طرح کاداستر(حدنگار) در ۷۴۰ هزار هکتار اراضی ملی استان یزد اجرا شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد با بیان اینکه این استان پیشرو در اجرای طرح ملی کاداستر(حدنگار) در کشور است، گفت: تعهد این اداره کل در اجرای این طرح 260 هزار هکتار است که با تلاش‌های انجام شده ، در 740هزار هکتار از اراضی ملی اجرا شده است.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا آخوندی سه شنبه شب به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفندماه) در جمع خبرنگاران افزود: اجرای کامل طرح حدنگار ، پدیده زمین‌خواری و تجاوز به اراضی ملی را به صفر می‌رساند و بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع می شود.

وی در ادامه با اشاره به توزیع نهال رایگان به مناسبت روز درختکاری اظهار کرد: توزیع نهال از دهه فجر آغاز شد که تاکنون ۳۰۰ هزار اصله نهال کم ‌آبخواه در استان میان مردم، واحدهای تولیدی و صنعتی و شرکت ها توزیع شده است.
آخوندی وسعت مراتع استان را چهار میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار بیان کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد مراتع که عمدتا از نوع متوسط و ضعیف هستند که در حال حاضر زندگی پنج هزار خانوار روستایی استان به مراتع وابسته است که عمدتا دامدار هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: برای توسعه فضای سبز برنامه ریزی هایی صورت گرفت که در این راستا ۹ پارک جنگلی به مساحت ۱۴۰ هکتار ایجاد شده است.
آخوندی ، ۱۱ اسفند ماه جاری پیش از خطبه های نماز جمعه شهر یزد گفته بود که توزیع انواع نهال های سازگار با اقلیم استان تا پایان هفته منایع طبیعی ادامه دارد.
وی ادامه داد: از ۷.۴ میلیون هکتار وسعت استان یزد ، ۷.۲ میلیون هکتار آن را اراضی ملی و منابع طبیعی تشکیل می دهد که برای حفظ ، احیا و حراست از آن مردم مسوولیت سنگینی بر عهده دارند.
وی ادامه داد: در سال جاری افزون بر ۹۰۰ هکتار عملیات نهال کاری با گونه های مقاوم انجام شد و در سطح ۲۰۰ هزار هکتار نیز عملیات مراقبت از عرصه های موجود نیز انجام شده است.
به گفته وی ۴۰۰ خانوار نیز به عنوان بهره بردار از گیاهان دارویی و صنعتی در استان یزد فعالیت دارند که از این طریق امرار معاش می کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد به تهیه طرح مرتعداری در وسعت ۶۶ هزار هکتار در سال جاری برای مدیریت درست مراتع استان نیز خبر داده بود.
آخوندی همچنین پنجشنبه هفته گذشته در ابرکوه به ایرنا گفته بود که هدف از توزیع نهال ترویج فرهنگ درختکاری و توسعه فضای سبز با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه است. 
وی نهال های توزیع شده را شامل گونه های سازگار با منطقه از جمله سرو خمره ای ، سرو شیراز ، کاج تهران ، اقاقیا ، سنجد زینتی ، سنجد شیرین و تلخ ذکر کرد.
همچنین معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران از فراهم شدن زمینه پرورش ۱۶ هزار نفر شتر در اراضی بیابانی در بخش ساغند شهرستان اردکان خبر داد و گفت:هم اکنون در این منطقه ۲ هزار نفر شتر پرورش داده می‌شود و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی ممیزی در ساغند برای این منظور در نظر گرفته شده است.
یدالله میرشمسی، افزود: علاوه بر موضوع پرورش شتر، بحث گردشگری و قرق مراتع نیز مدنظر است، امیدواریم با ارائه طرح‌های مناسب، ‌اراضی منابع طبیعی در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..