عضو هیات علمی دانشگاه یزد:

مهمترین وظیفه دانشگاه سبز، تربیت انسان‌های سبزاندیش است

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد اظهار کرد: مهمترین مولفه‌های سبز بودن دانشگاه در مدیریت درست منابع است و در دانشگاه سبز ما باید به دنبال تربیت انسان‌های سبز اندیش، سبز باور و سبز رفتار باشیم .

به گزارش یزدی نیوزدکتر «محمدحسین ایران‌نژاد» با تبریک آغاز هفته سبز دانشگاه، گفت: مهمترین مولفه‌های سبز بودن دانشگاه در مدیریت درست منابع است به این معنا که ما منابع برق، آب و انرژی را به درستی و بهینه مصرف کنیم، پسماند و پساب کمتری تولید کنیم، فضای سبز متناسب با اقلیم داشته باشیم و از همه مهمتر در دانشگاه سبز ما باید به دنبال تربیت انسان های سبز اندیش، سبز باور و سبز رفتار باشیم . 

 
وی تصریح کرد: برای نمونه ما باید به این باور برسیم که هر چراغ اضافه‌ای که روشن می‌کنیم، در جای دیگری، نیروگاهی دود تولید می‌کند که هوا و محیط زیست را آلوده می‌کند یا هر مقدار آبی که مصرف می‌کنیم در واقع داریم یک حق آبه را از طبیعت می‌بلعیم که آخرش منتهی به خشک شدن درختی و فضای سبزی می‌شود لذا دانشگاه سبز باید نیروهایی را تربیت کند که باور داشته باشند به مصرف بهینه تا در نهایت فشار کمتری به طبیعت نیز وارد شود . 
 
عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی اضافه کرد: مهمترین منبع یک سازمان نیروی انسانی آن است که در این خصوص مدیریت کلان دانشگاه باید بتواند به درستی از نیروهای خودش استفاده کند؛ به عنوان مثال در سازمانی که عدالتی در توزیع فرصت های شغلی و مدیریتی ندارد نمی‌تواند ادعا کند که به سمت مدیریت سبز در حرکت است . 
 
وی با بیان این که مدیریت دانشگاه باید از نیروهای متخصصی که در خود دانشگاه هستند، برای برطرف کردن نیازهای فنی خود استفاده کند، ابراز کرد: همچنین در سطح کارکنان باید باور آنان این باشد که اگر بهینه مصرف کنیم، هزینه های جاری و عمومی دانشگاه کاهش داده خواهد شد و در نتیجه سازمان بهتر می تواند منابع خود را مدیریت کند . 
 
ایران‌نژاد، دانشجویان را موتور محرکه دانشگاه دانست و گفت: تحقق دانشگاه سبز در گروی داشتن دانشجویان سبز‌اندیش است که در این خصوص ابتدا باید آموزش‌های لازم صورت بگیرد و ما امروز با دانشگاه سبز بسیار فاصله داریم که امیدوارم در آینده شرایط بهتر شود . 
 
وی گفت: از دیگر خصایص دانشگاه سبز می‌توان به روحیه انتقادپذیری مسئولین آن اشاره کرد که در مقابل پیشنهادات و انتقادات سازنده افراد روحیه گشاده و پذیرایی دارند؛ این اخلاق حرفه‌ای موجب سرعت بخشیدن به تحقق دانشگاه سبز نیز خواهد شد . 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..