یک بام و دو هوای برخی کانال‌های تلگرامی در قبال سیما و منظر شهر یزد ‌

برخی کانال‌های تلگرامی یزد که تا پیش از این نبود توجه به سیما و منظر شهری را دست مایه مطالب خود کرده بودند، امروز فعالیت‌های مدیریت شهری یزد در این زمینه را موضوع تخریب‌های خود قرار داده‌اند.

به گزارش یزدی نیوزفرشاد براتی| گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی به ویژه کانال‌های تلگرامی در ایران گام بلندی به سمت اطلاع‌رسانی برداشته و سرعت در این زمینه را به میزان بسیار زیادی افزایش داده است.

 
فراگیر شدن استفاده از این شبکه‌ها و همچنین میزان استفاده بسیار زیاد مردم در طول روز از آن سبب شده مزیت بسیار خوبی در عرصه اطلاع‌رسانی سریع و مناسب به جامعه به وجود آید که در صورت استفاده درست و بهینه از آن، قطعا بسیاری از مشکلات برطرف می‌‌شود.
 
از سوی دیگر، در صورتی که این شبکه‌ها به درستی و در مسیر خود مورد استفاده قرار نگیرند، قطعا آسیب بسیار جدی بر پیکره جامعه وارد کرده و سنگ‌اندازی‌های متعددی در راه پیشرفت امور زندگی مردم انجام می‌دهند.
 
این آسیب جدی با توجه به عدم در نظر گرفتن قوانین لازم برای مقابله با سوء استفاده از شبکه‌های اجتماعی پیش از به وجود آمدن آنها، متاسفانه به وفور در کشور مشاهده می‌شود و تعداد بسیار زیادی کانال تنها با هدف تامین منافع شخصی خود، شکل گرفته و از انتشار هیچ مطلبی فروگذار نیستند.
 
استان یزد هم از دیگر نقاط کشور جدا نیست و با وجود فعالیت کانال‌های مطمئن، خوب و پرمخاطب، همگان شاهد جولان بی‌انصافی و بی‌اخلاقی تعداد کمی کانال‌های سوء‌استفاده‌گر هستند که در راستای تامین منافع شخصیشان دست به فریب و سیاه نمایی در این فضا می‌‌زنند.
 
با توجه به فرصت بسیار ویژه ای که کانال‌های تلگرامی برای کسب درآمد در ایران به وجود آورده‌اند و افراد بسیار زیادی در استان یزد و کشور ثابت کرده‌اند که از این طریق امکان درآمد‌زایی حلال وجود دارد، به نظر می‌رسد این چنین کانال‌هایی که به جای انتقاد سازنده دست به تخریب می‌زنند، خود را در برابر فعالیت درست در تلگرام ناکام دیده و چاره‌ای جز این کار در برابر خود ندیده‌اند.
 
سیاه‌نمایی‌های صورت گرفته هم در این زمینه بسیار زیاد و در تمام زمینه‌ها به چشم می‌خورد اما در ماه‌های اخیر بیش از پیش شاهد تخریب فعالیت‌های مدیریت شهری و فعالیت‌های صورت گرفته در شورای شهر پنجم و اقدامات شهردار این دوره یزد است.
 
موضوعی که در دوره‌های قبل هم به وضوح مشاهده می‌شد ولی در هیچ زمانی چنین هجمه بی‌سابقه‌ای به فعالیت‌های صورت گرفته مشاهده نمی‌شد و به نظر می‌رسد برخی افراد با اقدامات صورت گرفته در شهر که به اذعان افراد مختلف در شهر یزد بسیار امیدوار کننده بوده، مخالفند.
 
نکته بسیار مهم در این ارتباط این است که برخی از مطالبی که امروز در این کانال‌ها منتشر می‌شود دقیقا عکس مطالبی است که همین کانال‌ها در سال‌های قبل می‌نوشتند و در آن زمان با خلاف همین مطالب سعی بر تخریب چهره مدیریت شهری یزد داشتند؛ موضوعی که در اذهان عمومی جامعه چنین به نظر می‌آورد که نان این کانال‌های معدود تنها از تخریب به دست می‌آید.
 
