط ۱۰ گروه ۲ نفره از دانشجویان ،فارغ التحصیلان و علاقه مندان به منظور کسب تجربه و آموزش تکنیک های مجسمه سازی خشت خام برگزار می شود . 

مجتبی فرهمند اظهار کرد: از ۱۰۵ اثر ارسالی به دبیرخانه سمپوزیوم مورد اشاره ۱۰ اثر در بخش اصلی برگزیده و هفت اثر در بخش جنبی انتخاب شد. 
فرهمند افزود: هنرمندان در مدت ۱۰ روز مجسمه های خود را می سازند و ۲۶ اسفند ماه هم از آثار رونمایی می شود و خشت خام ،گل و کاه گل از جمله مصالح مصرفی در ساخت مجسمه های این سمپوزیوم است . 
وی ارج نهادن به هنر نیاکان در خلق آثار معماری ،معرفی معماری خشتی یزد به دنیا ،ایجاد فضای تعامل و گفتگو در زمینه مجسمه سازی شهری ،فرصت تبادل تجربیات ،تاکید بر کارکرد و تاثیر فرهنگی آثار در شهر ،آشنایی با هنرمندان ایرانی را از جمله اهداف برگزاری این سمپوزیوم اعلام کرد.
استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
تاکنون باغ های دولت آباد و پهلوان پور و قناتهای زارچ و حسن آباد از استان یزد در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) به ثبت رسیده و پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد نیز به یونسکو ارسال شده است. 
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..