از جمله مواردی که این روزها به شکل عجیب و البته متناقضی در کانال‌های مذکور منتشر می شود، مطالب به اصطلاح "انتقادگونه" در ارتباط با سیما و منظر شهری در یزد است، موضوعی که به حق در طول سال‌های گذشته توسط تیم های مدیریت شهری یزد آنچنان که باید و شاید مورد توجه نبوده و کمتر به آن پرداخته شده است؛ البته یکی از دلایل کم توجهی به سیما و منظر شهری در دوره‌های قبلی را می توان لزوم توجه به امور سخت افزاری و عمرانی شهر دانست اما به هرحال در این دوره لازم است بخش قابل توجهی از فعالیت شهرداری یزد به این موضوع اختصاص پیدا کند.
 
از جمله گلایه‌های کانال‌های تلگرامی یزد چه کانال‌های معتبر و به نام و چه کانال‌های "تخریب‌گر"، از مدیریت شهری یزد از ابتدای شروع به کار پنجمین دوره شورای شهر یزد و انتخاب جمالی‌نژاد به عنوان شهردار یزد تا ماه‌های قبل، بحث سیما و منظر شهری بود و مطالب گسترده‌ای در این رابطه نوشته شده بود.
 
این مطالب در ماه‌های قبل اما رویکرد متفاوتی به خود گرفت و برخی کانال‌های تلگرامی که فعالیت‌های گسترده شهرداری یزد در نقاط مختلف استان را مشاهده کردند، راه خود را از انتقادهای درست کانال‌های معتبر جدا کرده و تخریب‌های خود را به سمت دیگری سوق دادند و این بار از این چنین اقداماتی به صورت بسیار عجیبی گلایه کردند، گلایه‌هایی که موجی از یاس و ناامیدی در وجود مدیران این چنین کانال‌هایی را به مخاطب القا می‌کند.
 
امروز نقاط مختلف شهر یزد به کارگاه‌های کوچکی تبدیل شده که در آن کارگران متعددی در حال زیباسازی سیما و منظر شهری این شهر تاریخی هستند و حتی در نقاطی که در طول حداقل ۱۵ سال قبل هیچ توجهی به آن نمی‌شد، فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای برای زیباسازی صورت گرفته است.
 
بسیاری از مردم نقاط مختلف شهر یزد به ویژه برخی مناطقی که تاکنون مورد توجه مدیریت شهری یزد نبودند و وضعیت ظاهری بسیار نامناسبی داشتند امروز از انجام چنین اقداماتی توسط شهرداری یزد بسیار خوشحال هستند و اذعان دارند که شهردار جدید یزد توجه گسترده‌ای به تمام نقاط شهر دارد اما در طرف مقابل این موضوع به دلایل نامعلوم برای برخی افراد گران تمام شده و تاب تحمل آن برایشان بسیار سخت است.
 
این سختی سبب شده که امروز از هر روشی برای تخریب فعالیت‌های صورت گرفته استفاده شود و حتی همان‌هایی که تا دو ماه قبل نبود توجه به سیما و منظر شهری یزد را عاملی برای تخریب شهرداری قرار داده بودند و به قول خود اقدام به افشاگری در زمینه اختصاص بودجه برای سیما و منظر شهری یزد نمایند؛ گویی پروژه زیباسازی شهر، پروژه‌ای است که باید بدون هزینه و اختصاص بودجه انجام شود.
 
در هر صورت پدیده سوء استفاده از کانال‌های تلگرامی موضوعی است که متاسفانه در جامعه امروز ما به چشم می‌خورد، موضوعی که امروز به چالشی در تمام زمینه‌ها تبدیل شده و لازم است مسئولان برنامه مناسب و قابل اجرایی برای آن داشته و انجام دهند.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..